فندق از خانواده مغزهای درختی است که دارای محبوبیت زیاد در سرتاسر جهان است. از این محصول به شکل مغز خام، بوداده شده و همینطور در شکل کرم فندق مصرف می‌شود. فندق نیز به مانند سایر مغزها حاوی مواد مغذی زیادی  و دارای پروتئین، چربی‌ و ویتامین و مواد معدنی است. در این مطلب نگاهی‌ انداخته شده به مهمترین فواید فندق برای سلامتی‌.

فندق سرشار از مواد مغذی است

فندق دارای خواص تغذیه بسیار مهمی‌ است. اگرچه که این ماده غذایی دارای کالری بالاست ولی‌ مواد مغذی قابل توجهی دارد. در حدود 30 گرم فندق: 177 کالری انرژی، 17 گرم چربی‌، 4 گرم پروتئین، 5 گرم چربی‌، 3 گرم فیبر و میزان بالا ویتامینِ b و مواد معدنی شامل منیزیوم، مس و منگنز موجود است. نکته مهم در مورد فندق این است که سرشار از چربی‌های مفید تک‌زنیجر و چند زنجیره‌ است و همینطور حاوی چربی‌ مشابه است که در روغن زیتون نیز وجود دارد.

سرشار از آنتی‌اکسیدان است

درون فندق میزان فراوان از آنتی‌اکسیدانهای مفید وجود دارد. نقش اصلی‌ آنتی‌اکسیدان در بدن مقابله با رادیکالهای آزاد است که بدین وسیله از آسیب رسیدن به سلول دیواره رگ، قلب و همینطور علایم پیری پوستی‌ پیشگیری می‌کند. مهمترین آنتی‌اکسیدان‌های درون فندق از خانواده آنتی‌اکسیدان‌های فنولیک هستند و ثابت شده است که دارای اثر بسیار خوبی‌ در بهبود پروفایل چربی‌ در خون هستند و همینطور در کنترل التهابات داخل عروق تاثیر قوی دارند.

می‌تواند به سلامت قلبی کمک کند

مصرف فندق می‌تواند سلامت قلبی را بهبود دهد و از گرفتگی عروق و حمله قلبی پیشگیری کند. در فندق میزان فراوان آنتی‌اکسیدان و مواد ضدّ التهابی یافت می‌شود که دارای پتانسیل بالا در کاهش خطر بروز مشکلات قلبی عروقی هستند. در مطالعه که روی افراد دارای کلسترول بالای خون انجام شده، ثابت شده که مصرف روزانه 30 گرم فندق به مدت یک ماه توانسته که میزان کلسترول بد خون را کاهش و کلسترول خون را افزایش دهد.

کاهش التهابات و خطر سرطان

وجود نوع خاص ترکیبات چربی‌ در داخل فندق آن را به یک ماده غذایی بسیار مناسب جهت کاهش التهاب در بدن تبدیل کرده است. نتیجه مصرف فندق در کاهش بروز التهاب در مطالعات کلینیکال نیز دیده شده است.