به گزارش خبرنگار مهر، امیرخسرو فخریان، رئیس اتحادیه فروشگاههای زنجیره ای در نشست خبری خود با خبرنگاران اظهار داشت: با هماهنگی های به عمل آمده با شرکت پشتیبانی امور دام و شرکت بازرگانی دولتی ایران قرار بر این است که گوشت قرمز، مرغ، تخم مرغ، برنج و میوه با تخفیف 15 تا 20 درصدی در روزهای پایانی سال عرضه شود که بر این اساس قیمت میوه حداقل 15 تا 20 درصد پائین تر از قیمت روز میادین میوه و تره بار است.
وی افزود: دولت به تازگی در مورد تعرفه و شرایط واردات برنج تصمیم گیری کرده و مشخص نموده که این کالا ارز مبادله ای دریافت کند یا خیر. اما نکته حائز اهمیت آن است که وقتی واردات برنج هندی به ایران آزاد می شود، کشور هند قیمت ها را در بازار بالا برده و وقتی که ممنوعیت واردات داریم، قیمت برنج هندی از سوی تولیدکنندگان این کشور بالاتر می رود و زمانی که واردات در ایران ممنوع است، قیمت مجدد کاهش می یابد. بنابراین دولت باید همواره در تعرفه گذاری و تغییر سیاستهای واردات برنج به تصمیمات تولیدکنندگان هندی نیز توجه داشته باشد.
فخریان یادآور شد: تولید کنندگان هندی به خوبی سیاست های ایران در واردات برنج را می دانند و متناسب با آن تصمیم می گیرند.
وی از توزیع تخم مرغ دولتی در فروشگاه های زنجیره ای طی روزهای پایانی سال خبر داد و گفت: هر شانه تخم مرغ 12600 تومان به دست مصرف کنندگان در فروشگاه های زنجیره ای خواهد رسید.
رئیس اتحادیه فروشگاه های زنجیره ای تصریح کرد: وقتی از جمعیت مرغان تخم گذار که به دلیل آنفلوانزا کاسته می شود، به نظر می رسد در شش ماه آینده نیز این مشکل در بازار وجود داشته باشد. البته اکنون عرضه کمتر از تقاضا است و شرکت پشتیبانی امور دام تکلیف کرده که هر شانه تخم مرغ با قیمت 12600 تومان به فروش برسد.
فخریان از صدور مجوز برای 90 فروشگاه زنجیره ای خبر داد و گفت: در بحث تنظیم بازار فروشگاه های زنجیره ای به عنوان بازوی اجرایی دولت مطرح هستند و همواره در تنظیم بازار شب عید، کالاهای اساسی نقش موثر ایفا کرده اند. این در شرایطی است که فروشگاه ها سه هزار و 500 شعبه داشته و به صورت تخصصی در هر یک از گروه های کالایی مشغول به فعالیت هستند.
وی افزود: کالاهای فروخته شده تحت ضوابطی خاص در فروشگاه های زنجیره ای قابلیت عرضه دارد و البته ما تخفیف شبهه آمیز نداریم.
فخریان خاطرنشان کرد: فروشگاه های زنجیره ای برخی امکانات لازم را نیاز دارند تا بتوانند کالا را با حداکثر تخفیف به مردم ارائه دهند. این در شرایطی است که هرچه تعداد فروشگاه های زنجیره ای بیشتر باشد رقابت بیشتر و مردم کالاها را با قیمت مناسب تری خریداری می کنند.