ماهان شبکه ایرانیان

نگهداری فضای سبز، این روشها به سود شما و محیط‌زیست است!

همه ما به فضایی دنج و راحت نیاز داریم تا بتوانیم بدون دغدغه، استراحت کنیم و از شر خستگی‌هایمان خلاص شویم

همه ما به فضایی دنج و راحت نیاز داریم تا بتوانیم بدون دغدغه، استراحت کنیم و از شر خستگی‌هایمان خلاص شویم. برخی از فصول، حیاط یا محوطه مجتمع، همین منظور را برایمان پیدا می‌کند و تبدیل به جایی می‌شود که زمان در آن می‌ایستد و می‌توانیم در محل اختصاصی و دنج خود بنشینیم و یک فنجان چای بنوشیم، اما گاهی اوقات نگهداری از حیاط برایمان دشوار و یا نیازمند صرف هزینه‌های بالایی می‌شود و باعث می‌گردد تا خلوتگاه عزیزمان را به حال خودش رها کنیم. با ما همراه باشید تا بدانید که از چه‌ کارهایی باید بپرهیزید تا نگهداری از فضای سبز یا محوطه برایتان آسان‌تر شود و بتوانید از آن لذت ببرید.

اصول نگهداری فضای سبز

1- برای فضای سبز گیاهان حساس را انتخاب نکنید!

بهتر است اگر وقت کافی ندارید از پرورش گیاهان حساس خودداری کنید. اگر در حیاط یا محوطه خود از این‌ دست گیاهان دارید آنها را حذف کرده و یا حداقل موقعیت مکانی‌شان را عوض نمایید و آنها را به محلی منتقل کنید که بتوانند رشد بهتری داشته باشند. جالب است بدانید که بیشترین مشکلات باغبانی را همین گیاهان حساس ایجاد می‌کنند و شما را نیز خسته می‌گردانند، پس اگر گیاهان مشکل‌ساز حیاطتان را می‌شناسید آنها را حذف نمایید.

طراحی فضای سبز

2- در نگهداری فضای سبز یادتان نرود گیاهان رشد می‌کنند!

برای بسیاری از ما پیش آمده که گاهی به خاطر زیبایی ابتدایی یک گیاه، آن را انتخاب کردیم و در حیاط یا محوطه کاشته‌ایم، اما چند سال بعد از این کار پشیمان شده‌ایم؛ چون به میزان رشدش در آینده بی‌توجهی کردیم و حالا هم مجبور هستیم ساعت‌های زیادی را صرف هرس کردن شاخ و برگ اضافی آنها نماییم تا در موقعیت مکانی‌شان جای بگیرند.

نگهداری فضای سبز

یادتان باشد گیاهان برای میزان رشدشان از شما نظر نمی‌خواهند و اگر قرار باشد بیست متر رشد کنند، این کار را می‌کنند! برای جلوگیری از هرس‌های طولانی‌مدت و زیباتر شدن حیاط یا محوطه باید در هنگام انتخاب گیاه به ارتفاع بالغ آنها توجه کنید. مطمئن باشید وقتی گیاهان به‌طور طبیعی رشد می‌کنند، زیباتر و سالم‌تر خواهند بود.

گیاهان در طراحی فضای سبز

3- برای حیاط و باغچه، محصولات خوراکی هیجان‌انگیز هستند!

محصولات خوراکی پرورش دهید! پرورش گیاهان مثمر و خوراکی مزایای متعددی دارد که در مطالب قبلی مفصل‌تر در این مورد صحبت کردیم. گیاهانی بکارید که به‌سادگی در منطقه شما رشد می‌کنند و برداشت محصول آنها راحت، کم‌هزینه و بدون اتلاف وقت، امکان‌پذیر است. با پرورش گیاهان خوراکی هم می‌توانید به اقتصاد خانواده کمک کنید و هم از خوردن محصولات پرورشی خود هیجان‌زده شوید و لذت ببرید.

اصول نگهداری فضای سبز

4- اصول نگهداری فضای سبز: مواد شیمیایی خطرناک هستند!

بسیاری از ما نمی‌دانیم که حشره‌کش‌های سمی، علف‌کش‌ها و کودهای شیمیایی تا چه اندازه برای خود و فرزندانمان خطرناک هستند و چه آسیبی به محیط‌زیستمان می‌زنند. بهتر است همه این مواد را در یک جعبه گذاشته و آنها را به مرکز جمع‌آوری پسماندهای خطرناک منطقه تحویل دهید.

ابزار باغبانی در نگهداری فضای سبز

5- برای نگهداری باغچه ابزارهای دستی بخرید!

اگر حیاط کوچکی دارید بهتر است دستگاه‌های برقی را با ابزار دستی عوض کنید. از فروشگاه‌ها ابزارهای دستی باکیفیت و بادوام تهیه کنید، پشیمان نخواهید شد! دستگاه‌های برقی از نظر اقتصادی برای حیاط کوچک شما گزینه مناسبی نیستند. توجه داشته باشید که برای خرید آنها و هم‌چنین نگهداری، تنظیم، تعمیر و تأمین سوخت موردنیازشان باید هزینه‌های سنگین پرداخت کنید. علاوه بر آن باید به این نکته نیز اشاره کرد که استفاده از سوخت‌های فسیلی به محیط‌زیست آسیب وارد می‌کند.

نگهداری فضای سبز

6- اصول نگهداری فضای سبز: سیستم آبیاری‌تان را چک کنید.

علاوه بر اینکه داشتن یک سیستم آبیاری سالم و تنظیم‌شده از هدر رفتن آب جلوگیری می‌کند، مانع هدر رفتن پول شما هم می‌شود. بهتر است به‌طور منظم سیستم آبیاری‌تان را تنظیم کنید و از سالم بودن آبفشان‌هایتان اطمینان حاصل نمایید. آبفشان‌های معیوب باعث هدر رفتن آب و کارایی نامناسب آنها می‌شوند. در مورد تنظیم این وسیله نیز اگر وقت و حوصله کافی ندارید به شما پیشنهاد می‌کنیم که از یک دستگاه کنترل هوشمند آبیاری استفاده نمایید. این دستگاه از ایستگاه‌های هواشناسی، اطلاعات لازم درباره وضعیت آب‌وهوا را می‌گیرد و نیازی به تنظیم هم ندارد. نصب و راه‌اندازی این دستگاه بسیار ساده است، فقط کافی است اطلاعات مربوط به نوع خاک و گیاهانتان را وارد کنید و با خیال راحت وظیفه آبیاری را به آن بسپارید. با استفاده از این دستگاه بین 25% تا 50% در مصرف آب صرفه‌جویی نمایید.

نگهداری از فضای سبز

خدمات فضای سبز، حیاط، باغ یا باغچه خود را می توانید از گروه های زیر بخواهید:

منبع: مجله منزل ؛ نویسنده: فاطمه مرادی

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان