ماهان شبکه ایرانیان

پیش‌بینی‌های پیتر تراورز برای فیلم‌های برنده جوایز اسکار امسال ـ قسمت دوم

منتقد رولینگ استونز، پیتر تراوز Peter Travers که یکی از منتقدین بنام معاصر است در این مطلب به بررسی فیلم‌هایی که احتمال برنده شدن آن‌ها وجود دارد و فیلم‌هایی که بردن جایزه حق آن‌هاست، پرداخته است

منتقد رولینگ استونز، پیتر تراوز Peter Travers که یکی از منتقدین بنام معاصر است در این مطلب به بررسی فیلم‌هایی که احتمال برنده شدن آن‌ها وجود دارد و فیلم‌هایی که بردن جایزه حق آن‌هاست، پرداخته است.
داوران با چالش انتخاب برندگان اسکار 2018 که به نظر می‌رسد پررقابت‌ترین و هیجان‌انگیزترین مراسم در طول سال‌های اخیر باشد، مواجه هستند. تصمیمی که می‌تواند بازتابی از تغییراتی که به‌تازگی در دنیای ما اتفاق افتاده، باشد. دیگر زمان شخصیت‌های زن ضعیف و قربانی گذشته است و امسال زنان در نقش‌‌های اصلی و قدرتمند و مستقل می‌درخشند. حضور یک کارگردان زن، گرتا گرویگ Greta Gerwig (کارگردان فیلم «لیدی برد» Lady Bird) و مردی سیاه‌پوست- جوردن پیل Jordan Peele (کارگردان فیلم «برو بیرون» Get Out) در نامزدی بخش بهترین کارگردان، برای جوایزی که در سال‌های گذشته زنان و مردان سیاه‌پوست از قرار گرفتن در آن بخش کنار گذاشته می‌شدند، یک سنت‌شکنی به‌حساب می‌آید. فیلم‌هایی مانند «پست» The Post، «دانکرک» Dunkirk و «تاریک‌ترین لحظات» Darkest Hour که با استفاده از اتفاقاتی در گذشته سؤالات سیاسی زیادی را برانگیختند. سؤالاتی در مورد این‌که رهبری واقعی چگونه است و چرا آزادی‌های فردی الآن بیشتر از هر زمان دیگری اهمیت دارد.
آیا فیلم‌های جسور امسال برنده جوایز خواهند شد یا آکادمی اسکار مثل همیشه محتاطانه عمل خواهد کرد؟ در زیر چندین بخش جوایز اسکار که می‌تواند چالش‌برانگیز باشد، به همراه برنده‌های احتمالی جوایز و کسانی که بردن حق آن‌هاست را بررسی کرده‌ایم.

بهترین فیلم‌نامه غیر اقتباسیبیمار بزرگ The Big Sick
برو بیرون
لیدی برد
شکل آب
سه بیلبورد خارج از ابینگ، میزوری
فیلم‌نامه پل توماس اندرسون برای «رشته خیال» یک فیلم‌نامه غیر اقتباسی است و نبود آن در این بخش مشکوک است. لازم به ذکر است که این فیلم برنده این جایزه در مراسم جوایز منتقدین فیلم نیویورک New York Film Critics شده است.

فیلم‌نامه مورد علاقه: «برو بیرون»
معمولاً فیلم‌های ژانر وحشت در اسکار خیلی موفق نیستند، اما نکته فرهنگی نشان داده شده در این فیلم را نمی‌توان نادیده گرفت.

نکته جالب‌توجه: لیدی برد
گرتا گرویگ پنجمین کارگردان زن است که نامزد اسکار شده است! در طول 90 سال! و داستان عشق مادر و دختری او بسیار تأثیرگذار است. احتمال برنده شدن مک‌دونا نیز وجود دارد، اما به نظر می‌رسد که رقابت اصلی بین پیل و گرویگ باشد.

بهترین فیلم‌نامه اقتباسیمرا با نامت صدا کن
هنرمند فاجعه The Disaster Artist
لوگان Logan
بازی مالی Molly’s Game
گل‌گرفتهMudbound
جای جیمز گری James Grey برای فیلم «شهر گمشده زی» The Lost City of Z در این لیست خالی است. به‌غیراز این موضوع، از لیست راضی هستیم. ازآنجایی‌که داوران اسکار فرق فیلم «ایکس‌من» X-Man با فیلم «انت‌من» Ant-Man را نمی‌دانند، نامزدی «لوگان» جالب‌توجه است. ژانر فیلم‌های تخیلی و ابرقهرمانی معمولاً در آکادمی اسکار نادیده گرفته می‌شوند.

فیلم‌نامه مورد علاقه: مرا با نامت صدا کن
فیلم‌نامه‌نویس 90 ساله این فیلم، جیمز آیوری James Ivory، در انتقال روح و احساسات این داستان اقتباس شده از رمانی نوشته آندره آکیمن Andre Aciman کاملاً موفق نبوده است؛ اما صحنه نصیحت پدر-پسرانه انتهای فیلم می‌تواند جایزه اسکاری برای این فیلم به ارمغان بیاورد.

نکته جالب‌توجه: گل‌گرفته
بیزاری داوران آکادمی اسکار از نت‌فلیکس Netflix (تولیدکننده «گل‌گرفته») می‌تواند شانس این فیلم را برای بردن این جایزه کاهش دهد. کارگردان آن دی ریز Dee Rees که برای نوشتن فیلم‌نامه این فیلم اقتباس شده از رمان هیلاری جوردن Hilary Jordan، با ویرجیل ویلیامز Virgil Williams همکاری کرده است، اولین زن آفریقایی- آمریکایی است که نامزد جایزه بهترین فیلم‌نامه اقتباسی شده است.

بهترین فیلم‌برداریبلید رانر 2049
تاریک‌ترین لحظات
دانکرک
گل‌گرفته
شکل آب
قرار نداشتن فیلم‌بردار فیلم «مرا با نامت صدا کن»، سایومبو ماکدیپرام Sayombhu Mukdeeprom، در این لیست واقعاً ناراحت‌کننده است. او برای رسیدن به صحنه‌هایی طبیعی تمامی صحنه‌‌های فیلم را با یک لنز در ایتالیا فیلم‌برداری کرده است و با این کار حس صمیمیتی بین بازیگران فیلم به وجود آورده است.

فیلم‌برداری مورد علاقه: شکل آب
دن لاستسن Dan Laustsen، سیزدهمین نامزدی بهترین فیلم‌برداری برای فیلم‌ دل تورو را به دست آورد. پس اشتیاق و آرزوی راجر دیکنز Roger Deakins برای بردن این جایزه برای اولین بار، برای فیلم «بلید رانر 2049»، قابل توجیه است.

نکته جالب‌توجه: گل‌گرفته
نام ریچل موریسون Rachel Morrison، به عنوان اولین زنی که نامزد جایزه اسکار بهترین فیلم‌بردار شده است، می‌تواند در تاریخ آکادمی اسکار جاودان شود. بازهم می‌گویم: الآن وقت همین تغییر است.

بهترین فیلم مستندAbacus: Small Enough to Jail
Faces Places
Icarus
Last Man in Aleppo
Strong Island
پس «جین» Jane، فیلم پرطرفدار ساخته برت مورگان Brett Morgan بر اساس زندگی جین گودال Jane Goodall کجاست؟ نپرسید. معمولاً بخش بهترین فیلم مستند چندین فیلم فوق‌العاده را از قلم می‌اندازد؛ مانند امسال که فیلم‌های «من و راجر» Roger & Me، «خط آبی باریک» The Think Blue Lome و Hoop Dreams نیز در این لیست حضور ندارند.

مستند مورد علاقه: Faces Places
این فیلم محصول همکاری فوق‌العاده اگنس وارگا Agnes Varga نودوهشت‌ساله، اسطوره سینمای New Waves فرانسه و جی‌آر JR، هنرمند 34 ساله‌ است. نتیجه آن مستندی فوق‌العاده است.

نکته جالب‌توجه: Last Man in Aleppo
مستند ساخته فراز فیاد Feras Fayyad در مورد While Helmets، گروه پزشکی در سوریه این کشور درگیر جنگ، اولین مستند سوری است که در آکادمی اسکار حضور دارد. به دلیل قانون منع ورودی رئیس‌جمهور آمریکا، تهیه‌کننده این مستند، کریم عابید Kareem Abeed و موسس White Helmets، محمود ال‌هتر Mahmoud Al-Hattar نمی‌توانند در مراسم اسکار در روز 4 مارس شرکت کنند. اگر این قضیه باعث رنجش داوران شود – که باید بشود- ممکن است این مستند برنده جایزه امسال شود.

بهترین فیلم خارجی زبانیک زن شگفت‌انگیز
توهین The Insult
بی‌عشق Loveless
در جسم و روح On Body and Soul
مربع The Square
نقدهای زیادی به آنجلینا جولی برای فیلم «اول پدرم را کشتند» First They Killed My Father، در مورد خانواده‌ای کامبوجی، شد. همین‌طور به رابین کامپیلو Robin Campillo برای فیلم «120 تپش در دقیقه» BPM، فیلمی در مورد بیماری ایدز در دهه 80 در فرانسه؛ که بدون شک بهترین فیلم خارجی زبان امسال است.

فیلم مورد علاقه: مربع
این فیلم طنز سوئدی ساخته روین اوستلوند Ruben Ostlund، برنده جایزه بهترین فیلم در جشنواره فیلم کن شد و جوایز اروپایی دیگری را نیز از آن خود کرد، پس احتمالاً راه موفقیت را ادامه خواهد داد. با‌این‌حال به نظر می‌رسد طنز آن برای داوران آکادمی اسکار زیاد باشد.

نکته جالب‌توجه: بی‌عشق
فیلم‌ساز بااستعداد روسی، آندری زویاگینتسف Andrey Zvyagintsev، از داستان تلاش زوجی برای پیدا کردن پسرشان که خیلی به او توجه نمی‌کردند، برای نشان دادن ذات فاسد و بی‌روح دوره ریاست‌جمهوری پوتین، استفاده کرده است.

بهترین موسیقی فیلمدانکرک
رشته خیال
شکل آب
جنگ ستارگان: آخرین جدای Star Wars: The Last Jedi
سه بیلبورد خارج از ابینگ، میزوری
بهتر است در اینجا از آهنگ‌ساز فیلم Icelandic، جوهان جوهانسون Johann Johannsson یاد کنیم که در روز 9 فوریه، در سن 48 سالگی فوت کرد. آهنگ‌ساز فیلم‌های نامزد اسکار، «ورود» Arrival و «سیکاریو» Sicario و «نظریه همه‌چیز» The Theory of Everything، آهنگی برای فیلم «مادر!» Mother! دارن آرنوفسکی Daren Aronofsky ساخته است؛ اما بیشتر این ترانه از فیلم حذف شده است و عنوان مشاور موسیقی و صدا، به جوهانسون برای این فیلم داده شد.

موسیقی مورد علاقه: شکل آب
انتظار می‌رود آهنگساز فیلم گیرمو دل تورو، الکساندر دسپلات Alexandre Desplat که با موسیقی زیبای خود تماشاچی را در داستان فیلم غرق می‌کند، برنده این جایزه شود.

نکته جالب‌توجه: رشته خیال
اگر انتخاب برنده این بخش دست ما بود، ما این جایزه را به گیتاریست گروه ریدیوهد Radiohead، جانی گرین‌وود Jonny Greenwood می‌دادیم؛ زیرا او با موسیقی خود به فیلم پل توماس اندرسون روح داده است. گرین‌وود موسیقی فیلم‌های دیگر اندرسون، ازجمله «خون به پا خواهد شد» There Will Be Blood، «استاد» The Master و «خباثت ذاتی» Inherent Vice را نیز ساخته است. باورش سخت است اما این اولین نامزدی اسکار اوست. اگر خدایی وجود داشته باشد…

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان