ماهان شبکه ایرانیان

تاریخچه اپل [قسمت اول]

شرکت اپل با معرفی گجت‌هایی چون آیفون، آی‌پد و کامپیوترهای مک، به یکی از شناخته‌شده‌ترین برندهای فناوری در جهان تبدیل شده است. به همین بهانه، بنیتا نگاهی به تاریخ این شرکت و محصولات آن در گذر زمان انداخته است. با ما همراه باشید.

شرکت اپل با معرفی گجت‌هایی چون آیفون، آی‌پد و کامپیوترهای مک، به یکی از شناخته‌شده‌ترین برندهای فناوری در جهان تبدیل شده است. به همین بهانه، بنیتا نگاهی به تاریخ این شرکت و محصولات آن در گذر زمان انداخته است. با ما همراه باشید.

سال 1976 / اپل تأسیس می‌شود

استیوجابز و استیو وزنیاک

Credit: DB Apple/Newscom/Picture Alliance

استیو جابز در اول آوریل 1976 همراه با استیو وُزنیاک، شرکت کامپیوتر اپل را تأسیس می‌کند. پس از موفقیت در تولید اولین کامپیوترشان، آن‌ها در سوم ژانویه 1977 شرکت کامپیوتر اپل را ثبت می‌کنند.

سال 1976 / اپل وان

کامپیوتر اپل

Credit: Breker/Splash News/Corbis

اولین کامپیوتر، اپل وان نام دارد که توسط استیو وزنیاک در گاراژ خانه پدری جابز در کالیفرنیا با دست ساخته می‌شود. این محصول که ذاتاً یک گجت، با قابلیت سرهم‌بندی توسط خود کاربر است، در باشگاه محلی کامپیوتر هومبرو معرفی‌شده و به قیمت 666 دلار به فروش می‌رسد.

سال 1977 / اپل تو

کامپیوتر اپل

Credit: MIKE BLAKE/Newscom/Reuters

12 ماه بعد از معرفی اولین محصول اپل، یک ورژن ارتقاءیافته از این محصول، در نمایشگاه کامپیوتر «کاست‌وست» معرفی می‌شود. کامپیوتر 8 بایتی اپل مجهز به یک پردازنده‌ی یک مگاهرتزی بوده و به اولین میکرو کامپیوترهای موفق در مقیاسی با تولید انبوه تبدیل می‌شود.

سال 1980 / اپل تری

کامپیوتر اپل

Credit: SSPL via Getty Images

اپل در سال 1980 از اولین محصول تجاری خود رونمایی می‌کند. برادر کوچک‌تر اپل تو دارای تفاوت مهمی در کلیدهای کیبورد است. همچنین سال 1980 سال عرضه اولیه‌ی سهام اپل در بازار بورس است. تمایل به سهام این شرکت خیلی زود سرمایه‌گذاران اولیه‌ی اپل را میلیونر می‌کند.

سال 1983 / لیزا

کامپیوتر اپل

Credit: Getty Images

اپل از پیشرفته‌ترین تکنولوژی خود در آن زمان با نام لیزا پرده‌برداری می‌کند. اولین کامپیوتر شخصی که رابط کاربری گرافیکی را ارائه می‌دهد. علی‌رغم شماری از پیشرفت‌های تکنولوژیکی در لیزا، نظیر: رم یک مگابایتی و درایو فلاپی دوطرفه، این محصول با قیمت نجومی، معادل 9 هزار و 995 دلار عرضه می‌شود. قیمتی که هرگز رنگ موفقیت را به خود ندیده و تنها 100 هزار عدد از آن فروش می‌رسد.

سال 1983 / جان اسکالی به اپل می‌پیوندد

جان اسکالی

Credit: Laurence Labat/Sygma/Corbis

جان اسکالی از شرکت پپسی کولا جدا شده و به‌عنوان مدیرعامل اجرایی جدید وارد اپل می‌شود.

سال 1984 / مکینتاش

کامپیوتر اپل

Credit: AP

اولین کامپیوتر مقرون‌به‌صرفه‌ی اپل با نام مکینتاش، همراه با رابط کاربری گرافیکی و لایه‌ی بصری در تاریخ 22 ژانویه 1984 رونمایی می‌شود. دو روز بعد در نشست سالانه‌ی شرکت، استیو جابز، کامپیوتر مک جدید را با قیمت دو هزار و 495 دلار، به سهامداران معرفی می‌کند.

سال 1984 / اپلIIC

کامپیوتر اپل

Credit: Sal Veder/AP

اولین قدم اپل به سوی بازار کامپیوترهای قابل‌حمل، به‌واسطه‌ی ساخت اپل IIC در سال 1984 برداشته می‌شود. این محصول فاقد یک صفحه‌نمایش و منبع تغذیه است، اما از یک کیبورد، یک درایو فلاپی در عقب و پورت‌های جانبی بر روی خود بهره می‌برد.

سال 1985 / استیو جابز از اپل جدا می‌شود

استیو جابز

Credit: Chris Stewart/San Francisco Chronicle/Corbis

در جلسه‌ی هیئت‌مدیره به رهبری اسکالی در سال 1985، جابز از تمامی سمت‌ها به‌جز عضویت در هیئت‌رئیسه کنار گذاشته می‌شود. جابز درنهایت در اکتبر همان سال اپل را ترک می‌کند.

سال 1987 / Apple.com

شرکت اپل

Credit: REX/Sipa USA

Apple.com یکی از صد شرکت اولی است که در دنیای اینترنت به ثبت می‌رسد.

سال‌های 1987 تا 1989 / اپل گسترش می‌یابد

جان اسکالی

Credit: Getty Images

اپل به رهبری اسکالی در ماه مه 1987، اولین سود سهام خود& در بازار بورس را اعلام کرده و یک ماه بعد در تاریخ 19 ژوئن آن را تقسیم می‌کند. اپل 5 شرکت جدید را به تسلط خود درآورده و وارد حوزه‌های جدید فناوری می‌شود.

سال‌های 1991 تا 1994 / پاور مکینتاش

کامپیوتر اپل

Credit: ASSOCIATED PRESS

اپل در دوم اکتبر 1991، اتحاد AIM را با رقبای دیرینه‌ی خود یعنی IBM و موتورولا شکل می‌دهد. سه سال بعد، پاور مکینتاش معرفی می‌شود. این محصول از سوی دو شریک دیگر، پاور پی سی نام می‌گیرد.

سال 1993 / نیوتون

کامپیوتر اپل

Credit: Mudrats Alexandra/ITAR-TASS Ph/Corbis

پروژه‌ی نیوتون شرکت اپل در سال 1987 آغاز شده و اولین سری از محصولات آن در سال 1993 با نام «دستیار دیجیتالی شخصی» به بازار معرفی می‌شود. این محصول دارای سیستم‌عامل نیوتون بوده و مجهز به سیستم تشخیص دست خط است. نیوتون تا سال 1998 در بازار به فروش می‌رسد.

سال 1996 / اپل شرکت نکست را می‌خرد

استیو جابز

Credit: ASSOCIATED PRESS

اپل اقدام به خرید شرکت نکست (NeXt) می‌کند. شرکتی که استیو جابز پس از ترک اپل آن را راه‌اندازی کرد. این خرید، زمزمه‌های ورود مجدد جابز به اپل را زنده کرده و سیستم‌عامل توسعه‌یافته‌ی جدید نکست، به پایه و اساس سیستم‌عامل مک و تمامی سیستم‌عامل‌های اپل تبدیل می‌شود.

سال 1997 / جابز بازمی‌گردد

اپل و مایکروسافت

Credit: AFP/Getty Images

استیو جابز در تاریخ 9 جولای، پس از کناره‌گیری گیل آملیو از ریاست شرکت، به‌عنوان مدیرعامل موقت وارد عرصه می‌شود. یک ماه بعد و در تاریخ 6 اوت، جابز از یک شراکت راهبردی با رقیب اصلی خود یعنی مایکروسافت پرده برمی‌دارد. در دهم نوامبر همان سال، اپل استور به‌عنوان یک فروشگاه خرده‌فروشی آنلاین و بر اساس استراتژی جدید سفارش و تولید محصول راه‌اندازی می‌شود.

سال 1998 / آی‌مک

آی مک

Credit: Getty Images

آی‌مک معرفی می‌شود. این محصول که بر روی طراحی آن تأکید فراوانی شده است، به‌سرعت و به خاطر سادگی، جذابیت، واحدهای جامع، سیم‌کشی کمتر یا تنظیمات فنی موردتوجه کاربران قرار می‌گیرد.

سال 1999 | پاور مکینتاش جی فور

کامپیوتر اپل

Credit: Rick Maiman/Bloomberg News

پاور مکینتاش جی فور جدید (Power Macintosh G4) معرفی شده و از فناوری وایرلس که می‌تواند کامپیوترها را به هم شبکه کند پشتیبانی می‌کند، استفاده می کند. در همان سال آی‌بوک (iBook) نیز معرفی می‌شود.

سال 2000 / پاور مک جی فور کیوب

کامپیوتر اپل

Credit: Photo courtesy of Apple/Getty Images

جی فور کیوب (G4 Cube) که بین سال‌های 2000 تا 2001 عرضه می‌شود، نسبت به نسل قبلی خود پیشرفت‌های چشمگیری کرده است. کیس 8 اینچی این محصول با طراحی طراح مشهور، جانی آیو، در داخل یک قاب تماماً کریستالی معلق بوده و نسبت به مدل‌هایی قبلی کامپیوترهای شخصی آن زمان، چهار برابر کوچک‌تر است.

اگر به دنیای تکنولوژی علاقه مندید، به مطلب آیا فناوری‌ های پوشیدنی به یک استایل تبدیل خواهند شد مراجعه کنید.

قسمت دوم این مطلب را از دست ندهید.


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان