مقصود اسعدی سامانی در گفت وگو با مهر درباره سفرهای هوایی نوروز اظهار کرد: دیروز آخرین جلسه هماهنگی سفرهای نوروزی هوایی در سازمان هواپیمایی کشوری با حضور مدیران شرکت های هواپیمایی، مسئولان پلیس فرودگاه ها، سپاه حفاظت هواپیمایی، آمبولانس، آتش نشانی، سوخت گیری هواپیماها، مدیران شرکت فرودگاه ها، فرودگاه امام خمینی (ره) و سایر دست اندرکاران صنعت هوانوردی برگزار و تصمیمات لازم در این خصوص اتخاذ شد.
وی افزود: شرکت های هواپیمایی مجوزهای لازم را از سازمان هواپیمایی، شرکت فرودگاه ها و فرودگاه های مبدا و مقصد بابت مدیریت پروازهای نوروزی و پروازهای فوق العاده اخذ کرده اند. همچنین ایرلاین ها در حال انجام اقدامات لازم برای انواع چک و تعمیرات اساسی هواپیماهای خود برای ایام نوروز 97 هستند.
160 هواپیمای فعال در ایام نوروز داریم
دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی با تاکید بر اینکه همه ظرفیت های ناوگان هوایی که در اختیار شرکت های هواپیمایی است، در ایام نوروز به کار گرفته خواهد شد، گفت: در حال حاضر 160 فروند هواپیمای فعال درکشور داریم که برای برقراری سفرهای نوروزی آماده هستند. ضمن اینکه پیش بینی می شود سال 97 شاهد افزایش و رشد 15 درصدی در سفرهای هوایی نوروز نسبت به نوروز 96 باشیم.
وی خاطرنشان کرد: در نوروز 96 (از 25 اسفند 95 تا 15 فروردین 96) روزانه 756 پرواز داشتیم که پیش بینی می شود امسال به 900 پرواز در روز در مجموع پروازهای داخلی و خارجی برسد.
به گفته اسعدی سامانی، در حوزه اختیاردار کردن مسئولان ایستگاه ها و دفاتر آنها واقع در فرودگاه ها نیز هماهنگی های لازم با سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت فرودگاه ها انجام شده تا در مواقع ضروری و تاخیرات پروازی بتوانند راسا تصمیمات لازم را اتخاذ کنند.
درج لینک راستی آزمایی بلیت های خریداری شده از فضای مجازی در سایت انجمن
وی ادامه داد: شرکت های هواپیمایی از دیگر اقداماتی که برای سفرهای نوروزی انجام داده اند، این است که هم نرخ کلاس های پروازی مختلف و هم لینک راستی آزمایی بلیت های خریداری شده را در سایت شرکت های خود و سایت انجمن شرکت های هواپیمایی قرار داده اند. بنابراین افرادی که از جاهایی غیر از آژانس های مسافرت هوایی بلیت خریداری می کنند، می توانند با مراجعه به سایت شرکت هواپیمایی مذکور یا سایت انجمن شرکت های هواپیمایی از صحت و سقم بلیت ها مطمئن شوند.
در ایام نوروز تاخیر خواهیم داشت
اسعدی سامانی در ارتباط با تاخیرات پروازی در ایام نوروز گفت: متاسفانه به دلیل بالا بودن سن ناوگان هوایی، تاخیر در پروازها خواهیم داشت. اما برخی از تاخیرها به مسائل برون سازمانی شرکت های هواپیمایی مرتبط می شود که رفع این نوع اشکالات نیازمند بررسی دستگاه های حاکمیتی در صنعت هوانوردی و ارائه دهنده سرویس های مورد نیاز و همچنین ایجاد هماهنگی های بین این دستگاه ها است.
وی ادامه داد: شرکت های هواپیمایی برای مدیریت تاخیرات مرتبط با مشکلات درون سازمانی ایرلاین ها نیز مسئولانی را برای کنترل تاخیرها در داخل این شرکت ها منصوب کرده اند تا مواردی که ایجاد می شود را مدیریت کنند. همچنین قرار شد که سازمان هواپیمایی کشوری موارد مرتبط به مسائل برون سازمانی شرکت های هواپیمایی را مدیریت و برطرف کند.
تاخیر پروازهای داخلی اسکان ندارد
دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی درباره اجرای آیین نامه حقوق مسافر از سوی شرکت های هواپیمایی در خصوص تاخیرهای پروازی اظهار کرد: موضوع اسکان مسافران داخلی در آیین نامه حقوق مسافران نیامده است. ضمن اینکه شرایط فرودگاه های ما امکان اسکان دادن ندارد. اگر در فرودگاه مهرآباد، پروازی تاخیر داشته باشد، ما اصلا هتل فرودگاهی نداریم که بخواهیم مسافران را اسکان بدهیم. به همین دلیل در آیین نامه حقوق مسافران، اگر تاخیرها با مسائل و کمبودهای فنی ناوگان مرتبط باشد، شرکت هواپیمایی مالک آن پرواز موظف به استرداد هزینه بلیت و پرداخت جریمه به مسافر است و اگر تاخیر پرواز در پی شرایط آب و هوایی رخ دهد، پرداخت جریمه از دوش شرکت هواپیمایی برداشته شده و شرکت صرفا موظف به استرداد هزینه بلیت خواهد بود.