پیشگیری از پوکی استخوان

۲-‌ نمک بیش از حد برای سلامت استخوان مضر است!از آنجا که سدیم بیش از حد باعث دفع کلسیم می‌شود، در مصرف نمک احتیاط کنید

2-‌ نمک بیش از حد برای سلامت استخوان مضر است!

پیشگیری از پوکی استخوان


از آنجا که سدیم بیش از حد باعث دفع کلسیم می‌شود، در مصرف نمک احتیاط کنید. برای این کار نمکدان را از سر سفره بردارید. توجه داشته باشید که غذاهای فرآیندشده و فست‌فودها هم سرشار از نمک می‌باشند. همچنین در هنگام خرید مواد غذایی به میزان سدیم آنها در برچسب غذایی دقت کنید.
برخلاف سدیم، پتاسیم ممکن است به کاهش دفع کلسیم کمک نماید، بنابراین به مقدار کافی از غذاهای سرشار از پتاسیم مانند موز، گوجه‌فرنگی و آب پرتقال استفاده نمایید.

3-‌ نوشابه باعث بروز پوکی استخوان می‌شود.
نوشابه حاوی اسیدفسفریک می‌باشد که به دفع کلسیم کمک می‌کند. همچنین اغلب کسانی که علاقه زیادی به نوشابه دارند، از مواد غذایی حاوی کلسیم از قبیل شیر و ماست به میزان کمتری استفاده می‌نمایند، بنابراین به جای نوشابه، از منابع کلسیم و ویتامین Dاستفاده کنید.

چه گیاهان دارویی در جلوگیری از پوکی استخوان مؤثرند؟

اصولاً اکثر گیاهان و میوه‌ها حاوی ویتامین‌ها، املاح و فیتواستروژن (استروژن‌های گیاهی) هستند که همه این عوامل از جمله ویتامین D، ملح کلسیم و فیتواستروژن‌ها در جلوگیری از پوکی استخوان نقش اساسی دارند، اما درصد این مواد در همه گیاهان یکسان و بالا نمی‌باشد و بنابراین بعضی گیاهان اثرات قابل توجهی دارند. در بین گیاهان زیتون، روغن زیتون، دانه و روغن کتان و خشکبار مانند پسته، بادام، بادام زمینی، گردو و فندق دارای اهمیت هستند، اما یکی از گیاهانی که به‌طور اختصاصی در تنظیم هورمون زنان بسیار موثر است و در زمان یائسگی که هورمون‌ها به حداقل می‌رسند، در جلوگیری از پوکی استخوان تأثیر بسزایی دارد، گیاه پنج انگشت می‌باشد که در سال‌های اخیر به «گیاه زنان» مشهور گشته است. امروزه از این گیاه داروهای زیادی در جهان تهیه شده که نام داروی موجود در ایران آن «ویتاگنوس» (VITAGNUS) می‌باشد که به صورت قطره و قرص در داروخانه‌ها بدون احتیاج به نسخه ارائه می‌گردد. این دارو برای انواع اختلالات هورمونی دختران و زنان در همه سنین و به‌ویژه برای کاهش پوکی استخوان ایده‌آل می‌باشد، ضمن اینکه دارای عارضه جانبی نیست.
از دیگر مواد طبیعی مهم در جلوگیری از پوکی استخوان لبنیات می‌باشد که مصرف هر روز آن به همه و به‌خصوص خانم‌ها توصیه می‌گردد.

دکترمحمد حسین صالحی سورمقی دکترای تخصصی فارماکوگنوزی و استاد دانشکده داروسازی دانشگاه تهران

منبع:زیباشو

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر