ماهان شبکه ایرانیان

برکت (۲)

نمونه دیگر از اوج نعمت :   قال رسول الله (ص) ابشرو با المهدی.

برکت (2)

نمونه دیگر از اوج نعمت :
 

قال رسول الله (ص) ابشرو با المهدی... و یقسم المال صحا حا با السویه ویملا قلوب امه محمد غنا و یسعهم عدله حتی انه یامر منادیا ینادی من له حاجه الی فما یاتیه احد رجل و احد یاتیه قساله فیقول له المهدی انت السادن حتی یعطیک –فیاتیه فیقول انا رسول المهدی الیک لتعطینی مالا فیقول احث فیحثی مالا یستطیع ان یحمله فیلقی منه حتی تکون ماقدر ما یستطیع ایحمله فیخرج به فیندم و یقول انا کنت اجشع امه محمد نفسا کلهم دعی الیهذا المال فترکه غیری فیرد علیه فیقول السادن انا لا نقبل شیئا اعطیناه ...(24)

ترجمه:
 

به مهدی (ع) بشارتتان می‌دهم او ثروت‌ها را درست و به طور مساوی تقسیم می‌کند و به برکت او غنا و بی نیازی دل‌های امت محمد (ص) را لبریز می‌سازد و عدالت او همه را در بر می‌گیرد تا ان جایی که دستور می‌دهد ندا کننده‌ای ندا کند که هان ای مردم هر کس نیاز مالی دارد بیاید و هر چه می‌خواهد بر گیرد و جز یک نیازمند کسی نمی‌اید ان یک نفر می‌اید و امام به او می‌فرماید نزد خزانه دار برو تا آنچه می‌خواهی به تو بدهد نزد خزانه دار می‌رود و می‌گوید من از سوی امام مهدی (ع) آمده‌ام تا به من کمک کنید و ثروتی به من بدهید خزانه دار می‌گوید آنچه می‌خواهی بگیر و ان قدر زر و سیم بر می‌دارد که نمی‌تواند ببرد مقداری از ان را بر می‌گرداند نتواند حمل کند و بقیه را می‌برد اما وقتی از خزانه دار دور می‌شد پشیمان شده و می‌گوید من حریص‌ترین فرد از امت محمد (ص) هستم همه برای دریافت مال دعوت شدند اما جز من کسی نیامد از این رو نزد خزانه دار برمی‌گردد و زر و سیم را پس می‌دهد اما خزانه دار نمی‌پذیرد و می‌گوید ما چیزی را که بخشیدیم دیگر نمی‌پذیریم.
و نیز آورده اند... فیجیئ الیه الرجل فیقول یا مهدی اعطنی ...فیحثی له فی ثوبه ما استطاع ان یحمله: (25) مردی به سوی ان گرامی می‌اید می‌گوید سالار من به من کمک کن و ثروتی به من عطا کن و ان حضرت ان قدر پول بر دامان او می‌ریزد که نمی‌تواند ببرد.

6 - رشد اقتصاد و معیشت مردم:
 

باز امروزه یکی از چیزهایی که دغدغه عامه مردم است مشکلات مادی ان‌هاست که بعضی‌ها از فقر می‌نالند و عامل اصلی ان نداشتن شغل مناسب و درامد زا است؛ و اینکه امروز جوانان ما به خاطر فساد، فقر و نیاز مادی از ازدواج سر می‌زنند و اینکه خیلی‌ها از بیماری زجر می‌کشند و حتی مرگ ان‌ها منجر به فقر اقتصادی ان‌ها می‌شود و دروغ نگفته باشیم باید غائل شویم اکثر جنایت‌ها، سرقت، درگیری‌ها، کدورت‌ها، بلاهای اجتماعی به خاطرزیاده طلبی، فقر و سوءتغذیه است که همه این‌ها با برپا شدن حکومت جهانی حضرت مهدی بر طرف خواهد شد که اگر بخواهیم تک تک موارد را بحث کنیم و مقایسه کنیم با زمان حکومت امام عصر باید کتاب‌ها نوشت اما ما در اینجا فقط به یکی دو مورد اساسی که تجارت جهانی و زندگی مردم به ان بستگی دارد نقل می‌کنیم و می‌گذریم ان شاء الله شاهد زمان ظهور حکومت و آثار مفید ان باشیم.
وجود مبارک امام حجت علیه‌السلام داشتن یک اقتصاد سالم و خوب و اسلامی لازم و اجرا خواهد کرد که عبارتاند از :
1-مباح کردن و بهره وری شایسته و عادلانه از نعمت‌هایی که خداوند برای همه انسان‌ها خلق کرده و همه مردم حق استفاده از ان را دارند.
2-اعطای آزادی‌های گوناگون در امور اقتصادی، صنعتی، کشاورزی، فکری و اجتماعی.
3-بهره وری از مواهب و امکانات و نیروهای طبیعت و ذخایر موجود در طبیعت اعم از صنایع و معادن و گیاهان در امر کشاورزی و مخصوصاً در دریاها اینکه در دریاها میلیاردها نوع ماهی است و حلال هم زندگی می‌کنند و در دریاها که فقط در دجله و فرات انواع ماهیان دیده می‌شود و اینکه امروزه خیلی‌ها حق استفاده و مصرف ان را ندارند به دلایل مختلف اما اگر قوانین حاکمه صحیح و درست باشد و علم و توان و فکر باشد که بتواند مدیریت کند در پرورش و تولید نسل امکان استفاده برای همگان میسر خواهد شد که این فقط در زمان و حکومت امام اتفاق خواهد افتاد که خودش جلوگیری می‌کند از خیلی بیماری‌ها که در این زمینه ایات و روایات در دین آمده که بر اهمیت این منبع عظیم اشاره می‌کند.
سخر لکم الانهار (26)
الله الذی سخر البحر التجری الفلک فیه بامره ولتبتغو ا من فضله (27)
هو الذی سخر البحر لتاکلو منه لحما طریا (28)
و ما یستوی البحران هذا عذب فرات سائغ شرابه و هذا ملح اجابه و من تاکلون لما طریا وتستخرجون فیه تلبسونها (29)
احل لکم صیدو البحر متاعا لکم وللسیاره (30)
و لذا با وجود پر خیر و برکت امام همه مردم از منابع زمینی و دریایی بهره می‌برند و با مدیریت خوب امام امکان بهره وری زیاد و توان مردم از نعمت‌های خدادادی من جمله از غذاهای دریای استفاده و در درمان بیماری‌ها قطعاً ثاثیر زیادی در زندگی خواهد داشت و از فقر و گرانی و تورم جلو گیری می‌کرد و شاید استفاده از منابع دریایی مختص کشور خاص و تجارت افراد خاصی منحصر نمی‌شود و نتیجه اینکه ثروت‌ها فراوان و برکات چندین و چند برابر تولید می‌شود و فقر و گرسنگی از بین خواهد رفت و سوءتغذیه، سرقت، جرائم، جنایات در همه جهان فروکش خواه شد.

7- دگر گونی جهان :
 

خلاصه مطالب گفته شده را این‌طور بیان می‌کنیم و میگوییم که با ظهور قائم دگرگونی جهان است در زمان حکومت امام عصر عج با ان چیزی که آلان می‌بینیم وزندگی می‌کنیم تفاوت‌ها خیلی زیاد است دگرگونی می‌بینیم که تفاوت ان بین زمین و اسمان است. که واقعاً زندگی در ان زمان هم لذت بخش و بهشتی دیگر و شاید بهشتی دنیایی است که خدا انشاء الله توفیق درک ان زمان را به همه ما عنایت کند وجود مبارک امام صادق (ع) می‌فرمایند: تحول و دگرگونی جهان را در ایه شریفه و اشرقت الارض بنور ربها (31) می‌توان فهمید که چه قدر زیباست ایشان چنین می‌فرماید: ان قاعنااذاقام اشرقت الارض بنور ربهاو استغنی العباد عن ضوءالشمس وذهبت الظلمه ویعمر الرجل فی ملکه حتی یولد له الف ذکر لاتولد انتی وتظهر الدین کنوزها حتی اتراها الناس علی وجهها ویطلب الرجل منکم من زکاته بماله و یاخذ منذکاته لا یوجد احد یقبل منه ذالک استغی الناس بمارزقهم الله من فضله (32)
هنگامی که قائم ما قیام کند زمین بازوی پروردگارش می‌شود مردم از نور خورشید بی نیاز می‌شود، تاریکی از بین می‌رود، عمر انسان به قدری طولانی می‌شود که خداوند هزار پسر به او مرحمت می‌کند. خداوند خزانه نهفته زمین را بر مردم ظاهر می‌کند؛ و در برابر دیدگان ان‌ها قرار می‌دهند. مردم به فضل پروردگارشان بی نیاز می‌شوند و خداوند توفیق یاری ان بزرگوار وزندگانی کردن در زیر سایه‌اش را به تمام شیفتگانش مرحمت می¬ فرماید.
خدایا به درگاه تو تقرب می‌جوییم تا با واسطه قرار دادن ان اقای حفیظ وعلیمی. که اختیار زمین را به او سپرده‌ای ان پدر مهربانی که زمام قبض و بسط را بدست او داده‌ای. صاحب نفس مبارکه و ریشه کن کننده شجره ملعونه که در گهواره با مردم سخن گفت و به راه هدایت راهنمایی کرد ما را نیز هدایت، و توفیق درک ان زمان را به ما عنایت فرمایی امین.

8 .پیشرفت علم و عدالت و عمل:
 

از جمله چیزهایی که خوشبختی و نظم وارامش یک جامعه را تضمین می‌کند قوانین حاکم بر جامعه است که از طریق علم به دست می‌اید.
لذا علمی هم که همراه با شرع و دین باشد از به‌ترین‌ها خواهد بو دو پیشرفت رامضاعف خواهد کرد لذا در عصر وجود مبارک امام علم و دین او یکی شده و در اجرا بودن، هیچ گونه نقصان نخواهد داشت که این خصوصیت فقط ویژه زمان امام عج می‌باشد که همه علم را در اختیار دارد و قوانین جامعه بشری را طبق همین علم وضع و سپس اجرا می‌کند و لذا هیچ‌گونه خطا و اشتباهی در ان نیست خصوصاً قوانین قضا و احکام شرعیه که قطعی و لازم‌الاجرا است و اینکه ان حضرت مأمور به باطن است یعنی ان عزیز به علم و اطلاع خویش به حوادث و وقایع حکم می‌کند و منتظر شاهد و ادله که ادعا را ثابت کند نمی‌ماند و امام جهت اجرای عدالت و بر طرف کردن ظلم‌ها چاره‌ای جز این ندارد که با علم خویش حکم کند که در غیر این صورت امکان دارد انسان دچار هرگونه جنایت و آدم کشی شود.
امام صادق علیه‌السلام می‌فرماید اذا قام قائم ال محمد (ع) حکم بین الناس حکم داود لا یحتاج الا بینه یلهمه الی تعالی فیحکم بعلمه: (33) زمانی که قائم آل محمد (ع) قیام کند بین مردم به حکم داوود حکم می‌کند و احتیاج به اقامه دلیل ندارد خداوند متعال به او الهام می‌کند و امام به علم خود حکم می‌کند لذا این حکم دادن و عمل کردن مقدمه‌ای هم دارد و ان اینکه کل علم بر مردم و در مرتبه بالاتری بر امام پوشیده نیست و حتی کشف اسرار قران بر کسی پوشیده نیست. امام محمد باقر علیه‌السلام می‌فرمایند :مجمع بها عقولهم و کملت احلامهم (34) یعنی ان عصر زمان علم و فکر است به دو راز هر شائبه و نیرنگ.
و علم صحیح در هر خانه‌ای وارد می‌شود و کانون‌های تحصیل و تدریس برای همه اقشار در همه جا تشکیل می‌شود به طوری که امام محمد باقر علیه‌السلام می‌فرماید توتون الحکمه فی زمانه حتی ان المرئه لتقفی فی بیتها الکتاب و سنته رسول الله. (35)
در دوران امام حکمت به شما داده خواهد شد در حدی که زن در خانه خودش نشسته و از روی کتاب خدا و سنت رسول خدا (ص) قضاوت می‌کند. همچنین عالم، دانشمند سید جعفر کشفی می‌فرماید بدان که زمان ظهور دولت ان جناب زمان ظاهر شدن دولت ثانیه حق است و زمان ظهور عقل است (36) در ان زمان برای هیچ کس نکته مجهول و غیر قابل حلی باقی نمی‌ماند سطح علم و اگاهی مردم پیشرفت کرده قدرت تعقل رشد کرده.
امام محمد باقر علیه‌السلام می‌فرمایند: هنگامی‌که قائم ما قیام کند دستش را بر سر بندگان می‌گذارد و بدین وسیله عقل‌های ان زمان را جمع و افکار ان را کامل می‌کند. (37)
امام صادق علیه‌السلام می‌فرمایند: علم و دانش 27 است تمام آنچه پیامبران آورده اند 2 حرف بیش نبوده و مردم تا کنون جز 2 حرف نشناختند هنگامی‌که قائم ما قیام کند 25 حرف دیگر آشکار می‌سازد و در بین مردم منتشر می‌شود .4

عواملی که برکت زا هستند:
 

1 دوست داشتن محمد وال محمد علیهم السلام.
 

دوست داشتن اهل بیت علیهم السلام و تعظیم در برابر ان‌ها برکت می آورد.
بدون شک یکی از عواملی که برکت میاورد گرامی داشتن اهل بیت علیهم السلام و احترام گذاشتن به ان‌ها در نزول برکت و نجات انسان و دست‌یابی به سعادت دنیوی و اخروی تأثیرات زیادی دارد در طول تاریخ نیز نشان داده که محبت به اهل بیت علیهم السلام بسیار موثر و کار گشا برای انسان‌ها بوده است.
بهترین نمونه‌اش در بحث برکت آیه مبارکه 67 از سوره بقره است که حضرت عسگری در تفسیر آیه و اذ قال موسی لقو مه فرمود خداوند خطاب بنی اسرائیل می‌فرماید که به یاد آورید زمانی که بموسی وحی رساندیم که از ما بخواه تا قاتل را معرفی نموده و دیگران از تهمت و غرامت محفوظ و سالم بمانند و من می‌خواهم بدین وسیله به مرد نیکوکاری از امت توسعه رزق بدهم که دین او صلوات فرستادن و برتری دادن محمد (ص) و اولاد اوست بر تمام مخلوقات و می‌خواهم به پاداش این عمل او را بی نیاز گردانم تا بداند که ثواب تعظیم و ولایت محمد (ص) چه اندازه است.
موسی عرض کرد بیان فرمان خطاب رسید ای موسی به بنی اسرائیل بگو گاوی با این صفت که نه پر از کار افتاده و نه جوان کار نکرده و دارای رنگ زردی باشد که بینندگان را فرح بخشد ذبح کنند و یکی از اجزاء گاو کشته شده را به مقتول برسانند زنده شود و از او قاتلش را سوال کنند گفتند ای موسی چه طور می‌شود از زدن عضو مرده به مرده دیگر او زنده شود دیگر او زنده شود آیا ما را مسخره می‌کنی. موسی گفت: پناه می‌برم به خدا از مسخره گی و نسبت دادن به خدا چیزی را که نگفته باشد.
شما معارضه به امر خدا می‌کنید مگر نمی‌بینید نطفه. آب مرده بیش نیست ولی همین که نطفه مرد و زن که هر دو آب مرده هستند با تلاقی هم بشری به وجود میاید ...
گفتند ای موسی آیا خداوند چنین فرموده به ذبح گاوی. گفت آری ان‌ها گاوی بدان صفت ندیدند مگر نزد ان جوان که خداوند شب و در عالم خواب نور محمد و ائمه طاهرین را به او نشان داده بود و فرموده بودند چون تو دوست با وفای ما هستی می‌خواهیم از اجر و پاداش محبت خودمان در دنیا به تو بدهیم. فردا برای خرید گاو نزد تو خواهند امد تو گاو را مفروش مگر به اذن مادرت. که خداوند سخنی را به او تلقین فرمود که با بیان ان شما ثروتمند و بی نیاز خواهید شد ان جوان بسیار خوشحال شد همین‌که صبح شد برای خریداری گاو آمدند گفت می‌فروشم به چهار دینار لکن با رضایت و اجازه مادرم قبول کردند از مادرش سوال کردند گفت به هشت دینار ولی اختیار با مادرم هست ان‌ها راضی شدند و از مادرش پرسیدند مادر مرتباً قیمت را بالا می‌برد و ان‌ها به نصف راضی می‌شدند تا ان که مادر گفت نمی‌فروشم مگر ان که پوست گاوی بزرگ‌تر از گاو خودم را از طلا و مشک پر کنید چون گاو دیگری با ان مشخصات نیافتند ناگزیر راضی شدند گاو را ذبح و استخوان فقرات پشت ان را به مقتول زده و گفتند پروردگارا به جاه محمد وال محمد این کشته را زنده و به سخن درآور تا قاتل خود را معرفی کند.
قطعه‌ای از ان گاو را به مقتول زدند و زنده نشد به موسی گفتند: مگر وعده نداده بودی که با این عمل مرده زنده خواهد شد پس چرا زنده نمی‌شود.
به موسی خطاب رسید ای موسی من خلف وعده نمی‌کنم به ان‌ها بگو اول قیمت گاو ان جوان را بدهید تا این کشته هم زنده شود و لذا اموال زیادی جمع کردند تا رسید به مقداری که پوست یک گاو پر شد به ان جوان دادند پسر زنده شد بنی اسرائیل به موسی عرض کردند نمی‌دانم کدامیک از این دو عجیب‌تر است زنده شدن مرده یا غنی شدن این جوان با این مال‌های فراوان به موسی وحی رسید که به بنی اسرائیل بگو هر که از شما دوست دارد که در دنیا زندگانی خوش و خرم داشته باشد و در آخرت هم به بهشت برود محمد و آل او را در درگاه ما شفیع قرار دهد و همان طوری که این جوان ذکر محمد و آل او را موسی شنید و بر ان‌ها صلوات فرستاد و انان را بر تمام جن و انس مقدم داشت از این جهت خداوند هم این همه ثروت را به او عطا فرمود. تا با ان مال لذت برد از غذاهای پاکیزه و با ارحام صله نماید و برای خود از مؤمنین دوست بگیرد و دفع شر و دشمنان نماید پس ان جوان بر موسی عرض کرد ای پیغمبر خدا اموال را چگونه حفظ کنم موسی فرمود همان‌طور که پیش از این متذکر به ذکر صلوات بودی لذا صلوات بر محمد و آل محمد بخوان همان کسی که با ذکر صلوات این اموال را روزی تو نموده با اعتقاد داشتن تو ان‌ها را حفظ می‌فرماید.
جوان گفت هرگز کسی به من حسد نبرد و از مال من چیزی دزدیده نشود و هر کسی قصد دزدیدن مال من می‌خواهد پیش از دستبرد مبتلا و گرفتار می‌شود و از شر بد خواهان حفظ می‌شود.
همین که مقتول زنده شد و گفت و گوی جوان و حضرت موسی را شنید گفت خداوند ترا قسم می‌دهم به آنچه که این جوان قسم داد و صلوات می‌فرستم بر محمد و آل محمد و ان‌ها را شفیع خود به درگاهت قرار می‌دهم مرا با دختر عمویم در دنیا باقی بگذار که با خوشی و فرحی از زندگانی بهره¬مند شویم و جزاء کیفر دشمنان و حسودان را بده و روزی پاکیزه و زیادی به من عطا فرما.
خطاب به موسی رسید که به او بگو از کشته شدن او شصت سال از عمرش باقی بود هفتاد سال دیگر به ان افزودیم و یک صد و سی سال عمر با خوشی و سلامت به او عطا کردیم که در این دنیا با دختر عمویش زندگی کرده و با هم بمیرند و در آخرت با هم به بهشت بروند ای موسی اگر ان شخص قاتل هم بر محمد و آل محمد متوسل شده بود و از ما درخواست می‌کرد البته او را حفظ می‌کردیم و ان جوان را از راه دیگری بی نیاز و غنی مینمودیم همین مالی که فعلاً به او عطا کردیم و اگر قاتل ما را به حق محمد و آلش قسم می‌داد او را متمنع می‌نمودیم و از قصاصش صرفه نظر می‌کردیم پس بنی اسرائیل خدمت موسی آمده و گفتاند شما قبیله ما را مبتلا به فقر و فاقه نمودی و به علت لجاجت خودمان اموال زیادی را از ما گرفتی پس برای ما دعا کن تا خداوند روزی ما را زیاد کند موسی به ان‌ها گفت چه قدر دل شما تاریک است مگر دعای جوان صاحب گاو و یا دعای مقتول را نشنیدید و ندیدید خداوند از برکت دعای ایشان چه نعمت و مال و زندگی به ان‌ها عطا فرمود چرا خداوند را مانند ان جوان و شخص کشته نمی‌خوانید.
همگی ان‌ها جمع شده و گفتند پروردگار ما به سوی شما توجه نموده و تکیه گاه مالی نداریم خداوند به جاه محمد و آل محمد به حق علی و فاطمه و حسن و حسین و اولاد حسین علیهم صلوات الله اجمعین این فقر و فاقه را از ما دور کن و وسعت رزق به ما عطا فرما به موسی وحی رسید برو و به روئسای ان‌ها بگو به طرف فلان خرابه روند و در موضع معین مقداری زمین بشکافند و از ان جا میلیون‌ها سکه طلا که چند هزار برابر مالی است که به بهای گاو داند بیرون او رند و این ثروت بی کران را در عوض توسلی که به محمد و آل محمد عطا فرمودیم.
روسای بنی اسرائیل به محل موعود رفته و موضع مخصوص را شکافته ذخایر بی‌شماری بدست او ردند و مستغنی و بی نیاز شدند لذا با شفیع قرار دادن و توسل به ان‌ها چندین نفر از فقر نجات یافتند و غنی شدند که همه این‌ها نشانگر عظمت و قدرت اهل بیت نزد خداوند متعال را نشان می‌دهد. (38)
از حضرت صادق علیه‌السلام روایت شده که فرمود پیغمبر اکرم صلی الله علیه و اله و سلم روزی به اصحاب خود فرمود من در حال حیات و بعد از مرگ برای شما منشأ خیر و برکت خواهم بود. (39)

2 انسان‌های برگزیده:
 

خداوند تبارک و تعالی در طول تاریخ انسان‌هایی را برگزید و در قران هم نامی از ان‌ها برد و به خود ان‌ها و به ذریه و عمل ان‌ها برکت داد که یکی از ان‌ها حضرت ابراهیم علیه‌السلام است که برکت ابدی برای انسان‌ها ست که خداوند فرمود ما به او و اسحاق برکت دادیم و بارکنا علیه و علی اسحاق (40) و همچنین او را به عنوان بنده مؤمن خدا معرفی می‌کند. (41)
اما برکت در چه چیز؟ آنچه از تفاسیر بر می‌اید و مشخص می‌شود به صورت مطلق است و قید و شرط در ان نیست و مطلق و عام را بیان می‌کند لذا پس در همه چیز خداوند به او برکت داد هم در عمر هم در زندگی در ذریه و در نسل‌های آینده و حتی او در تاریخ و مکتب و در دین او که مهم‌ترین برکت‌ها است.
و آثار برکتی که حضرت ابراهیم از خود در جامعه بشری گذاشت دین و توحید است که از زمان خویش تا کنون هر فرد و جامعه که از این نعمت بر خور دار شده از برکت وجود ایشان بوده است امروزه هم ادیانی که به خاطر دین توحید و به نام دین توحیدی خوانده می‌شود از یادگارها و اثر وجودی او می‌باشند که یکی دین یهود که منتسب به موسی بن عمران که یکی از فرزندان ابراهیم که نسبت او به اسرائیل یعنی یعقوب ابن اسحاق می‌رسد و دیگری نصرانیت که منتهی به عیسی ابن مریم و نسبت عیسی ابن مریم به ابراهیم می‌رسد و همچنین دین اسلام که بهترین و کامل‌ترین دین است و منتسب به رسول خدا می‌باشد بر می‌گردد به حضرت ابراهیم.
لذا دین توحیدی امروزی در دنیا از آثار و برکات ان حضرت است که میلیو نها نفر به واسطه و زیر سایه این دین سعادتمند و نجات پیدا می‌کنند که نوع بشر مدیون این شخصیت می‌باشد و ان حضرت حق بزرگی به گردن بشریت دارد.
اینکه بشر متوجه باشد یا خیر و قدردان این نعمت باشد جای بحث است.
همچنین قران کریم به منظور حفظ شخصیت و حیاط حضرت ابراهیم علیه‌السلام (42) دین استوار ما را هم اسلام نامید ان را به ابراهیم نسبت داده و فرمودند مله ابیکم ابراهیم هو سما لکم المسلمین من قبل (43) و نیز فرمودند قل اننی هدانی ربی الی صراط مستقیم دینا قیما مله ابراهیم حنیفا و ما کان من المشرکین (انعام 75) (44) او را امام قرار میدهد (بقره 124) یکی از پنج پیغمبری که اولی العظم و صاحب شریعت و کتاب بودند.
3 خداوند کریم او را علم حکمت کتاب ملک و هدایت ارزانی داشته و هدایت او را در نسل، و عقاب او را حکمت باقیه قرار داد (سوره نساءایه 41؛ انعام 74) و 4 خداوند نبوت و کتاب را ذریه او گذاشت (حدید 26) و برای او در میان ایندگان لسان صدق و نام نیک نهاد. (شعرا 26)
5 خداوند کعبه را بدست ان حضرت ساخت بیت‌الحرام و قبله عالمیان قرار داد و برای زیارت ان مناسک حج را تشریع نمود تا بدین وسیله یاد مهاجرتش را به ان دیار و اسکان همسر و فرزندش را در ان جا و خاطره ذبح فرزند توجهاتش به خدا و آزار و محنت‌هایی را که در راه خدا دیده زنده نگاه دارد و باز از جمله برکاتی که خداوند متعال به حضرت ابراهیم (ع) عنایت فرمود و نعمت‌های بزرگی که موهبت داشت ذکر می‌کنیم.
6 خدای تعالی رشد و هدایت او را قبلاً ارزانی‌اش داشته بود.
7 او را در دنیا برگزید و او در آخرت نیز در زمره صالحین خواهد بود زیرا وقتی خدایش در دنیا فرمود تسلیم شو فرمود تسلیم امر پروردگارم شدم.
8 کسی است که روی دل را به پاکی و خلوص متوجه خدا کرده و هرگز شرک نورزیده است.
9 دلش به یاد خدا قوی و مطمئن بوده و به همین جهت به ملکوتی که خدا در آسمان‌ها و زمین نشان داد ایمان آورد و یقین کرد.
10 خدا او را خلیل خود خواند.
11 رحمت و برکات خود را بر او و اهل بیتش ارزانی داشته و او را به وفاداری ستود.
12 او را به وصف حلیم و اواه و منیب توصیف کرد.
13 خداوند او را مدح کرد به اینکه امتی خدا پرست و حنیف بوده هرگز شرک نورزیده و خدا پرست بوده و شکر گذار نعمت‌ها بوده و اینکه او را برگزیده و به راه راست هدایت، و به او اجر دنیوی و او در آخرت از صالحین است.
14 ابراهیم پیغمبری صدیق، قران او را از بندگان مؤمن، و از نیکو کاران شمرده و به او سلام کرده است.
15 او را از کسانی شمرده که صاحب ایدی و ابصارند؛ و خداوند با یاد قیامت خالصشان کرده.
در پایان تورات فعلی در باره ابراهیم می‌فرماید من خاطر امتثالت تو را مبارک نموده و نسلت را به عدد ستارگان اسمان و ریگ‌هایی که از کنار دریاست زیاد می‌کنم ای ابراهیم بدان که نسل تو به زودی بر دشمنان خدا مسلط می‌شوند و جمیع امت‌های زمین از نسل تو برکت می‌جویند برای اینکه تو امر مرا اطاعت کردی. (45)

3 تقوا :
 

یکی از عوامل مهم و تأثیر گذار در برکت برای انسان‌ها تقوا می‌باشد که اگر در جامعه تقوا باشد خداوند متعال هم برکت‌های اسما نی و زمینی خود را پی در پی نازل می‌کند آیه مبارکه قران می‌فرماید:
لو ان اهل القری امنواواتقوا لفتحنا علیهم برکات من السماء والارض. (46)
اگر مردم یا اهل سرزمین‌ها ایمان می اوردند و تقوای اللهی پیشه می‌کردند هر اینه برکت‌ها را از اسمان و زمین بر ان‌ها نازل می‌کردیم.
اگر بترسیدی از ان فقر آفرین گنج هاشان کشف گشتی در زمین
لازم است که گفته شود او لا باران برکت است چرا که از اسمان نازل می‌شود از جایی که هیچ وقت گناه نمی‌شود اما خوب است بدانیم. آیا هر بارانی برکت است؟ بارانی برکت دارد که در فصل خودش و به موقع بیاید و با نرمی و آرامش بیاید. اما اگر بارانی شدید یا در فصل خودش نباشد نعمت یا برکت نیست بلکه نغمت یا بلاست و لذا بارانی که سود دهی داشته باشد و به نفع مردم باشد عرب به ان می‌گوید غیث لذا امام هادی علیه‌السلام در دعا و زیارت جامعه کبیره می‌فرماید بکم ینزل الغیث نمی‌فرمایند لکم ینزل المطر چرا که مطر ممکن است به ضرر و زیان داشته باشد و انی که باران خوب و مفید است غیث است که مفید کشاورزی و فریاد رس مردم است. که البته این باران هم به برکت اهل بیت علیه‌السلام که انسان‌های مؤمن و شریف هستند نازل می‌شود و لذا مؤمن هم برکت است و می‌تواند باعث نزول برکت باشد بر دیگر انسان‌ها، پس شرط اساسی نزول رحمت و برکات خداوند از اسمان و زمین تقوا می‌باشد و لذا در این آیه شریفه آمده کسی که تقوا داشته باشد خداوند متعال اول برکات آسمان‌ها را نازل می‌کند بعد برکات زمین که برکات زمین اگر چه در مرتبه بعدی قرار گرفته است اما اگر برکات اسمان نازل نشود شاید خبری از برکات زمین نباشد و شاید بتوان گفت برکات اسمان مقدمه‌ای است برای رویش برکات زمین لذا به این نتیجه می‌رسیم که اگر مردم بی تقوا باشند اسمان برکتش را نمی‌فرستد و زمین هم از فرستادن ان مانع می‌شود وزندگی انسان گره خورده به باران واب که اگر نباشد زندگی مختل است که شرط زندگی خوب هم تقوا است؛ و چقدر در دعای فرج زیبا بیان شده که :
الهی عظم البلا ء عظم البلا ء یعنی اینکه ضاقت الارض و منعت السماء یعنی بزرگ‌ترین بلا وقتی است که زمین بر مردم تنگ شده و ریزش باران و برکات از اسمان ممنوع باشد که همه این‌ها زمانی اتفاق می‌افتد که بی تقوایی حاصل شود و وقتی که برکات مادی برود برکات معنوی هم می‌رود و همچنین فرموده‌اند اذا منعت الزکاه ارتفعت البرکات: (47) مردم وقتی زکات مالشان را پرداخت نکردند برکات رفع می‌شود و از بین می‌رود و همچنین اذا ظهرت الجنایات ارتفعت البرکات (48) اگر در یک جامعه جنایات فراوان شد برکات از بین می‌رود.

4- سلام و تحیت:
 

سلام و تحیت می‌تواند مایه خیر و برکت باشد برای اهل جمع یا خانه. سلام و تحیت پاکیزه می‌باشد. چنانچه در قران کریم وارد شده است فاذا دخلتم بیوتنا فتسلموا علی انفسکم تحیه من عند الله مبارکه طیبه. (49)
هنگامی‌که داخل خانه‌ای می‌شوید سلام کنید بر خودتان سلامی که از طرف خدا مبارک و پاکیزه است.
که اینجا منظور از تحیه من عند الله مبارکه طیبه که تحیت رابه نوعی با خدا ارتباط دهید یعنی منظور از سلام علیکم این باشد که سلام خدا بر تو باد با سلامتی تو را از خدا می‌خواهم چرا که از نظر یک فرد موحد هرگونه دعائی بالاخره به خدا باز می‌گردد و از او تقاضا می‌شود که خداوند سلامتی را به شخص یا اهل یا جمع عنایت فرماید و لذا سلام از طرف و نزد خداوند است و در حقیقت با در خواست سلامتی از طرف خداوند است؛ و این سلام می‌تواند محبت را زیاد کند و کینه کدورت را از بین ببرد و برکت را نازل کند.

5- مؤمن بودن :
 

قبلاً هم اشاره کردیم که تقوا شرط اصلی نزول نعمت و برکت است اما بیشتر بگوییم که تقوای شخص علاوه بر آنچه گفته شد برکات دیگری هم برای دیگران خواهد داشت چنانچه رسول خدا صلی الله علیه واله و سلم فرمودند وضع شخص مؤمن از لحاظ برکت و خیر رسانی مثل درختی است که نه در زمستان برگ ان ریخته می‌شود و نه در وسط بهار سوال شد ای رسول خدا (ص) این چه درختی است فرمود درخت خرما (50)
و در کتاب شریف قران آمده است ان الذین قالوا ربنا الله ثم استقامواتتنزل علیهم الملائکه. (51)
یعنی انسان‌های با ایمان همیشه به خاطر خیر و برکت. ملائکه بر ان‌ها نازل می‌شود و اثر خیر و برکت هم ایمان به خداست و هنگامی‌که افراد بی ایمان لغزش پیدا کنند کسی نیست زیر بازوی ان‌ها را بگیرد و ان انسان به خاطر نداشتن پشتوانه محکم معنوی یعنی ایمان در پرتگاه، سقوط خواهند کرد اما فرشتگان رحمت الهی به یاری مؤمنان می‌شتابند و ان‌ها را در لغزشگاه‌ها و پرتگاه‌ها حفظ می‌کنند و به خاطر همین اعمال مؤمنان. پر برکت و ماندگار هست اما اعمال کافران. بی برکت و سرعت محو و گم می‌شود و لذا در آیه 31 سوره فصلت علت سقوط ان‌ها را و نابودی اعمالشان را قبول نکردن آنچه از طرف خداونداست می‌داند و لذا خداوند اعمالشان راحبط و نابود کرده است. ذلک بانهم کرهوا ما انزل الله فحبط اعمالهم؛ ما اعمال ان‌ها را به خاطر کراهت و قبول نکردن آنچه که نازل کردیم از بین بردیم.

پی‌نوشت‌ها:
 

24 - مهدی موعود ص 666
25 - حواعق المحرومه ص 12 مجمع احادیث امام مهدی (عج) ج 1
26 - نتایج الموده ص 230 الی 232
27 - ابراهیم آیه 212
28 - جاثیه آیه 12
29 - نحل آیه 14
30 - فاطر آیه 12
31 - مائده آیه 96
32 - زمر آیه 69
33 - بحار ج 52 ص 337
34 - بحار ج 52 ص 33
35 - غیبت نعمانی با 13 حدیث 3 ص 275
36 - غیبت نعمانی باب 13 حدیث 3
37 - تحفته الملوک- چاپ سنگی ج 2، ص 106
38 - مکیال المکارم ج 1 ص 156
39 - سوره بقره 67 تا 73 تفسیر جوامع الجامع.
40 - انوار العرفان تفسیر قرآن کریم ج 16/ 191
41 - صافات آیه 98 تا 113
42 - قاموس قرآن ج 2 ص 181/ ارشاد الازحام ص 163
43 - حج آیه 78
44- انعام 161
45 - ترجمه المیزان ج 7 ص 306
46 - اعراف آیه 96
47 - ثواب ص 234
48 - میزان الحکمه ج 1 ص 257- غررالحکم ص 448
49 - سوره نور آیه 41
50 - نوادر صادقی ترجمه اردستانی شرایط ایمان و برادری ص 186
51 - فصلت آیه 30


ادامه دارد...
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان