ماهان شبکه ایرانیان

چه چیزی من را گزیده است؟ تشخیص نوع حشرات از روی جای گزیدن آن ها [قسمت اول]

این روزها با نشانه‌هایی بر روی بدن خود مواجه می‌شویم که جای نیش حشرات هستند، ولی برخی اوقات ما نمی‌دانیم که چه حشره‌ای این اثر را بر روی بدن ما به وجود آورده است. در ادامه با بنیتا همراه باشید.

این روزها با نشانه‌هایی بر روی بدن خود مواجه می‌شویم که جای نیش حشرات هستند، ولی برخی اوقات ما نمی‌دانیم که چه حشره‌ای این اثر را بر روی بدن ما به وجود آورده است. در ادامه با بنیتا همراه باشید.

1- چگونه نیش و گزش انواع حشرات را تشخیص دهیم؟

انواع نیش

 بسیاری از حشرات و عنکبوت‌ها نیش می‌زنند و یا گاز می‌گیرند و هرچند که نیش حشرات شناخته‌شده‌ای مثل پشه‌ها، کنه‌ها و کک، خارش‌دار و ناراحت‌کننده هستند، اما معمولا بی‌ضرر هستند. اما نیش و گزش حشراتی مانند مورچه‌های آتشی، زنبورها، زنبورهای سرخ و زنبورعسل ممکن است منجر به درد شدید و حتی واکنش‌های آلرژیک شود، اما گزش عنکبوت سمی نیاز به مراجعه به اورژانس و مراقبت‌های ویژه دارد. نیش بعضی از حشرات نیز ممکن است باعث بروز بیماری شود، مانند ویروس زیکا و ویروس غرب نیل که هر دو توسط پشه منتقل می‌شوند، بیماری لایم که از نیش پاسیاه پخش می‌شود، تب کوه‌های راکی که از نوعی حشره به نام سگ آمریکایی منتقل می‌شود و یا بیماری شاگاس که از گزش ساس به وجود می‌آید، بنابراین بهتر است بدانید که چه چیزی شما را نیش‌زده است؟ یادگیری شناسایی اشکال مختلف نیش و شکل ظاهری نیش و احساس بعد از گزش، به شما کمک خواهد کرد که بدانید آیا در خانه‌ خود را درمان کنید یا این‌که نیاز به مراقبت‌های پزشکی و اورژانس دارید؟

2- نیش پشه

نیش پشه

نیش پشه به همراه خارش، قرمزی و برآمدگی صورتی‌رنگ است و معمولا ضرری ندارد؛ اما می‌تواند نشانه‌ی یک بیماری جدی مانند ویروس زیکا (که به‌خصوص برای زنان باردار خطرناک است)، ویروس غرب نیل و یا مالاریا باشد. در اکثر مردم، بیماری زیکا ممکن است فقط علائمی شبیه آنفولانزا را بروز بدهد، اما در مورد زنان بارداری که به زیکا آلوده می‌شوند، خطر نقایص مادرزادی مانند میکروسفالی (ناتوانی با اندازه کوچک سر و مغز) وجود دارد. در سال 2014 حدود 2000 مورد، ابتلا به ویروس نیل غربی گزارش شد. علائم، معمولا دو تا چهار روز پس از نیش زدن ظاهر می‌شود و می‌تواند شامل تب، سردرد، بدن‌درد، اسهال، استفراغ و بثورات پوستی باشد. افراد با آلودگی شدیدتر به ویروس نیل غرب، ممکن است به آماس سر یا آنسفالیت و علائمی ازجمله سفتی گردن، سردردهای شدید، سرگیجه، تب بالا و تشنج مبتلا شوند. ابتلا به مالاریا که ناشی از نیش پشه مالاریا است در ایالات‌متحده بسیار نادر است و تنها 1500 مورد در سال گزارش‌شده است. علائم شبیه آنفولانزاست و می‌تواند ده روز تا چهار هفته پس از گزش، به‌صورت تب، سردرد، درد عضلانی، تهوع و استفراغ بروز کند. هرچند مالاریا یک بیماری جدی است، اما قابل‌ پیشگیری و درمان است.

3- نیش ساس تختخواب

نیش ساس تختخواب

شما احتمالا هیچ دردی را در هنگام گزش احساس نمی‌کنید، اما ممکن است یک یا دو ردیف علائم قرمز بر روی پوست خودتان ببینید. بعضی از افراد ممکن است یک تا سه روز بعد از گزش، یک واکنش خفیف و یا شدید آلرژیک به بزاق حشره نشان دهند. این می‌تواند باعث قرمزی، التهاب و یا تورم شود که برای چند روز به‌شدت باعث خارش و التهاب ‌می‌شود. همچنین می‌تواند باعث کهیر نیز بشود که در این صورت نیاز به مراجعه به پزشک دارید. گزش حشره‌ی تختخواب می‌تواند در هر ناحیه‌ای از بدن شما رخ دهد اما به‌طورمعمول در مناطقی که باز هستند مانند گردن، صورت، بازوها و دست‌ها اتفاق می‌افتد. اما خوب است بدانید که نیش ساس رختخواب باعث بروز بیماری نمی‌شود.

4- نیش عنکبوت

نیش عنکبوت

نیش عنکبوت در بیشتر موارد سمی نیست و تنها باعث علائمی جزئی مانند تورم، قرمزی و درد در محل گزش می‌شود، اما نیش بعضی عنکبوت‌ها اورژانسی است. اگر شما یک واکنش آلرژیک به نیش عنکبوت داشته باشید، با علائمی مانند تنگی در قفسه سینه، تنگی نفس، مشکل در بلع یا ورم در صورت روبه‌رو می‌شوید و نیاز به یک مراقبت پزشکی دارید. از آن‌جا که گزش عنکبوت ممکن است باعث ابتلا به کزاز شود، توصیه می‌شود که واکسن یادآور کزاز را هر ده سال یک‌بار دریافت کنید.

نیش یک عنکبوت سمی مانند بیوه‌ی سیاه، سفید و یا قهوه‌ای بسیار خطرناک است و ممکن است منجر به واکنش بسیار شدید شود. نیش این نوع عنکبوت‌ها به‌صورت دو سوراخ دیده‌شده و ممکن است در ابتدا همراه با درد باشد و نیز ممکن است دردی احساس نشود؛ اما سی تا چهل دقیقه بعد ممکن است درد و تورم در این ناحیه احساس شود. در عرض هشت ساعت ممکن است درد عضلانی و سفتی، درد در ناحیه پشت و معده، تهوع و استفراغ و مشکلات تنفسی را تجربه کنند. ممکن است شما عنکبوتی که نیشتان زده را ندیده باشید، اما همواره باید مراقبت‌های پزشکی در دسترس باشد؛ زیرا ممکن است توسط یک عنکبوت سمی گاز گرفته‌شده باشید.

5- نیش عنکبوت قهوه‌ای منزوی

نیش عنکبوت قهوه ای منزوی

عنکبوت قهوه‌ای منزوی، سمی است و در فضاهای تاریک و استفاده‌نشده زندگی می‌کند. بعضی افراد ممکن است بلافاصله پس از گزیده شدن توسط این عنکبوت، احساس درد شدید کنند اما، گروه دیگری از افراد ممکن است تا ساعت‌ها بعد هیچ احساسی نداشته باشند، اما بعد از گذشت بیست‌وچهار تا چهل‌وهشت ساعت از گزش، احساس درد، کبودی و بروز تاول‌ کنند و جای نیش کم‌کم به رنگ آبی بنفش درآمده و محل گزش تیره‌تر از اطراف می‌شود. برخی از علائم ناشی از نیش عنکبوت قهوه‌ای، در عرض چند ساعت بروز می‌کند و شامل تب و لرز، خارش، تهوع و عرق کردن است. از آن‌جا که در بعضی افراد، واکنش‌ها بسیار جدی بوده و ممکن است باعث نارسایی کلیه، تشنج و کما شود، بسیار ضروری است که در همان لحظات ابتدایی درمان‌های پزشکی برای این افراد شروع شود، بنابراین در صورت مواجهه با چنین مشکلی بلافاصله با اورژانس تماس بگیرید.

6- نیش کنه

نیش کنه

نیش برخی از کنه‌ها خطرناک است؛ زیرا ممکن است حامل بیماری باشند، مثلا کنه‌ی پاسیاه که قبلا به کنه گوزن‌ها معروف بود، ممکن است حامل بیماری لایم باشند و یا کنه‌ی سگ که ممکن است باعث بروز بیماری تب کوه راکی شود. در آمریکا سالانه سی‌هزار مورد ابتلا به بیماری لایم گزارش می‌شود. علائم بیماری لایم شامل یک راش پوستی به شکل حلقه مانند است، شبیه یک تیر که وسط هدف نشسته باشد که ممکن است تا یک ماه بعد از گزش کنه بروز کند. تب، خستگی، سردرد، درد مفصل و عضلات و همچنین بی‌نظمی در ریتم عضلات قلب از سایر علائم است. بیست تا سی درصد افراد هرگز علائم پوستی را بروز نمی‌دهند. علائمی مانند تورم و درد مفاصل، از دست دادن حافظه و یا سایر پاسخ‌های خود‌ایمن که ممکن است بعدها بروز پیدا کنند، از علائم بیماری لایم در مراحل پیشرفته است. از آن‌جا که، بسیاری از پزشکان ممکن است این علائم را در بیماری لایم مشاهده نکرده باشند، تشخیص آن کمی مشکل است.

اگر دوست داشته باشید، می‌توانید یک سری هم به مطلب «ماساژ و مزایای آن»بزنید.


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان