۱۲ نقش‌آفرینی برتر گری اولدمن پیش از فیلم Darkest Hour ـ قسمت اول

انتخاب بهترین نقش‌آفرینی‌های گری اولدمن Gary Oldman سخت است؛ بازیگران کمی هستند که مانند گری اولدمن به‌طور کامل در نقش خود محو می‌شوند. او اخیراً تحسین گسترده منتقدان و جوایز زیادی را برای تبدیل شدن به وینستون چرچیل در درام جنگ جهانی دومیِ «تاریک‌ترین ساعت» Darkest Hour به دست آورده (جایزه بهترین بازیگر در نقش اول از “گلدن گلوب “،”بفتا “، “مراسم جایزه انجمن بازیگران فیلم ” و نامزدی اسکار).
این بازیگر کهنه‌کار به خاطر از بین بردن هر اونس از شخصیت خودش و تجسم یافتن به شکل چرچیل حتی در کوچک‌ترین جنبه‌های او، مورد ستایش قرار گرفته است؛ اما این ستایش گسترده از آخرین اجرای او برای کسانی که با کارهای گذشته‌اش آشنایی دارند به هیچ عنوان جای تعجب ندارد.
او همیشه به‌طور کامل درون کاراکترش گم می‌شود، بدون اینکه نشانی از مردی که نقش را ایفا می‌کند باقی بماند. شاید به همین دلیل پیش از فیلم «تاریک‌ترین ساعت» او بازیگر مورد علاقه جشنواره‌ها نبود است. او به سادگی بیش از اندازه به عنوان یک بازیگر خوب و بیش از حد سخاوتمند بوده است؛ هنگامی که در نقش اول قرار می‌گیرد به آرامی و در سکوت وظیفه‌اش را انجام می‌دهد و به عنوان یک بازیکن واقعی تیمی در گروه و اثر کلی حل می‌شود.
حرفه بازیگری اولدمن فراز نشیب‌های خود را داشته است، به خصوص در دوره‌ای که مشکل اعتیاد به الکل را داشته (اوج آن در زمان ساخت فیلم «داغ ننگ» The Scarlet Letter در سال 1995 بوده است) اما او دوباره قوی‌تر از همیشه با فیلم «بندزن خیاط سرباز جاسوس» Tinker Tailor Soldier Spy در سال 2011 بازگشت و این تبدیل به یکی از بهترین نقش‌آفرینی‌های این بازیگر بزرگ بریتانیایی شد.
اولدمن یکی از پرافتخارترین و برجسته‌ترین بازیگران زنده‌ی امروز است و با نامزدی او به عنوان بهترین بازیگر نقش اول در اسکار امسال، تصمیم گرفتیم نگاهی به گلچینی از بهترین نقش‌آفرینی‌های او بی اندازیم و مروری کنیم بر بهترین فیلم‌های او.
12 ـ «عنصر پنجم» The Fifth Element«عنصر پنجم» فیلم چندان خوبی نیست، بدون هیچ نظم یا ظرافتی بین اکشن و کمدی در نوسان است و تمرکز بیش از حدی بر عناصری از داستان دارد که مهم نیست. اولدمن اظهار داشته که او تنها به دلیل لطف شخصی به بسون، موافقت کرده که در فیلم علمی تخیلی لوک بسون که اولین فیلم او به عنوان کارگردان بوده، ایفای نقش کند. با این حال، اولدمن، استایل دیوانه‌وار خود را به این کاراکتر شرور مرکزی بخشید و توانست لحظاتی از لذت واقعی را به این فیلم ارائه دهد. کاراکتر اهریمنی اما طنازانه ی او تقریباً بهترین بخش فیلم است؛ ترکیبی غریب و جذاب از باگزبانی و هیتلر.
11 ـ سری فیلم‌های «هری پاتر» The Harry Potter seriesاولدمن در این اقتباس از مجموعه رمان‌های محبوب کودک و نوجوان برای سرگرمی ناب تلاش می‌کند و قدرتی دیوانه‌وار را به نقش پدرخوانده هری پاتر، سیریوس بلک می‌بخشد. سیریوس بلک مطمئناً شخصیتی است که به عمیق‌ترین بخش قلب و احساسات طرفداران هم کتاب‌ها و هم فیلم‌های هری پاتر رسوخ کرده است؛ و اولدمن دلیل اصلی این است که چرا بازنمایی فیلم از این کاراکتر به این حد محبوب و مورد عشق و علاقه همه بوده است. درحالی که عده‌ای ممکن است این نقش را جزو بهترین اجراهای اولدمن نداند، اما تماشای او سرشار از هیجان است و لذتی مضاعف شده بر فیلم است. به همین دلیل است که اجرای او را در «هری پاتر» به این لیست اضافه کرده‌ایم.
10 ـ سه‌گانه «شوالیه تاریکی» The Dark Knight trilogyاولدمن در نقشش به‌عنوان پلیس کمیسر جیم گردون، پس از یک دوره‌ی طولانی بازی در نقش قاتلان غیرعادی و هیولاهای غیرانسانی، توانست طعم بازی کردن در نقش یک قهرمان راست‌کردار را بچشد. از میان تمام کمیسر گوردن‌هایی که تاکنون در سینما و تلویزیون به نمایش درآمده هیچ‌کدام از آن‌ها به اندازه گری اولدمن جذابیت و جدیت برای این کاراکتر به ارمغان نیاورده‌اند. این تریولوژی شیرجه عمیقی در پیشینه و داستان زندگی این شخصیت میزند و او را یک مرد خانواده‌ی فداکار و همچنین پلیسی وظیفه‌شناس نشان می‌دهد. گری اولدمن نیز تمام تلاشش را کرده تا نسخه‌ای منحصر به فرد از این کاراکتر به تصویر بکشد.
9 ـ «دراکولای برام استوکر»  Bram Stoker’s Draculaدر این اقتباس از رمان بروم استوکر، اولدمن به شکل لذت بخشی شیطانی و گمراه کننده است. اقتباس برنده اسکار فرانسیس فورد کاپولا از داستان اصلی دراکولا جشنی اپرا گونه از کلیشه‌های دنیای وحشت و احساسات و شهوات افراطی است. در حالی که فیلم به وضوح داستان را در مسیری رمانتیک پیش می‌برد این به لطف گری اولدمن در نقش آنتاگونیست (ضدقهرمان) اصلی داستان است که همه چیز به درستی پیش می‌رود. او در ایفا نقشش برتر از دیگر بازیگران فیلم ظاهر شده و درخشش اجرای آن‌ها را تحت شعاع قرار می‌دهد، از جمله آنتونی هاپکینز و کیانو ریوز.
8 ـ «جی‌اف‌کی» JFKاین فیلم درام درباره‌ی ترور رئیس‌جمهور آمریکا، جان اِف کندی، به کارگردانی اولیور استون، به درستی مورد نقد قرار گرفته که به حقایق سرسری و باعجله پرداخته است و بیش از حد سریع تئوری‌های هنوز اثبات نشده را به عنوان حقیقت به نمایش درآورده؛ اما فیلم خود به تنهایی به عنوان یک درام، هیجان‌انگیز و پر تعلیق است و اجراهای بازیگران آن به شدت خوب عمل کرده است. تعداد کمی از آن‌ها همانند اولدمن در نقش لی هاروی اوسوالد (کسی که متهم به ترور رئیس‌جمهور بود) توانسته‌اند مخاطبان را تحت تأثیر قرار دهند. اولدمن همچون یک آفتاب‌پرست درون نقشش محو می‌شود و رفتار عصبی و حالت فیزیکی سخت و خشن اوسوالد را با دقتی بی‌نظیر به نمایش می‌گذارد.
7 ـ State of Graceاولدمن در این فیلم پلیسی جناییِ نیویورکی در مقابل شان پن قرار می‌گیرد؛ پن پلیس مخفی‌ای است که بر ضد گروه گانگستریِ ایرلندی که اولدمن عضوی از آن است قرار میگیرد. این فیلمی فراموش شده است که در زمان پخش خود نیز زیر سایه‌ی فیلم «رفقای خوب» که همان سال منتشر شد قرار گرفت. با اینکه پن به گونه‌ای نقش اول فیلم محسوب می‌شود اما این پن نیست که سلاح مخفی فیلم است، بلکه گری اولدمن در نقش دوست دوران کودکی او است که شخصیتی تندمزاج و غیرقابل کنترل دارد و اکنون تبدیل به یک گانگستر شده است. با اینکه اولدمن در این نقشش اغراق شده و عجیب و غریب بازی می‌کند، برای خیلی‌ها به خصوص آمریکایی‌ها که برای اولین بار است که اولدمن را می‌بینند، این اجرایی غیرمعمول است که نمی‌توانند فراموشش کنند.
همچنین بخوانید:
مروری بر فیلم‌های هری پاتر
معرفی فیلم Darkest Hour: یک چرچیل متفاوت

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر