ماهان شبکه ایرانیان

برای کم خونی و فقر آهن

رژیم غذایی غنی از آهن همراه با مکمل آهن، اغلب برای افرادی که دچار کم خونی فقرآهن هستند توصیه میشود.خانم ها و دخترها و بچه های در حال رشد بخصوص بچه های زیر ۲ سال به شدت در معرض ابتلاء به کم خونی فقر آهن هستند و باید منابع غذایی آهن دار، زیاد دریافت کنند

رژیم غذایی غنی از آهن همراه با مکمل آهن، اغلب برای افرادی که دچار کم خونی فقرآهن هستند توصیه میشود.خانم ها و دخترها و بچه برای کم خونی و فقر آهنهای در حال رشد بخصوص بچه های زیر 2 سال به شدت در معرض ابتلاء به کم خونی فقر آهن هستند و باید منابع غذایی آهن دار، زیاد دریافت کنند.

منابع غذایی آهن دار عبارتند از: گوشت، جگر، تخم مرغ، حبوبات، مغزها، میوه‌های خشک و سبزیهای برگ سبز تیره مثل اسفناج.

جذب آهن از غذا تحت تاثیرعوامل مختلفی است. بعضی عوامل در رژیم غذایی جذب آهن را کاهش و بعضی افزایش میدهند.

آهن موجود در فرآورده‌های گوشتی جذب خوب و بالایی دارد ولی آهن موجود در منابع گیاهی جذبش پائین است و اگر بخواهیم جذب آهن منابع گیاهی مثل اسفناج را افزایش دهیم، باید منابع گیاهی را همراه با کمی گوشت و یا همراه با مواد غذایی حاوی ویتامین ث مصرف کنیم. مثلاً روی غذا آب لیمو ترش بچکانیم یا بعد از غذا میوه بخوریم.

عوامل کاهنده جذب آهن : چای و قهوه – سبزیجات حاوی اگزالات مثل اسفناج،چغندر و ریواس – سبوس غلات
عوامل افزاینده جذب آهن : گوشت – میوه جات مثل پرتقال،طالبی،توت فرنگی،گریپ فروت و ... – سبزیجات مثل بروکلی،گوجه فرنگی،فلفل سبز و ...

بهتر است یکساعت قبل از غذا و دو ساعت بعد از غذا چای بخوریم چون مانع جذب آهن غذا می‌شود.

در کودکان باید از 6 ماهگی (همزمان با شروع غذای کمکی) دادن قطره آهن را شروع کنیم و تا پایان 2 سال ادامه بدهیم. زنان باردار هم باید از 4 ماهگی تا 3 ماه پس از زایمان روزی یک عدد قرص آهن بخورند، ولی سایر گروههای سنی اگر می‌دانند که دریافت آهن‌شان پائین است در سن دبستان و راهنمایی باید 3 ماه از سال، هفته ای یک عدد قرص آهن بخورند. (کلاً 12 عدد قرص آهن) و برای سن دبیرستان به بالا 4 ماه از سال . خوردن هفته‌ای یک عدد قرص آهن توصیه می‌شود. (یعنی کلا 16 عدد قرص).

با سپاس از گیتی بهدادی پور کارشناس تغذیه و رژیم درمانی

منع:زیباشو

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان