در سال های اخیر همواره شاهد این بوده ایم که با انتشار آمار فروش سالانه وسایل نقلیه، جدال های زیادی بر سر عنوان موفق ترین خودروساز جهان شکل گرفته است. برای مثال همین چند هفته پیش بود که هم گروه فولکس واگن و هم گروه رنو نیسان میتسوبیشی هر دو مدعی عنوان پرفروش ترین خودروساز جهان شدند.
یکی از دلایل اصلی این موضوع به ادغام یا ائتلاف خودروسازان مختلف با همدیگر مربوط می شود. در گذشته نه چندان دور بسیاری از شرکت های سازنده اتومبیل مستقل بودند و آمار فروش هر کدام از آنها بصورت جداگانه منتشر شد.
با بروز بحران اقتصادی در دهه اول قرن بیست و یک، اوضاع برای برخی برندها اصلا مساعد نبود، طوری که بعضی از آنها از صحنه روگار محو شده و بعضی دیگر برای بقا زیر چتر حمایتی سایر کمپانی های بزرگ قرار گرفتند.
این مساله باعث شد که بجای رقابت مستقیم برندها، گروه های بزرگ به مصاف هم بروند. از این رو هر یک از گروه ها با لحاظ کردن آمار فروش تمامی اعضای خود، همیشه سعی کرده اند خود را موفق ترین معرفی کنند.
یکی از معروف ترین رویارویی های این چنینی به رقابت آماری مرسدس بنز و ب ام و در سال گذشته مربوط می شود. با پایان سال 2016 هر یک از این خودروسازان لوکس آلمانی خود را پرفروش تر از رقیب می دانستند! البته در این بین استدلال هر دو خودروساز درست بود، چرا که در مجموع گروه ب ام و – شامل برندهای ب ام و، رولزرویس، مینی و موتورراد - موفق تر بود، اما بصورت مستقل آمار فروش خودروهای مزین به نشان ستاره سه پر بر آمار فروش خودروهای مزین به نشان ب ام و برتری داشت.
همانطور که پیش تر نیز اشاره شده در سال 2017 گروه رنو نیسان میتسوبیشی با فروش 10.6 میلیون خودروی سواری و تجاری سبک در رتبه نخست ایستاده و بعد از آن گروه های فولکس واگن و تویوتا به ترتیب با فروش 10.53 و 10.2 میلیون دستگاهی در رتبه های دوم و سوم قرار دارند.
اما اگر بخواهیم از موفق ترین برند مستقل یاد کنیم، وضعیت کاملا متفاوت خواهد شد. بر اساس آمار موسسه تحلیلی JATO Dynamics در سال گذشته دقیقا 7,843,423 دستگاه خودرو منحصرا با لوگوی تویوتا در 52 کشور جهان به فروش رسیده که بیش از هر برند دیگری است.
پس از تویوتا، برند مستقل فولکس واگن با اختلاف بسیار و با فروش 6,639,250 دستگاه انواع خودروی سواری و تجاری سبک موفق به کسب جایگاه دوم شده، نیسان نیز با فروش 4,834,694 خودروی مزین به نشان خود، بعد از فورد و هوندا رتبه پنجم را کسب کرده است.
با این حساب درست است که گروه های رنو نیسان میتسوبیشی و فولکس واگن به لطف زیر مجموعه های متعدد در کل موفق تر از گروه تویوتا بوده اند، اما به عنوان یک برند مستقل این تویوتاست که در خیابان های جهان حکمرانی می کند.