رئیس سازمان تاکسیرانی شهرداری تهران جزییات اپلیکیشن موبایلی سازمان تاکسیرانی را تشریح کرد. میثم مظفر در نشست خبری با اعلام رونمایی از اپلیکیشن موبایلی جابهجایی مسافر متعلق به شرکت تاکسیرانی گفت: «این روزها فضای شهر متأثر از فعالیت شرکتهای اپلیکیشن موبایلی جابهجایی مسافران است، اما امروز اعلام میکنیم که اولین سامانه و اپلیکیشن موبایلی جابهجایی مسافر متعلق به سازمان شرکت تاکسیرانی شهر تهران در نوروز 96 فعالیت خود را آغاز میکند.»
وی با بیان اینکه طی چند روز آتی برند و نام تجاری آن بهصورت رسمی اعلام میشود، گفت: «در مرحله اول 8000 راننده تاکسی آموزشهای لازم را در دانشکده تاکسیرانی خواهند دید تا بتوانند از این اپلیکیشن استفاده کنند.»
رئیس سازمان تاکسیرانی شهرداری تهران با بیان اینکه این اپلیکیشن از اولین مجموعه مجاز و دارای استانداردهای لازم جابهجایی مسافر از مراجع قانونی است، گفت: «تنها تاکسیهای شهر تهران در این اپلیکیشن فعال هستند و پس از آن در ادامه آژانسهای شهر تهران به این اپلیکیشن میپیوندند.»
مظفر با بیان اینکه تاکسیها در ایستگاه و پایگاه متوقف هستند و در پی ثبت تقاضای سفر حرکت میکنند، گفت: «همچنین در مقابل هتلها، بیمارستانها، مراکز تجاری و غیره نیز ایستگاههای ویژه برای این تاکسیها طراحی خواهد شد و در حال حاضر در 30 نقطه از شهر تهران این ایستگاهها و توقفگاهها تعبیه شده است.»
وی با بیان اینکه تمامی رانندگان این اپلیکیشن دارای تأییدیههای جسم و روان هستند که توسط شرکت شهر سالم شهرداری تهران صادر میشود، تصریح کرد: «برای اولین بار مسافران این تاکسیها نیز از خدمات بیمهای بهره میگیرند و تحت پوشش بیمه هستند.»
رئیس سازمان تاکسیرانی شهرداری تهران با بیان اینکه سرور این نرمافزار بومی و داخل کشور است، گفت: «برای اطمینان خاطر این اپلیکیشن به سرورهای شهرداری متصل است و بکآپ این اپلیکیشن در شهر دیگری غیر از تهران، در دماوند نگهداری میشود.»
مظفر با اشاره به امنیت بالای استفاده از این اپلیکیشن افزود: «علاوه بر هویت و اطلاعات شخصی رانندگان، آدرس محل سکونت نیز در اختیار سازمان تاکسیرانی است و در صورت بروز هرگونه تخلف میتوانیم به این رانندگان دسترسی داشته باشیم؛ اما متأسفانه شاهد هستیم که در این اپلیکیشنهای موجود، مسافربرهای شخصی از اطراف تهران یا حتی سایر استانها به تهران میآیند تا در قالب این اپلیکیشنها به فعالیت بپردازند و بعضا دیده شده این افراد در خودروهای خود زندگی میکنند و شب را در آن میخوابند که این مسئله از نظر امنیت اجتماعی مطلوب نیست.»
وی با بیان اینکه تاکسی سرمایه اجتماعی است که در بین مردم از اعتبار بالایی برخوردار است، گفت: «حتی امکاناتی پیشبینی شده که فرد میتواند با بهرهگیری از سایر ابزارهای ارتباطی همچون اینترنت، نسبت به درخواست و حتی رزرو تاکسی اقدام کند و حتی افرادی که گوشی هوشمند ندارند نیز میتوانند با تماس با شماره چهاررقمی 1800 درخواست تاکسی خود را ثبت کنند و این در حالی است که اپراتورهای این مرکز در سه شیفت و بهصورت شبانهروزی پاسخگوی تماس مشتریان و رسیدگی به انتقادات و شکایات هستند.»
رئیس سازمان تاکسیرانی شهرداری تهران با بیان اینکه این تاکسیها در محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد نیز تردد دارند، خاطرنشان کرد: «متأسفانه اپلیکیشنهای موجود قادر به ارائه سرویس در محدوده طرح ترافیک نیستند و اگر هم بخواهند در این مجموعه فعالیت کنند، کرایه بیشتری دریافت میکنند؛ این در حالی است که در اپلیکیشن سازمان تاکسیرانی نهتنها مشکلی برای تردد در محدوده طرح ترافیک وجود ندارد بلکه کسری خودرو نیز نداریم.»
مظفر با بیان اینکه منوهای مختلفی برای درخواست تاکسی از سوی مسافران پیشبینی شده است، گفت: «مسافران میتوانند از خودروی هیبریدی، خودروی مدرن، خودروی ون یا حتی رانندگان خانم استفاده کنند و این در حالی است که قیمتها بسیار پایینتر از دو اپلیکیشن موجود است و نرخ بهگونهای تنظیم شده که در برخی زمانها حتی ارزانتر از دو اپلیکیشن موجود است.»
رئیس سازمان تاکسیرانی شهرداری تهران با بیان اینکه ما از کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران اجازه تعیین نرخ رقابتی را اخذ کردهایم، افزود: «البته به دلیل نوع نرخ و نوع خودروها که حتما باید تاکسیهای نوسازیشده باشند، این کار کاملا داوطلبانه است، اما مطمئن باشید از آنجایی که منتهی به افزایش درآمد راننده میشود، رانندگان تاکسی نهتنها گلایهای نخواهند داشت، بلکه از این موضوع استقبال هم میکنند.»
مظفر در ادامه نشست خبری با اشاره به پیشرفت پروژه نوسازی ناوگان تاکسیرانی گفت: «17 هزار تاکسی فرسوده در ناوگان تاکسیرانی وجود داشت که از ابتدای سال 95 تاکنون با کار مشترکی که توسط شهرداری و دولت انجام شده است، شاهد یک اتفاق کمسابقه در نوسازی ناوگان بودیم. بهگونهای که امروز با افتخار اعلام میکنیم که 11 هزار و 285 دستگاه نوسازی شدند که از این میان 2882 دستگاه سمند، 7955 پژو و 448 دستگاه آریو وارد ناوگان شده و امیدواریم در نیمه اول سال 96 پرونده نوسازی تاکسیها بسته شود.»
وی با بیان اینکه سازمان تاکسیرانی شهرداری تهران در کل کشور رتبه یک نوسازی را کسب کرده و مورد تشویق معاون اجرایی رئیس جمهور و وزارت کشور قرار گرفته است، گفت: «6300 دستگاه پیکان نیز در سطح شهر وجود داشت که خوشبختانه تنها 714 دستگاه باقی مانده که این افراد بنا به دلایل شخصی که قابل پذیرش برای ما نیست، نسبت به نوسازی خودروهایشان اقدام نکردهاند.»
رئیس سازمان تاکسیرانی شهرداری تهران افزود: «برخی از این افراد مشکل ضامن یا چک برگشتی داشتند، اما با مصوبهای که از هیئت وزیران دریافت کردیم، رانندگان تاکسی میتوانند با وجود مشکل ضامن از بانک وام بگیرند و حتی خود تاکسیرانی نیز وام 4 میلیونی بدون بهره برای رانندگان تاکسی پیکان در نظر گرفته که 2000 نفر از این تسهیلات استفاده کردهاند و مقاومت مابقی نیز سبب شده که وزارت کشور ابلاغ کند که تاکسیهایی که نوسازی نکردهاند کارنامه فعالیتشان ابطال شود.»
مظفر همچنین از ارائه خدمات ویژه به معلولان و کودکان مدارس استثنایی خبر داد و گفت: «4800 نفر از این دانشآموزان تحت پوشش سرویس رایگان تاکسیرانی هستند.»