۸ دلیل خوب برای گرفتن دوش آب سرد در صبح

اگر تصور می‌کنید که ریختن آب سرد بر روی سر، ان هم اول صبح کاری احمقانه است، باید بدانید که شما تنها این‌گونه فکر نمی‌کنید؛ اما تعدادی از کارشناسان و یک دسته از تحقیقات در حال گسترش معتقدند که گرفتن یک دوش آب سرد به افزایش قدرت ذهنی و جسمی ما کمک می‌کند. با بنیتا همراه شوید تا برخی از دلایل آن‌ را بررسی کنیم.

اگر تصور می‌کنید که ریختن آب سرد بر روی سر، ان هم اول صبح کاری احمقانه است، باید بدانید که شما تنها این‌گونه فکر نمی‌کنید؛ اما تعدادی از کارشناسان و یک دسته از تحقیقات در حال گسترش معتقدند که گرفتن یک دوش آب سرد به افزایش قدرت ذهنی و جسمی ما کمک می‌کند. با بنیتا همراه شوید تا برخی از دلایل آن‌ را بررسی کنیم.

1- بالا رفتن قدرت ایمنی بدن

درد بدنCredit: iStock/katarzynabialasiewicz

در فصل سرما به خاطر سرماخوردگی و آنفلوآنزا به عطسه افتاده‌اید؟ زمانی‌که صحبت از مقابله با این بیماری‌های شایع می‌شود، دو موضوع اهمیت پیدا می‌کند: دوری از میکروب‌ها تا جای ممکن و تقویت دستگاه ایمنی بدن برای زمان‌هایی‌ که با یک فرد بیمار مواجه می‌شوید. به‌علاوه، زمانی‌که صحبت از تقویت سیستم دفاعی بدن علیه میکروب‌ها می‌شود، علم سلاح جدیدی را معرفی می‌کند؛ دوش آب سرد. طبق مطالعه‌ی جدید منتشرشده در مجله‌ی پلاس وان (PLoS ONE) به پایان رساندن حمام روزانه با یک دوش آب سرد به کاهش تعداد روزهای بیماری شما تا 30 درصد کمک می‌کند. داوطلبان این مطالعه که 30 تا 90 ثانیه‌ی پایانی دوش گرفتن خود را در زیر آب سرد سپری کردند، نه‌تنها با روزهای بیماری کمتری مواجه شدند بلکه به‌طور عجیبی نگرانی کمتری را گزارش کرده و احساس رضایت بیشتری از زندگی داشته‌اند.

2- چربی کمتر بدن

کاهش وزنCredit: Pixabay

این یک سناریوی عجیب اما واقعی است؛ آماده‌ی گرفتن یک دوش آب سرد شوید؛ زیرا طبق تحقیقات انجام‌شده، تحمل دمای سرد شیوه‌ی چربی سوزی بدن را تغییر داده و چربی‌های زرد ناسالم را به چربی‌های قهوه‌ای (چربی‌های فعال) تبدیل می‌کند. طبق تحقیق منتشرشده از سوی موسسه‌ی ملی سلامت آمریکا، این تغییر منجر به کاهش وزن و کاهش چربی بدن می‌شود. به‌علاوه، فرد کالری بیشتری در هوای سرد می‌سوزاند، زیرا بدن انرژی بیشتری برای ثابت نگه‌داشتن دمای خود در 37 درجه‌ی سانتی‌گراد مصرف می‌کند. تحقیقات زیادی در مورد حمام آب سرد به‌عنوان یک روش طولانی‌مدت انجام نشده است، اما همچنان افراد زیادی این کار را انجام داده و اتفاقاً هم به نتیجه رسیده‌اند. انتخاب دوش آب سرد به جای روش‌های سنتی‌تر کاهش وزن، کاملاً بستگی به شما دارد.

3- سرحال شدن

سرحال آمدنCredit: iStock/kupicoo

ریختن آب سرد بر روی سر شما باعث سرحال آمدنتان می‌شود؛ زیرا وارد آمدن هرگونه شوک به بدن موجب فعال شدن اندورفین‌ها می‌شود (اندورفین‌ها مواد شیمیایی موجود در مغز هستند که به افراد احساس خوبی می‌دهند). یکی از اثرات اولیه‌ی ترشح اندورفین افزایش انرژی زودهنگام است. یک دوش آب سرد به این کار کمک می‌کند. حتی این کار به کاهش خستگی افراد نیز منجر می‌شود. برای مطالعه‌ی بیشتر به مطلب این پسر برای یک هفته هر روز دوش آب سرد گرفته است مراجعه کنید.

4- تحمل بیشتر درد

درد کشیدن
Credit: Pixabay

آیا با دردهای مزمن دست‌وپنجه نرم می‌کنید؟ یکی دیگر از مزایای ترشح اندورفین به سبب قرار گرفتن در زیر دوش آب سرد، احساس کاهش درد است. طبق یک مطالعه در مجله‌ی علوم پزشکی آمریکا که در مورد تاثیرات آب‌درمانی بر ذهن است، افراد پس از یک دوش آب سرد نه‌تنها با احساس کاهش درد فیزیکی  مواجه شده‌اند، بلکه اعلام کرده‌اند که تحمل آن‌ها نسبت به درد هم بالاتر رفته است.

5- کمک به درمان افسردگی و اضطراب

شادی و نشاطCredit: iStock/m-imagephotography

یک دوش آب سرد صبحگاهی، برای بسیاری از افراد کاملاً ناامیدکننده است، اما برای کسانی که دارای افسردگی بالینی هستند می‌تواند اثر معکوس داشته باشد. محققان معتقدند، آب سرد سیگنال‌های فراوانی را از انتهای عصب محیطی به مغز ارسال می‌کند که دارای اثرات ضدافسردگی است. تحقیق دیگر نشان داده است که این کار به خلق‌وخوی افراد کمک کرده و سطح استرس و پریشانی را کاهش می‌دهد. درحالی‌که به تحقیقات بیشتری نیاز است، به‌طور شفاهی گفته می‌شود که بسیاری از افراد، اثرات این کار را در خلق‌وخوی خود مشاهده کرده‌اند.

6- افزایش هوشیاری

افزایش هوشیاریCredit: iStock/peopleimages

یک دوش آب سرد با تمام خاصیت‌های نوشیدن یک فنجان چای یا قهوه در صبح را در نظر بگیرید، اما تفاوت اصلی آن با نوشیدن چای یا قهوه زمین تا آسمان است. زمانی‌که اثر کافئین از بدن می‌رود، عدم تمرکز، اضطراب و ناراحتی بازمی‌گردد؛ اما با گرفتن دوش آب سرد، فرد در تمام روز حال بهتری دارد. دوش آب سرد سیستم اضطراری بدن ما را فعال کرده و وضعیت بدن را در حالت آماده‌باش کامل قرار می‌دهد. طرفداران این نظریه می‌گویند که پس از گرفتن دوش آب سرد بیشتر در کارهای خود تمرکز دارند.

7- ریکاوری سریع‌تر بدن پس از ورزش

ورزش کردنCredit: iStock/shironosov

ورزشکاران حرفه نظیر کوبی برایانت و لبرون جیمز به تأثیر یک حمام آب سرد پس از یک ورزش و یا مسابقه‌ی سخت ایمان دارند. آن‌ها می‌گویند این کار درد عضلات را کاهش داده و به ریکاوری سریع‌تر کمک می‌کند. بااین‌حال تحقیقات کاملاً این موضوع را تأیید نمی‌کند؛ برخی از کارشناسان معتقدند این کار به افزایش جریان خون و کاهش التهاب بدن کمک کرده، درحالی‌که یک مطالعه دیگر نشان می‌دهد این کار هیچ تأثیری بر بدن ندارد.

8- اراده‌ی قوی‌تر

دوش گرفتن
Credit: Google

اراده نیز مانند ماهیچه است و هرچه بیشتر آن را در جهت پرهیز از وسوسه‌ها تمرین بدهید، قوی‌تر شده و شما را به سمت عادت‌های خوب سوق می‌دهد. حتی اگر دوش آب سرد دارای مزایای سلامتی اضافی برای شما نباشد، تنها انجام دادن چنین کار سختی نیز شما را در برابر ناملایمات و سختی‌ها در سایر مراحل زندگی مقاوم‌تر می‌کند.

منبع: rd


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان