ماهان شبکه ایرانیان

غذاهای جامد برای ۹ ماهگی

کودک شما وارد ۹ ماهگی شده است و وقت آن است که غذای جامد را شروع کنید. علاوه‌ بر رعایت نیازهای تغذیه، غذاهای جامد برای ۹ ماهه نیز باید سبک و قابل هضم باشند

غذاهای جامد برای 9 ماهگی
کودک شما وارد 9 ماهگی شده است و وقت آن است که غذای جامد را شروع کنید. علاوه‌ بر رعایت نیازهای تغذیه، غذاهای جامد برای 9 ماهه نیز باید سبک و قابل هضم باشند.
تغذیه نوزادان با توجه به سن آن‌ها ضروری است تا نیازهای رژیم غذایی‌شان را تکمیل کنند و رشد و توسعه مناسب را تامین کنند. نوزادان باید با شیر مادر تغذیه شوند و تا 5 ماهگی، آن‌ها فقط می‌توانند یک رژیم غذایی مایع مانند آب میوه‌های تازه و سوپ سبزیجات را جدا از شیر مادر داشته باشند. در 6 ماهگی، وقت آن است که به آن‌ها غذاهای نیمه جامد و جامد بدهند. برنج و جو، غنی شده با آهن، می‌تواند به عنوان اولین غذای جامد معرفی شود. غلات دانه برنج یک گزینه عالی است، زیرا غنی از آهن است و به رشد و توسعه مناسب کمک می‌کند. معرفی غذاهای جامد در رژیم غذایی کودکتان بستگی به رشد و توسعه او دارد. غذای جامد باید بعد از 6 ماهگی نوزاد شروع شود، زیرا روده‌ها به‌طور کامل رشد نکرده است. بلعیدن و هضم غذای جامد هنگامی‌که کودک رشد می‌کند ساده‌تر می‌شود. از این‌رو، شما مطمئنا می‌توانید غذای جامد مناسب را به او بدهید که به‌راحتی برای نوزاد 9 ماهه قابل هضم است. به غیر از غذاهای نرمال، تغذیه نوزاد با شیر خشک و شیر مادر هم ضروری است.

بهترین غذاها برای 9 ماهگی

قبل از دادن هر گونه غذای جامد، لازم است بررسی شود که آیا کودک واکنش‌های آلرژیک مانند استفراغ، خارش و یا اسهال به هر غذا را نشان می‌دهد یا خیر . در زیر لیستی از غذاهای جامد برای 9 ماهگی ارائه شده است.

• غلات:

برنج و جو، غنی شده با آهن، می‌تواند به عنوان اولین غذای جامد معرفی شود. غلات دانه برنج یک گزینه عالی است، زیرا غنی از آهن است و به رشد و توسعه مناسب کمک می‌کند. شما می‌توانید این غلات را در آب یا شیر بجوشانید و قبل از تغذیه نوزاد به درستی آنها را له کنید. غلات غذاهای انگشتی مناسبی هستند تا خودشان با غذاخوردن آشنا شوند.

بیشتر بخوانید: تغذیه ی کودکان را جدی بگیرید!

 

• میوه‌ها:

این یکی دیگر از گزینه‌های عالی برای غذاهای انگشتی برای نوزادان است. میوه‌های نرم مانند موز و پاپایا را می توان به قطعات بسیار کوچک برش داد، در حالی‌که میوه‌هایی مانند سیب، گلابی و هلو می توانند له شده یا پوره شوند تا از ایجاد خفگی جلوگیری شود.

• سبزیجات:

مطمئن شوید که آن‌ها به درستی پخته و له شده است. سبزیجات نیمه پخته می‌تواند مشکلات سوء هاضمه را در نوزادان ایجاد کند. شما می‌توانید آن‌ها را با سیب زمینی، هویج، کدو سبز، کدو تنبل و غیره، که خوب پخته شده باشند تغذیه کنید. آن‌ها منابع غنی از ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند. لقمه‌های کوچک غذا به کودک بدهید برای اطمینان از جویدن مناسب، برای هضم آسان.

• سایر غذاها:

به غیر از خوراکی‌های بالا، حتی می‌توانید کودکتان را با برش‌های بسیار نازک از مرغ و ماهی پخته شده تغذیه کنید. دیگر غذاهای انگشتی که می‌توانند به کودک داده شوند عبارتند از مکعب های پنیر، کراکر، پاستا پخته شده و نان برشته شده.

غذاهایی که باید پرهیز شود

بهتر است از غذاهایی که جویدنش سخت است پرهیز شود. هم‌چنین از نخود و هر نوع آجیل که هیچ سختی ندارند نیز باید پرهیز شود، زیرا به‌راحتی می‌توانند حلق را مسدود کنند. سایر غذاهایی که نباید در 9 ماهگی داده شود، هویج خام، ذرت بوداده، قطعات گوشتی، آبنبات سخت، ساندویچ سوسیس، بیسکویت‌ها و کره بادام زمینی هستند. مرکبات باید تنها پس از یک سالگی به نوزاد داده شود، زیرا حجم اسید می‌تواند برای معده کودک بسیار سنگین باشد. از تکه‌های غذا به اندازه دندان زدن فقط تحت نظارت والدین استفاده شود.
غذاهای جامد به رشد مناسب و تغذیه نوزاد کمک می‌کنند. اما قبل از دادن هر نوع غذای جامد به فرزند 9 ماهه خود، با متخصص اطفال مشورت کنید که می‌تواند شما را در مورد بهترین غذاها راهنمایی کند.
سلب مسئولیت: این مقاله صرفا برای اطلاع رسانی است و نه به منظور جایگزینی مشاوره متخصصان.
منبع مقاله : برگرفته از سایت بازل
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان