آیا همسرتان را واقعا دوست دارید؟

نکات زیر کمک می‌کند تا شناخت بهتری از همسرتان داشته باشید و از تنش‌های احتمالی در روابط پیچیده امروزی در خانواده پیشگیری کنید

آیا همسرتان را واقعا دوست دارید؟

نکات زیر کمک می‌کند تا شناخت بهتری از همسرتان داشته باشید و از تنش‌های احتمالی در روابط پیچیده امروزی در خانواده پیشگیری کنید. یادتان باشد داشتن اعتماد، ایجاد علاقه می‌کند.

6 توصیه برای آنکه رابطه‌تان همیشه عالی باشد

1. هنگام گفت‌وگو با همسرتان، با نهایت دقت به مطالب وی گوش فرا دهید و طوری عمل کنید که انگار جز به او و سخنانش، به موضوع دیگری توجه ندارید و از انجام هر عملی که مغایر با حالت توجه باشد، خودداری کنید. این کیفیت در تکنیک‌های مشاوره به «هنر خوب شنیدن» موسوم است؛ حالتی که بیانگر پذیرش طرف مقابل و مطالب اوست.

2. با مطالعه در حالات و روحیات همسرتان، فهرستی از علایق و تمایلات وی به‌دست آورید و خود را نسبت به آنها متعهد و ملزم بدانید.

3. از مقایسه او با دیگران به‌شدت بپرهیزید. این رفتار، به رابطه حسنه آسیب وارد می‌کند. همسرتان انسانی است منحصر به فرد و دارای ویژگی‌های شخصیتی اعم از مثبت و منفی که قابل مقایسه با هیچ فرد دیگری نیست. از این رو، درمواقع ضروری، فقط او را با خودش (گذشته خودش) مقایسه کنید و میزان پیشرفت اخلاقی و معنوی و فکری‌اش را مورد تقدیر قرار دهید.

4. نحوه برقراری ارتباط کلامی از عواملی است که در ایجاد تفاهم، نقشی تعیین‌کننده دارد. همسرانی که می‌دانند از چه عبارات و کلماتی برای بیان مقصود استفاده کنند، به خوبی مسیر حرکت خود را در زندگی هموار می‌کنند. هر واژه یا کلمه دارای نوعی بار روانی و عاطفی است و تاثیراتی را بر شنونده برجای می‌گذارد. یک ارتباط کلامی موفق، رابطه‌ای است که هیچ یک از طرفین از کلمات تحریک‌آمیز و بی‌ادبانه، استفاده نمی‌کنند.

5. زبان ملایم و نرم و دارای احترام، حق مطلب را به‌خوبی ادا می‌کند و اعتماد و اطمینان در طرف مقابل می‌آفریند و برعکس، زبان تند و زننده و تحریک‌آمیز، برای هیچ ارتباطی مفید نیست، حتی اگر گوینده برحق باشد.
در مناسبات با همسر، صداقت همچون پل ارتباطی مؤثر، موجب می‌شود که زن و شوهر، میل و رغبت وافر و کاملی برای صحبت با یکدیگر پیدا کنند و از این طریق بر رشد شخصیت خود و همسرشان بیفزایند.

6. گفت‌وگو درباره مشکلات و در میان گذاشتن آن با یکدیگر با اینکه به ظاهر کار راحتی به نظر می‌رسد اما عملا بسیار سخت و پیچیده است. بسیاری از زوج‌های جوان از این موضوع گله‌مندند که هرگز نمی‌توانند درست و منطقی با هم صحبت کنند و همیشه صحبت‌هایشان به جروبحث کشیده می‌شود.

احساس واقعی شما نسبت به همسرتان چیست؟

شمایی که تازه ازدواج کرده‌اید یا شمایی که قصد ازدواج دارید یا شمایی که سال‌ها زیر یک سقف با هم زندگی می‌کنید، آیا از همدیگر شناخت کافی دارید؟ آیا تا به حال شده که با هم جنگ و جدل کنید؟ آیا پیش آمده که خوشی‌هایتان را با یکدیگر سهیم باشید؟ تفاوتی نمی‌کند که تازه چند روز است زندگی‌تان را آغاز کرده‌اید یا چند ماه است که با هم هستید یا سال‌هاست که زیر یک سقف زندگی می‌کنید. به‌واقع تا چه میزان از همسرتان شناخت دارید؟ او را به خوبی درک می‌کنید؟ او را به واقع دوست می‌دارید؟ ‌آیا او شما را درک می‌کند و دوست دارد؟ آیا به خصوصیات اخلاقی یکدیگر آشنا هستید؟ می‌دانید زمانی که او عصبانی است چه باید بگویید و زمانی که سرحال است از او چه توقعی دارید؟ تمامی این موارد بر کیفیت رابطه شما با همسرتان تاثیر می‌گذارد.

اهمیت درست حرف زدن

بسیاری از برخوردها و ناراحتی‌هایی که بین همسران پیش می‌آید به دلیل ناتوانی آنها در برقراری ارتباط صحیح با یکدیگر است. بیشتر مردم گمان می‌کنند همین که دختر و پسری ازدواج کردند و به خانه‌بخت رفتند همه چیز تمام است و دیگر مشکلی وجود ندارد، در حالی که برعکس، مشکلات و مسائل زوج جوان تازه وقتی آغاز می‌شود که زندگی مشترک را آغاز می‌کنند. ازدواج مقوله‌ پیچیده‌ای است که نمی‌توان به راحتی از کنار آن عبور کرد. زن و شوهری که با هم پیمان می‌بندند تا یک عمر در کنار هم باشند باید برای حفظ این پیمان با تمام وجود تلاش کنند که لازمه‌ این تلاش در وهله‌ اول یادگیری اصول و فنونی است که به آنها برای بهتر پیمودن این راه کمک کند. این اصول و فنون همان مهارت‌های ارتباطی است. برای تحکیم روابط زناشویی طرفین باید نکات زیادی را بیاموزند. اما قبل از هر چیز باید بتوانند مشکلات احتمالی را که در زندگی به وجود می‌آید شناسایی کرده و حل کنند. اولین قدم برای شناسایی مشکلات گفت‌وگو درباره آنهاست.

اگر زن و شوهری قادر به گفت‌وگو درباره‌ مشکل خود نباشند، چطور می‌توانند آن را حل و فصل کنند؟! گفت‌وگو درباره مشکلات و در میان گذاشتن آن با یکدیگر با اینکه به ظاهر کار راحتی به نظر می‌رسد اما عملا بسیار سخت و پیچیده است. بسیاری از زوج‌های جوان از این موضوع گله‌مند هستند که هرگز نمی‌توانند درست و منطقی با هم صحبت کنند و همیشه صحبت‌هایشان به جروبحث کشیده می‌شود. مهارت گفت‌وگو با یکدیگر یکی از مهم‌ترین و بنیادی‌ترین مهارت‌هایی است که همه‌ ما باید بیاموزیم؛ چه در روابط زناشویی و چه در سطح جامعه.زوج‌هایی که مهارت‌های ارتباطی را به خوبی آموخته باشند، قادرند به‌درستی از یکدیگر قدردانی کرده و محبت‌شان را ابراز کنند. حتی وقتی یکی از آنها موفقیتی را کسب می‌کند روش تعریف و تمجید دیگری از او بسیار مهم است. برای مثال مردی ترفیع شغلی مهمی گرفته است. شب خوشحال و پرانرژی با یک جعبه شیرینی به خانه وارد می‌شود و همان ابتدای ورودش با هیجان زیاد موضوع را به همسرش می‌گوید. حالا تصور کنید که همسر او – حتی با خوشحالی فراوان – به او بگوید: «وای خدای من! یعنی حالا حقوقت این‌قدری اضافه می‌شه که بریم یخچال بخریم؟!» به نظر شما مرد چه حالی پیدا می‌کند؟... بهتر نیست همسر او به جای مطرح کردن مسائل مادی ابتدا از توانایی و کفایت همسرش تعریف کند؟

منبع : ایده آل

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان