ماهان شبکه ایرانیان

در میزگرد ایسنای یزد مطرح شد:

لزوم استفاده از مدگرایی اسلامی برای تقویت نشاط عمومی

ارزش‌های مصرفی ایران اسلامی ارزش‌های شاخص و درونی است، به همین منظور باید در انتخاب مد ارزش‌های بومی لحاظ و بستر فرهنگی و اقتصادی از طریق مد و مدگرایی متناسب با ارزش‌های ایرانی اسلامی ایجاد شود.

لزوم استفاده از مدگرایی اسلامی برای تقویت نشاط عمومی

به گزارش ایسنا، مد از جمله عناصر موثر در توسعه سطح فرهنگی و یا بروز آسیب‌های اجتماعی در جامعه است که باید بیش از پیش نسبت به آن توجه و در راستای هدایت این مهم به سمت ارزش‌های فرهنگی و ایرانی اسلامی برنامه‌ریزی انجام شود.

هرگاه پدیده مد در دوره‌ای از تاریخ  آگاهانه و با توجه به فرهنگ و چهارچوب‏های فکری و اعتقادی جامعه صورت گرفته است، نه تنها موجب پیدایش نارسایی‏های فرهنگی و اجتماعی نشده، بلکه به عنوان یک دستاورد اجتماعی، به رشد فرهنگ جوامع و توسعه اقتصادی کشورها کمک شایانی کرده است.

«مجید جوادیان‌زاده» در میزگرد ایسنا که با موضوع «جایگاه مد در جامعه اسلامی» برگزار شده، با بیان این‌که مد یک موضوع فرهنگی است که اکنون مسئله مند شده و مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است، اظهار کرد: استفاده از رسانه‌های جمعی رابطه مثبت و معناداری با مدگرایی دارد .

وی افزود: توجه به نیازهای مراتب بالاتر نوعی هویت و زیبایی شناسی را برای انسان مطرح می‌کند .

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری یزد با اشاره به این‌که تبدیل شدن مد به یک صنعت و فرهنگ مربوط به پس از جنگ جهانی دوم است، گفت: هر اندازه که فرد از نیازهای مادی عبور کند بیشتر به نیازهای غیرمادی از جمله هویت یابی نزدیک می‌شود .

هویت و تمایز یکی از شاخص‌ترین کارکردهای مد است

جوادیان زاده در ادامه با بیان این‌که مد کارکردهای مختلفی دارد، گفت: یکی از کارکردهای مد هویت‌یابی و تمایز است و این گونه که فردی می‌خواهد طبقه اجتماعی خود را از دیگران تمایز کند .

این مقام مسیول با اشاره به بخش‌هایی از جامعه،‌ تصریح کرد: آن قسمت از جامعه که از نیازهای مای خود عبور کردند، بیشتر دچار مد هستند، چرا چون مد از متغیرهای دیگری از جمله رسانه نیز تاثیر می‌پذیرد .

وی ادامه داد: پژوهش‌های انجام شده در این زمینه نشان می‌دهد رسانه تاثیر مستقیمی بر مدگرایی دارد، در واقع افراد مدگرا بیشتر از رسانه‌ها استفاده می‌کنند .

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری یزد در بخش دیگری از سخنان خود به مد فراغتی اشاره کرد و گفت: کارکرد این نوع مد، پر کردن اوقات فراغت است .

جوادیان‌زاده مد اعتراضی را نوع دیگر مد دانست و بیان کرد: مدهای اعتراضی، مدهایی هستند که نظم اجتماعی را به چالش کشیده و کنشگر برای نشان دادن اعتراض خود از وضعیت موجود از آن پیروی می‌کند .

بین سن و مدگرایی رابطه ای وجود ندارد

این مقام مسئول در ادامه با اشاره به این‌که بین سن و مدگرایی رابطه ای وجود ندارد، اظهارکرد: هرچه درآمد خانوار بالاتر باشد میزان مدگرایی در آن بیشتر است .

وی افزود: مصرف گرایی با همه انواع مدگرایی رابطه مستقیم دارد به گونه‌ای که هرچه جامعه مصرف گراتر باشد مدگراتر می‌شود .

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی ا ستانداری یزد با بیان این‌که همه رسانه‌های ما از جمله رسانه ملی ذائقه مصرف گرایی را در جامعه افزایش می ‎د هد، تصریح کرد: بیشتر کالاهایی که در صدا و سیما تبلیغ می‌شود به گونه‌ای است که اگر افراد آن را نداشته باشند احساس خلاء می‌کنند .

جوادیان زاده درباره نقش مد گرایی درجهت گیری اخلاقی افراد گفت: اگر جهت گیری اخلاقی و اجتماعی افراد بیشتر به سمت فراغت باشد مدگرایی هم در آن‌ها بیشتر رشد می‌کند .

وی با اشاره به این‌که ماهیت مدگرایی مثبت با منفی نیست، اظهار کرد: باید از این مدگرایی در جهت مثبت استفاده کرد وجامعه را بانشاط نگه داشت .

پیوند ناگسستی مد با اقتصاد در ایران

جوادیان زاده ادامه داد: با توجه به این‌که مد یک پیوند ناگسستنی با اقتصاد دارد باعث شده که اقتصادهای بزرگ جهان از این بستر فرهنگی استفاده کنند، یعنی در ابتدا برندسازی کرده و با ایجاد زمینه‌های مصرف آن را در جامعه افزایش دهند .

وی با بیان این که جامعه‌ای که ارزش‌های مصرفی آن درونی است باید در انتخاب مد هم ارزش‌های بومی خود را لحاظ کند، گفت: درواقع باید بستر فرهنگی اقتصادی را از طریق مد و مدگرایی ایجاد کرد .

این مقام مسیول با اشاره به این‌که مد باید بسیار خلاقانه و در یک فضای آزادانه اتفاق بیافتد، تصریح کرد: با اتکا به دستورهای دولتی نمی‌شود یک کار خلاقانه در حوزه مد در جامعه انجام داد بلکه باید از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد و گروه‌های داوطلبانه اجتماعی استفاده کرد.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری ادامه داد: باید سازمان‌های مردم نهاد و گروه‌های داوطلب را نسبت به مد دغدغه مند کرد تا بتوانیم از یک نگاه ملی در بحث مد استفاده کنیم .

وی با بیان این‌که یکی از نقاط پیوند بین دانشگاه و صنعت باید مد باشد، گفت: دانشگاه‌ها چقدر می‌توانند چرخه تولید پوشاک را هدایت کنند و دولت هم باید بستر سازی لازم را انجام دهد ونگاهی کلان تر نسبت به این موضوع داشته باشد .

مد یک فرآیند تغییر سبک تدریجی زندگی است

«پوریا درخشانی» مدیر مسئول خانه ملی مد ایران با اشاره به این که مد یک فرآیند تغییر سبک تدریجی زندگی است، اظهار کرد: این فرآیند در جامعه سوق پیدا کرده و در نهایت خروجی‌های آن ارائه می‌شود .

وی با بیان این‌که تعریف ما از مد همان اشاعه فرهنگ است، افزود: هفته مد بر این اساس است که بستر این اشاعه را آماده کرده تا این اشاعه راحت‌تر در زمان کمتر و با خروجی و کارکرد بهتر ارائه شود .

دبیر اجرایی اولین رویداد ملی هفته مد یزد در ادامه با اشاره به این‌که نمی‌توان جایگاه مد و جامعه شناسی را نادیده گرفت، گفت: چه در نگاه کلان و چه در نگاه خرد با توجه به جامعه اسلامی ایرانی که در زمینه مد انتظارات خاصی داریم .

خروجی مد در جامعه متناسب با ارزش‌های اسلامی نیست

درخشانی تصریح کرد: با توجه به این‌که خروجی‌های ارائه شده در بازار مطابق انتظارات جامعه اسلامی نیست، انتظارات به دلیل عدم هویت در مدهای ارائه شده برآورده نمی‌شود.

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که مطالعات نشان می‌دهد که کشورهای خارجی تعریف و کارکردی به نام هفته مد دارند، گفت: در هفته مد روش‌هایی به منظور بهره برداری جامعه از خروجی‌های تخصصی در این حوزه ارائه می‌شود.

وی با تاکید بر لزوم پیدا کردن چالش‌های فرهنگی در این حوزه، اظهار کرد: باید با درگیر کردن این چالش‌ها به یک تعریف هویتی در مد رسید و در نهایت این تغییر سبک زندگی به یک اقتصاد پویا برسد .

درخشانی خاطرنشان کرد: اکنون باید به فکر جلوگیری از این روند ناموزونی که مد می‌نامیم باشیم و برای هدایت آن روی فرهنگ‌ها کار کنیم .

مدیر مسئول خانه ملی مد ایران در ادامه با اشاره به این‌که مد یک روند تدریجی دارد، خاطرنشان کرد: مد در ایران یک بمباران خیلی کوتاه است و تا زمانی که کوتاه باشد خروجی ندارد .

لزوم تعریف ظرفیت اجرایی مد در خانه ملی مد ایران

وی در بخش دیگری از سخنان خود، گفت: دبیرخانه ساماندهی مد و لباس سعی کرده ظرفیت‌هایی را تعریف کند تا با قرار گرفتن در یک اجماعی بتوانیم فرهنگ و مدی که در نظر داریم پیاده کنیم .

درخشانی با بیان این‌که ایرانی و اسلامی بودن مد هیچگاه نمی‌تواند از هم جدا باشد، گفت: با نگاه به این قضیه سعی کردیم همه را به این اجماع برسانیم .

وی با بیان این‌که اقشار پیروی کننده از مد در جامعه مختلف هستند، اظهار کرد: قشر عظیمی در کشور فقط از مد پیروی می‌کنند، گروه دیگر پیروی نمی‌کنند ولی فکر می‌کنند، دسته‌ای هم با اندکی فکر پیروی می‌کنند و قشر دیگر نیز ناسازگاری دارند.

این مقام مسیول با اشاره به ضرورت اجماع همه اقشار جامعه در بحث مد،‌ ادامه داد:‌ این اجماع باید هرچه سریع تر انجام و برای تحقق این امر باید دستگاه‌های دولتی زودتر ورود پیدا کنند تا خروجی موثرتر باشد .

وی هفته مد را یک رویداد بسترساز عنوان و تصریح کرد: ما به این هفته نگاه جشنواره‌ای نداریم بلکه جشنواره یک جز بسیار کوچکی از آن است.

دبیر اولین رویداد ملی مد ایران با اشاره به این‌که نقطه عطف هفته مد، بسترسازی آن است، گفت: افرادی در این حوزه در سازمان‌های مردم نهاد کنارهم جمع می‌شوند و تحقیقات خود را با طراحان مد در تبادل می‌گذارند .

مد یک علم است

وی با بیان این‌که مد کردن یک علم است، خاطرنشان کرد: این علم رفتارها و مشخصه‌هایی دارد که اگر آن‌ها را دنبال کنیم به راحتی می‌توانیم هر چیزی را مد کنیم .

درخشانی وجود سه حوزه پژوهش، شناخت فرهنگ و ارایه شاکله در بحث مد را یکی از ویژگی های این بحث دانست و بیان کرد:‌ اکنون ما باید برای ارایه و پیاده سازی آن راهکاری پیدا کنیم، بنابراین هفته مد جایی است که این موضوع به چالش کشیده می‌شود و برای آن راهکار ارائه می‌شود .

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان