ماهان شبکه ایرانیان

پیش‌بینی‌های پیتر تراورز برای فیلم‌های برنده جوایز اسکار امسال ـ قسمت اول

منتقد رولینگ استونز، پیتر تراوز Peter Travers که یکی از منتقدین بنام معاصر است در این مطلب به بررسی فیلم‌هایی که احتمال برنده شدن آن‌ها وجود دارد و فیلم‌هایی که بردن جایزه حق آن‌هاست، پرداخته است

منتقد رولینگ استونز، پیتر تراوز Peter Travers که یکی از منتقدین بنام معاصر است در این مطلب به بررسی فیلم‌هایی که احتمال برنده شدن آن‌ها وجود دارد و فیلم‌هایی که بردن جایزه حق آن‌هاست، پرداخته است.
داوران با چالش انتخاب برندگان اسکار 2018 که به نظر می‌رسد پررقابت‌ترین و هیجان‌انگیزترین مراسم در طول سال‌های اخیر باشد، مواجه هستند. تصمیمی که می‌تواند بازتابی از تغییراتی که به‌تازگی در دنیای ما اتفاق افتاده، باشد. دیگر زمان شخصیت‌های زن ضعیف و قربانی گذشته است و امسال زنان در نقش‌‌های اصلی و قدرتمند و مستقل می‌درخشند. حضور یک کارگردان زن، گرتا گرویگ Greta Gerwig (کارگردان فیلم «لیدی برد» Lady Bird) و مردی سیاه‌پوست- جوردن پیل Jordan Peele (کارگردان فیلم «برو بیرون» Get Out) در نامزدی بخش بهترین کارگردان، برای جوایزی که در سال‌های گذشته زنان و مردان سیاه‌پوست از قرار گرفتن در آن بخش کنار گذاشته می‌شدند، یک سنت‌شکنی به‌حساب می‌آید. فیلم‌هایی مانند «پست» The Post، «دانکرک» Dunkirk و «تاریک‌ترین لحظات» Darkest Hour که با استفاده از اتفاقاتی در گذشته سؤالات سیاسی زیادی را برانگیختند. سؤالاتی در مورد این‌که رهبری واقعی چگونه است و چرا آزادی‌های فردی الآن بیشتر از هر زمان دیگری اهمیت دارد.
آیا فیلم‌های جسور امسال برنده جوایز خواهند شد یا آکادمی اسکار مثل همیشه محتاطانه عمل خواهد کرد؟ در زیر چندین بخش جوایز اسکار که می‌تواند چالش‌برانگیز باشد، به همراه برنده‌های احتمالی جوایز و کسانی که بردن حق آن‌هاست را بررسی کرده‌ایم.

بهترین فیلمنامزد‌ها:
«مرا با نامت صدا کن» Call Me by Your Name
«تاریک‌ترین لحظات» Darkest Hour
«دانکرک» Dunkirk
«برو بیرون» Get Out
«لیدی برد» Lady Bird
«شکل آب» The Shape of Water
«سه بیلبورد خارج از ابینگ، میزوری» Three Billboards Outside Ebbing, Missouri
انتقادات زیادی در مورد نامزد نشدن فیلم‌های «گل‌گرفته» Mudbound، «پروژه فلوریدا» The Florida Project، «من تونیا هستم» I, Tonya و فیلم پرمخاطب «واندروومن» Wonder Woman مطرح شده است. هیچ فیلم ناموفق و نسبتاً ضعیفی در لیست نامزدهای جوایز امسال وجود ندارد. با وجود فیلم قوی کریستوفر نولان Christopher Nolan «دانکرک» و «برو بیرون» اثر جوردن پیل و «لیدی برد» ساخته گرتا گرویگ، انتخاب برنده مشکل است. اکنون زمان انسان‌های خلاق است. ازنظر رأی‌دهندگان، ممکن است فیلم رمانتیک همجنس‌گرایانه «مرا با نامت صدا کن» بیشتر مناسب حضور در جشنواره پارسال که «مهتاب» Moonlight برنده جایزه بهترین فیلم آن شد، باشد. با توجه به اتفاقات اخیر در هالیوود، داوران احتمالاً فیلمی را انتخاب می‌کنند که نشانگر شخصیت زنی قوی باشد.

فیلم مورد علاقه: شکل آب
داستان گیرمو دل‌ تورو Guillermo del Toro در مورد زن خدمتکار ساکتی (با بازی سالی هاوکینز Sally Hawkins) که به خاطر عشق ممنوعه‌اش با مأمورین دولتی درگیر می‌شود، همه ویژگی‌های یک فیلم موفق را دارد، به‌علاوه این فیلم نامزد 13 جایزه اسکار شده است.

نکته جالب‌توجه: سه بیلبورد
مارتین مک‌دونا Martin McDonagh برای کارگردانی این فیلم نامزد اسکار نشد که همین موضوع ممکن است احتمال برنده شدن این فیلم به عنوان بهترین فیلم امسال را کمتر کند؛ اما فرانسیس مک‌دورمند Frances McDormand، در نقش مادری که در پی اجرای عدالت برای قتل فرزندش است، نامزد جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن شده است.

بهترین بازیگر نقش اول مردتیموتی شلمی Timothee Chalamet، «مرا با نامت صدا کن»
دنیل دی-لوییس Daniel Day-Lewis، «رشته خیال» Phantom Thread
دنیل کالویا Daniel Kaluuya، «برو بیرون»
گری اولدمن Gary Oldman، «تاریک‌ترین لحظات»
دنزل واشینگتن Denzel Washington، «رومن جی. ایزریل. وکیل دادگستری» Roman J, Israel,Esq
بسیاری معتقدند که به خاطر اتفاقات اخیر و قدرت کمپین‌های TimesUp و MeToo، داوران جوایز اسکار، از نامزدی جیمز فرانکو James Franco (برای فیلم «هنرمند فاجعه» The Disaster Artist)، به دلیل اتهامات جنسی وارده به او، خودداری کرده‌اند.

بازیگر مورد علاقه: گری اولدمن
این بازیگر 59 ساله با بازی در نقش وینستن چرچیل، لایق جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد است و بالاخره وقت آن است که این جایزه را به قفسه جوایزش اضافه کند.

نکته جالب‌توجه: تیموتی شلمی
این بازیگر 22 ساله، بازی تأثیرگذار در نقش یک نوجوان درگیر اولین عشقش را به نمایش گذاشته است. آیا برای بردن جایزه اسکار زیادی جوان است؟ آخرین صحنه بازی او به حدی عالی است که باعث حسادت خیلی از بازیگران قدیمی این لیست می‌شود.

بهترین بازیگر نقش اول زنسالی هاوکینز، «شکل آب»
فرانسیس مک‌دورمند، «سه بیلبورد خارج از ابینگ، میزوری»
مارگو رابی Margot Robbie، «من تونیا هستم»
سیرشا رونان Saoirse Ronan، «لیدی برد»
مریل استریپ Meryle Streep، «پست»
از حضور نداشتن نام سینتیا نیکسون Cynthia Nixon (برای فیلم «شوری خاموش» A Quiet Passion)، رونی مارا Rooney Mara (برای فیلم «داستان یک روح» A Ghost Story) و دنیلا وگا Daniela Vega (برای فیلم «یک زن شگفت‌انگیز» A Fantastic Woman) در لیست نامزدهای این جایزه ناراحتیم، اما حداقل شاهد اسم‌های تکراری در این لیست نیستیم. بله استریپ 21 مین نامزدی خود را دریافت کرده است و احتمالاً برای بار چهارم برنده خواهد شد؛ اما برای بردن آن باید با رابی که برای اولین بار نامزد این جایزه شده است و رونان 23 ساله، رقابت کند.

بازیگر مورد علاقه: فرانسیس مک‌دورمند
در سالی که اتفاقات مهمی برای زنان افتاده است، او به زیبایی نقش مادری قوی را بازی می‌کند.
نکته جالب‌توجه: سالی هاوکینز
این بازیگر بریتانیایی، بدون گفتن کلمه‌ای، تنها با نشان دادن احساسات با چشمانش، بازی عالی در نقش یک خدمتکار را از خود به نمایش گذاشته است.

بهترین بازیگر نقش مکمل مردویلم دفو Willem Dafoe، «پروژه فلوریدا»
وودی هارلسون Woody Harrelson، «سه بیلبورد خارج از ابینگ، میزوری»
ریچارد جنکینز Richard Jenkins، «شکل آب»
کریستوفر پلامر Christopher Plummer، «تمام پول‌های جهان» All the Money in the World
سم راکول Sam Rockwell، «سه بیلبورد خارج از ابینگ، میزوری»
بسیاری اصرار به حذف آرمی همر Armie Hammer سی‌ویک‌ساله، به دلیل این‌که رابطه شخصیتش در فیلم با شخصیت تیموتی شلمی شبیه به انسان‌های پدوفیلی است، داشتند و موفق شدند؛ اما ما قانع نشده‌ایم. دلیل نبودن مایکل استولبارگ Michael Stuhlbarg چیست؟ از بین نامزدهای این بخش، حضور پلامر به‌جای کوین اسپیسی Kevin Spacey قابل‌تقدیر است؛ اما بااین‌حال …

بازیگر مورد علاقه: سم راکول
برخی معتقدند که او نقش این پلیس نژادپرست را خیلی احساسی بازی کرده است؛ اما اشتباه می‌کنند، بازی او بی‌نقص است.

نکته جالب‌توجه: ویلم دفو
این بازیگر که معمولاً نقش شخصیت‌های بد و خشن را بازی می‌کند، با بازی نقشی آرام در «پروژه فلوریدا»، تجربه جدیدی را به دست آورده است.

بهترین بازیگر نقش مکمل زنمری جی. بلایژ Mary J. Blige، «گل‌گرفته»
الیسون جنی Alison Janney، «من تونیا هستم»
لسلی منویل Lesley Manville، «رشته خیال»
لاری میت کالف Laurie Metcalf، «لیدی برد»
اکتاویا اسپنسر Octavia Spencer، «شکل آب»
هرکسی که فیلم Girls Trip را دیده باشد، با خود فکر می‌کند چطور ممکن است تیفانی هدیش Tiffany Haddish نامزد این جایزه نشده باشد و چطور می‌توان «پروژه فلوریدا» را دید و تحت تأثیر بازی عالی بروکلین پرینس Brooklynn Prince جوان قرار نگرفت؟ نکته مثبت این لیست، حضور بلایژ است که این نامزدی حق اوست. رقابت اصلی بین دو شخصیت مادر این فیلم‌ها است.

بازیگر مورد علاقه: الیسون جنی
چه کسی می‌توانست به‌خوبی جنی از پس شخصیت مادر خشن تونیا هاردینگ Tonya Harding بربیاید؟

نکته جالب‌توجه: لاری میت کالف
نمایش مشکلات و فشاری که یک مادر تحمل می‌کند و میت کالف توانست با بازی عالی خود تمام احساسات این شخصیت را منتقل کند. شخصیت میت کالف نشان‌دهنده اهمیت همدلی بین زنان برای پیشرفت کردن در دنیای مردان است. فیلمی کاملاً مناسب اتفاقات اخیر هالیوود.

بهترین کارگردانیپل توماس اندرسون Paul Thomas Anderson، «رشته خیال»
گیرمو دل‌ تورو، «شکل آب»
گرتا گرویگ، «لیدی برد»
کریستوفر نولان، «دانکرک»
جوردن پیل، «برو بیرون»
نبودن شان بیکر Sean Baker (کارگردان «پروژه فلوریدا») در این لیست باورنکردنی است. همین‌طور نبود دنی ویلنوو Denis Villeneuve برای کارگردانی «بلید رانر 2049» Blade Runner 2049. سؤال بهتر این است: چطور می‌شود که فیلم «سه بیلبورد» که نامزد 7 جایزه اسکار، ازجمله جایزه بهترین فیلم، شده است، نامزد بهترین کارگردانی نشده باشد؟

کارگردان مورد علاقه: گیرمو دل تورو
اکثریت در این مورد اتفاق‌نظر دارند که وقت آن است که این کارگردان مکزیکی به جمع هم‌وطنان برنده جایزه اسکار خود، آلفونسو کوارون Alfonso Cuaron (برای فیلم «جاذبه» Gravity) و الخاندرو گونسالس اینیاریتو Alejando Gonzalez Inarritu (برای فیلم‌های «بردمن» Birdman و «بازگشته» The Reverant) بپیوندد.

نکته جالب‌توجه: کریستوفر نولان
باورش سخت است که این اولین نامزدی این کارگردان قهار، کارگردان فیلم‌های فوق‌العاده‌ای مثل «ممنتو» Momento، «شوالیه تاریکی» The Dark Knight و «تلقین» Inception است. به‌علاوه، تجربه، احساسات و بلند‌پروازی‌هایی که در «دانکرک» به‌کاربرده است، فوق‌العاده است.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان