ماهان شبکه ایرانیان

نوشیدن دوغ چه فواید و چه مضراتی دارد؟

دوغ به عنوان یکی از محبوب ترین و سالم ترین نوشیدنی ها در ایران است. بسیاری از افراد مصرف این نوشیدنی در فصل گرما را به هر نوع نوشیدنی دیگر ترجیح می دهند. در این مقاله با فواید و خواص دوغ و انواع مزیت های آن برای بدن آشنا خواهید شد.

دوغ به عنوان یکی از محبوب ترین و سالم ترین نوشیدنی ها در ایران است. بسیاری از افراد مصرف این نوشیدنی در فصل گرما را به هر نوع نوشیدنی دیگر ترجیح می دهند. در این مقاله با فواید و خواص دوغ و انواع مزیت های آن برای بدن آشنا خواهید شد.

یکی از سالم ترین نوشیدنی های سنتی ایران دوغ است که مصرف آن به ویژه در فصل گرما طرفداران بسیاری دارد. این نوشیدنی بر خلاف نوشابه های گازدار و آبمیوه های صنعتی برای کودکان بالاتر از یک سال مناسب است. از خواص دوغ می توان مزیت های غنی از مواد معدنی که دارد را نام برد. دوغ می تواند چربی، کلسیم، ویتامین های B ,D، پروتئین و همچنین آب مورد نیاز بدن را تامین کند.

دوغ به دلیل طبیعت سردی که دارد موجب التیام و بهبود علائم گرما زدگی، عطش و خستگی می شود و مانند ماست حاوی میکروارگانیسم های زنده و مفیدی است که از تکثیر و رشد بسیاری از باکتری های مضر در دستگاه گوارش جلوگیری می کند. ارزش تغذیه ای دوغ به دلیل رقیق بودن آن کمتر از خواص ماست می باشد و نمی توان دوغ را جایگزین این فراورده کرد.



خواص دوغ

بررسی فواید و خواص دوغ

معمولا دوغ را به روش های صنعتی و سنتی تهیه می کنند. در روش سنتی به دلیل استفاده از ظروف غیر بهداشتی و احتمال آلودگی میکروبی در فراورده زیاد است، از این رو توصیه می شود دوغ را به صورت صنعتی و یا خانگی (مخلوط آب و ماست) تهیه نمایید. دوغ به دلیل آنکه در برابر فساد و در دمای گرم مقاوم است نیاز به هیچ نوع نگهدارنده مصنوعی ندارد و مصرف آن برای افرادی که دچار عدم تحمل لاکتوز هستند مناسب است. البته این را هم بدانید که دوغ صنعتی نیز خالی از اشکال نیست. این نوشیدنی سرشار از نمک است و برای افراد مبتلا به بیماران قلبی عروقی، مبتلایان به فشار خون بالا و افرادی که مبتلا به نارسایی های کلیوی هستند بسیار مضر است. بنابراین برای اینکه این افراد نیز از خواص دوغ و مصرف این نوشیدنی مفید بهره مند شوند، بهتر است به صورت خانگی در منزل تهیه شود.

فواید دوغ

بعئ از غذاهای گوشتی دوغ ننوشید!

نوشیدن دوغ پس از صرف غذاهای گوشتی ممکن است در برخی مواقع سبب بروز بیماری درد مفاصل شود، به همین دلیل توصیه می شود دوغ را به عنوان یک نوشیدنی سالم در فصل های گرم سال مصرف نمایید و همچنین از زیاده روی در مصرف آن خودداری کنید.

فواید دوغ برای پیشگیری از سرطان

یکی از بهترین خواص دوغ خاصیت ضد سرطانی آن است. دوغ یکی از سالم ترین و بهترین نوع نوشیدنی ها است. دوغ به دلیل اینکه مستقیما از شیر به دست می آید و بسیاری از پروتئین ها و ترکیبات موجود در شیر را دارد، تعداد فراوانی از کارشناسان تغذیه معتقد هستند دوغ نیز مانند شیر دارای خاصیت هایی برای پیشگیری از سرطان را دارد.

خواص درمانی دوغ

  • مصرف دوغ موجب می شود تا از رشد باکتری های مضر در سیستم گوارشی انسان جلوگیری شود.
  • برخی از سر درد ها که ناشی از گرمای هوا می باشند، با نوشیدن دوغ بهبود و التیام می یابد.
  • مصرف دوغ به گردش خون بهتر در بدن کمک می کند.
  • خواص دارویی دوغ به هضم غذا کمک می کند.
  • نوشیدن دوغ از بوی بد دهان جلوگیری می کند.
  • دوغ به دلیل خاصیت ضد عفونی که دارد، کرم کش و خلط آور خوبی است و برای التیام علائم رماتیسم مفید است.

 دوغ و خواص آن

دوغ در کنار مزیت های فراوانی که دارد اما مصرف بیش از حد آن می تواند تعادل بدن را از وضعیت عادی خارج نماید. بنابراین در مصرف آن تعادل را رعایت نمایید. در این مقاله با فواید و خواص دوغ آشنا شدید. پیشنهاد می کنیم برای داشتن اطلاعات لازم در زمینه مزیت ها و فواید لبنیات به بخش خواص لبنیات مراجعه نمایید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان