کاکائو و فشار خون

طی مطالعه‌ای که اخیراً صورت گرفته مشخص شده است که مصرف محصولات کاکائو می‌تواند جهت کاهش طبیعی فشار خون مفید باشد

کاکائو و فشار خون
طی مطالعه‌ای که اخیراً صورت گرفته مشخص شده است که مصرف محصولات کاکائو می‌تواند جهت کاهش طبیعی فشار خون مفید باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص چگونگی کاهش فشار خون به وسیله کاکائو، این مقاله را مطالعه نمایید. مطالعات انجام شده همچنین خاطر نشان می‌سازند که فلاونول‌های موجود در کاکائو مسئول افزایش تعداد سلولهای آنژیوژنیک در جریان خون به حساب می‌آیند. سلولهای آنژیوژنیک عملکرد عروق خونی را تنظیم ساخته و به بهبودی از آسیب عروقی کمک می‌کنند. اگر تاکنون تصور می‌کردید که یک تکه شکلات تیره صرفاً یک میان وعده خوشمزه است، بایستی بگوییم که اشتباه فکر می‌کرده‌اید. خوردن شکلات تیره این امکان را به شما می‌دهد، که خطر بروز مشکلات قلبی ناشی از فشار خون بالا را در خود کاهش دهید. به این دلیل که طبق مطالعات مختلف انجام شده، مصرف محصولات کاکائو می‌تواند در کاهش فشار خون مفید باشد. این امر شاید دلیل به حساب آمدن شکلات تیره به عنوان یک میان وعده سلامتی بخش قلب باشد. این مقاله چگونگی به خوبی عمل کردن فشار خون و کاکائو با یکدیگر را مورد بحث قرار می‌دهد.
پایین آوردن فشار خون به وسیله کاکائو
آیا مصرف کاکائو و کاهش فشار خون ارتباطی با یکدیگر دارد؟ مطالعات صورت گرفته اخیر، توانایی کاکائو در کاهش فشار خون را نشان می‌دهند. واضح است که کاکائو موجود در نوشیدنی‌ها و شکلات تیره جهت پایین آوردن فشار خون مفید است. خوردن شکلات تیره فاقد کاکائو نشان داده شده است که به ندرت موجب ایجاد بهبودی در سطوح فشار خون می‌شود. دلیل نهفته‌ی وجود تضاد میان نتایج، بالا بودن مقدار فلاونول در کاکائو است. فلاونول‌ها ترکیباتی هستند که خواص آنتی اکسیدانی را از خود نشان داده و موجب برخورداری از گردش خون طبیعی می‌شوند.
مطالعات انجام شده همچنین خاطر نشان می‌سازند که فلاونول‌های موجود در کاکائو مسئول افزایش تعداد سلولهای آنژیوژنیک در جریان خون به حساب می‌آیند. سلولهای آنژیوژنیک عملکرد عروق خونی را تنظیم ساخته و به بهبودی از آسیب عروقی کمک می‌کنند. یک شریان آسیب دیده خون ممکن است وظایف خود را هنگامی که جریان مناسبی از سلولهای آنژیوژنیک وجود داشته باشد، به طور مؤثرتری انجام دهد. وجود سلولهای آنژیوژنیک جهت عملکرد مناسب اندوتلیوم اهمیت دارد. اندوتلیوم یک لایه سلولی بوده که دیواره داخلی عروق خونی را پوشش می‌دهد. این لایه موجب گشاد شدن عروق خونی شده در نتیجه به تنظیم فشار خون کمک می‌کند. شروع اختلال در عملکرد اندوتلیال ممکن است موجب بروز آترواسکلروز (سخت شدن شریان‌ها) شود، که خود مقدمه‌ای بر بروز مشکلات قلبی به حساب می‌آید. با این حال، از آنجا که فلاونول‌های موجود در کاکائو موجب به جریان افتادن مقدار کافی سلولهای آنژیوژنیک از طریق جریان خون می‌شوند، اندوتلیوم نیز به طور صحیح عمل کرده که این امر به نوبه خود احتمال بروز مشکلات قلبی عروقی را کاهش می‌دهد. برخی مطالعات صورت گرفته همچنین نشان می‌دهند که کاکائو به مواد چرب اجازه چسبیدن به دیواره عروق خونی را نمی‌دهد.

بیشتر بخوانید: کاکائو ، بمب سلامتی


کاکائو همچنین تأثیری مثبت بر نحوه استفاده بدن از اکسید نیتریک را فراهم می‌سازد. طبق واقعیت شناخته شده، اکسید نیتریک موجود در بدن ما به حفظ فشار طبیعی خون کمک می‌کند. تحقیقات صورت گرفته نشان می‌دهند که بدن در حضور ترکیبات کاکائو، به طور مؤثرتری از اکسید نیتریک استفاده می‌کند. این به نوبه خود به حفظ فشار خون در محدوده طبیعی کمک می‌کند.
مشاهده شده است که کاکائو همچنین در سایر نوشیدنی‌های محبوب از جمله چای وجود دارد. بنابراین آیا نوشیدن روزانه چای تأثیری مثبت بر روی فشار خون افزایش یافته می‌گذارد؟ خوب، متأسفانه مطالعات انجام شده اشاره‌ای بر خاصیت درمانی چای در بهبود فشار خون بالا ندارند. به این دلیل که اثرات فلاونول‌های موجود در چای در پایین آوردن فشار خون کمتر است. نکته قابل توجه این است که فرایند تولید یک شکلات استاندارد، محتوای فلاونول را کاهش می‌دهد در صورتی در خصوص شکلات تیره اینگونه نیست. به دلیل روش مناسب تولید، کاهش قابل توجهی در میزان فلاونول موجود در شکلات تیره وجود ندارد. این امر تضمین می‌سازد که در طول فرایند تولید مقدار قابل توجهی از فلاونول در شکلات تیره از دست نمی‌رود.
در عین حال، طی مطالعه دیگری که اخیراً انجام شده است، اثرات مفید کاکائو در کاهش فشار خون را ثابت می‌کند. افراد مورد تحقیق به دو گروه تقسیم شده و از گروه اول خواسته شد دو فنجان نوشیدنی کاکائو مصرف کرده در حالی که به گروه دیگر نوشیدنی داده شد که حاوی هیچگونه کاکائویی نبود. گروهی که نوشیدنی کاکائو دریافت نمود، فشار خون کاهش یافته را در خود نشان دادند. این مطالعه همچنین نشان داد که مقدار شکر افزده شده به نوشیدنی بر توانایی کاکائو در کاهش فشار خون تأثیر می‌گذارد. مشاهده شده است که کاکائو بدون شکر در کاهش فشار خون از تأثیر بیشتری نسبت به کاکائو حاوی شکر برخوردار است. در نتیجه، عملکرد کاکائو در صورتی که حاوی شکر یا قند باشد تا حدی کاهش می‌یابد. بنابراین نوشیدن نوشیدنی‌های کاکائو بدون شکر قطعاً گزینه‌ای مناسب به هنگام اقدام در پایین آوردن فشار خون است. مطالب عنوان شده تماماً به این موضوع اشاره داشت که آیا کاکائو و فشار خون ترکیبی مناسب به حساب می‌آیند و یا خیر. بنابراین، کاکائو با داشتن اثرات کاهش فشار خون، آیا می‌توان آن را به عنوان بخشی جدائی ناپذیر از رژیم غذایی به شمار آورد؟ کاکائو به طور رسمی و مجاز در هیچگونه رژیم فشار خون بالا قرار ندارد، به این دلیل که تحقیقات گسترده‌ای در زمینه استفاده از کاکائو جهت فشار خون صورت نگرفته و به منظور تأیید اثربخشی آن در کاهش فشار خون بالا، به تحقیقات دقیق‌تر و عمیق‌تری نیاز است. بنابراین لازم است که بیماران مبتلا به فشار خون بالا پیش از افزودن محصولات حاوی کاکائو (نوشیدنی‌های کاکائو و شکلات تیره) به رژیم غذایی خود، ابتدا با پزشک مشورت نمایند. همچنین افرادی که دارای فشار خون طبیعی می‌باشند بایستی این محصولات حاوی کاکائو را در حد اعتدال مصرف نمایند، به این دلیل که میزان کالری آنها بالا است و مصرف بیش از حد از آنها می‌تواند به اضافه وزن منجر شود.
منبع مقاله :
برگرفته از سایت بازل
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان