ماهان شبکه ایرانیان

QLED، تلفیقی از هوش مصنوعی با تلویزیون

شرکت تحقیقات بازاری IDC در آوریل ۲۰۱۷ پیش‌بینی کرده بود که بازار سیستم‌های شناختی و هوش مصنوعی (AI) تا سال ۲۰۲۰ با نرخ رشد سالانه ۵۴.۴٪ به توسعه ادامه خواهد داد. انتظار می‌رود توانایی‌های خاص سیستم‌های هوش مصنوعی مانند پیش‌بینی، پیشنهاددهی و دستیارهای هوشمند، نقش‌های مهم‌تری در ایجاد خدمات هوشمند ایفا کنند.

QLED، تلفیقی از هوش مصنوعی با تلویزیون

 شرکت تحقیقات بازاری IDC در آوریل 2017 پیش‌بینی کرده بود که بازار سیستم‌های شناختی و هوش مصنوعی (AI) تا سال 2020 با نرخ رشد سالانه 54.4٪ به توسعه ادامه خواهد داد. انتظار می‌رود توانایی‌های خاص سیستم‌های هوش مصنوعی مانند پیش‌بینی، پیشنهاددهی و دستیارهای هوشمند، نقش‌های مهم‌تری در ایجاد خدمات هوشمند ایفا کنند.

این کارکردهای هوش مصنوعی هم اکنون نیز بر صنعت لوازم الکترونیکی، بویژه حوزه گوشی‌های هوشمند و تلویزیون تاثیرگذار هستند. همگرایی هوش مصنوعی و تلویزیون بسیار ظریف است اما روندی است که اتفاق افتاده و به رشد خود ادامه می‌دهد. در این مطلب نگاهی داریم به این موضوع و تاثیر آن بر آینده صنعت تلویزیون بویژه در تلویزیون‌های سری QLED سامسونگ.

ضرورت هوش مصنوعی برای تجربه‌ای فراگیر

امروزه دیگر مردم صرفا شبکه‌های تلویزیونی را تماشا نمی‌کنند. بلکه رقبایی مانند تلویزیون کابلی، شبکه‌های ماهواره‌ای، تلویزیون‌های اینترنتی و حتی اپلیکیشن‌های تلویزیونی وارد عرصه شده‌اند که بیننده می‌تواند برنامه موردعلاقه خود را در آنها انتخاب و تماشا کند. اما در عین حال کسی نیست که علاقه یا وقت داشته باشد که همه این گزینه‌ها را بررسی کرده و نهایتا و برنامه‌ موردعلاقه خودش را انتخاب کند.

قابلیت پیشنهاددهی هوش مصنوعی می‌تواند این محتواها را برای شما دسته‌بندی کند. وقتی هوش مصنوعی در تلویزیون شما جاگذاری می‌شود، دستگاه می‌تواند ترجیحات بیننده را تشخیص داده و محتوای موردعلاقه فرد را در تلویزیون نمایش دهد. در نسخه 2017 تلویزیون‌های QLED سامسونگ امکان انتخاب از میان چندین برنامه محبوب در قسمت پایین صفحه وجود دارد. شبکه‌ها و خدمات مورد علاقه شما در همان ابتدای روشن شدن تلویزیون روی صفحه نمایش داده می‌شوند و شما می‌توانید از فرمان‌های صوتی برای انتخاب برنامه مورد علاقه‌تان استفاده کنید.

در آینده نزدیک قابلیت‌هایی مانند پیش‌بینی و دستیار هوشمند که در گزارش IDC به آنها اشاره شد، در تلویزیون‌ها گنجانده شده و تجربه بیننده را تغییر خواهند داد. مثلا هوش مصنوعی می‌تواند با تحلیل شرایط آب‌و‌هوایی، زمان و مسایل روز، بهترین برنامه را به شما پیشنهاد کند. همچنین تشخیص صدای هوشمند نیز در آینده می‌تواند امکان گفتگو با بیننده را برای پیشنهاد یک برنامه بسته به سن، حال و هوا و ترجیحات او فراهم کند. این قابلیت‌ها تجربه تماشای تلویزیون را متحول خواهد کرد.

ترکیب تلویزیون و هوش مصنوعی، پیش‌نمایشی از تلویزیون در اینترنت اشیا

با ورود هوش مصنوعی به تلویزیون، استفاده از آن برای بیننده ساده‌تر می‌شود. سری 2017 تلویزیون‌های QLED بصورت خودکار دستگاه‌های گیرنده، کنسول‌های بازی و دیگر لوازم جانبی را تشخیص می‌دهد. بجای استفاده از واژه‌های فنی مانند HDMI، روی صفحه تلویزیون مثلا چیزی مثل کنسول Xbox One و لوگوی آن نمایش داده می‌شود و به این ترتیب بیننده می‌تواند ببیند در هر ورودی تلویزیون چه دستگاهی وصل شده است. در عین حال با استفاده از دستیار هوشمند دیگر تنظیمات تلویزیون برای هیچ کاربری پیچیده نخواهد بود.

تلویزیون‌های مجهز به حسگرهای هوشمند در واقع پیش‌نمایشی از تلویزیون‌های آینده با قابلیت اتصال به اینترنت اشیا هستند. چنین تلویزیونی می‌تواند روشنایی و صدا را در کنار قابلیت‌های دیگر و متناسب با نوع برنامه مثلا فیلم یا برنامه ورزشی، تنظیم کند. در ابتدای روز تلویزیون با تشخیص حرکت‌های شما، نور، پرده‌ها، تهویه هوا و دیگر لوازم الکترونیکی را کنترل کند.

سامسونگ به دنبال آن است که همه محصولات تلویزیونی خود را تا پایان سال با اینترنت اشیا هماهنگ کند. در سال 2020 تمامی محصولات سامسونگ امکان اتصال به اینترنت اشیا را خواهند داشت. سرمایه‌گذاری این شرکت روی هوش مصنوعی و اینترنت اشیا می‌تواند دنیای سرگرمی های خانگی و را بصورت گسترده‌ای تغییر داده و تجربه‌ای کاملا نو را در اختیار بینندگان تلویزیون قرار دهد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان