تحلیلی بر حدیث لولا فاطمه لما خلقتکما

.: به نام او که تمام حمد ها از آنِ اوست

تحلیلی بر حدیث لولا فاطمه لما خلقتکما
.: به نام او که تمام حمد ها از آنِ اوست.
☼ به احتمال زیاد روایت زیر را شما هم شنیده اید.
لَولاک لَما خَلَقتُ الاَفلاک ، لَولا عَلیٌ لَما خَلَقتُکُما ، لَولا فَاطِمَةٌ لَما خَلَقتُکُمَا
از این حدیث برخی که از علم دین چندان اطلاعی ندارند و آشنایی با علوم دینی ندارند ، برای افضلیت حضرت فاطمه طاهره استفاده میکنند که تا اینجا چندان بحثی در آن ندارم ولی گامهای گستاخی را فراتر گذاشته و قائل میشوند که آن زهرای مرضیه مقامی بالاتر از ابوالقاسم محمد مصطفی و علی بن ابی طالب که صلوات و درود خداوند بر آنان باشند دارند ، که تمام حرف و بحث ما همین است.
این دسته از آقایان برای استدلال خود از این جهت فقط بسنده به ترجمه این حدیث میکنند که به این عبارت است:
ای محمد اگر تو نیودی افلاک و کهکشان ها را خلق نمیکردم ، و اگر علی نیود تو را خلق نمیکردم ، و اگر فاطمه نبود شما دو نفر را خلق نمیکردم ! که سلام و درود خدا بر آنان باد.
▼ خب با این ترجمه پر و و اضح است که در ابتدای این سلسله حضرت فاطمه و بعد از ایشان حضرت علی و بعد از ایشان نوبت به پیامبر اکرم ، که سلام و درود خدا بر آنان باشد ، قرار گرفته.
◄ در حالی که ما در احادیث دیگری به وضوح مشاهده میکنیم که کاملترین و افضلترین مخلوق خداوند متعال حضرت محمد مصطفی صلوات الله علیه و آله میباشد ، تا آنجا که خود حضرت فرموده اند « أوَّلُ ما خَلَقَ اللهُ نُورِی ؛ اولین چیزی که خداوند خلق فرمود نور من بود » . خب در اینجا ما تناقض گویی داریم در حدیث لولاک افضلیت فاطمه بر پیامبر ثابت میشود و در حدیث دوم خلاف آن !
در اینجا با مراجعه به عالمان و بزرگان دین راه حل و به این مطلب خواهیم رسید که که نبایستی معارف را از هرفردی اخذ کرد که به اصطلاح همان ضرب النثل معروف میرسیم که ( کار را باید به کاردان بدهی ).
در تفسیر این حدیث نکات ظریف ، دقیق و زیبایی گنجانده شده است. [کمی تامل فرمائید]
اگر این حدیث را سه فقره کنیم ، در فقره اول آن خداوند میفرماید :
اگر تو نبودی جهان و کهکشان ها را خلق نمی کردم ، در اینجا کاملا واضح است که حضرت رسول اکرم بهانه عالم خلقت هستند و عالم به تفیل وجود ایشان موجود شد.
در فقره دوم این حدیث که ترجمه آن میشود :
اگر علی نبود تو را خلق نمی کردم ، در ظاهر عبارت برتری حضرت علی به حضرت محمد ثابت میشود ولی باطن حدیث بازگو کننده امری غیر است! دقت کنید؛ اگر علی نبود و تو جانشینی همچون علی نداشتی که لایق تو باشد تو را خلق نمیکردم [ چرا که در حق تو جفا شده بود ] !!!
به این ظرافت ادبی دقت کردید که خداوند چگونه با محبوب خودش صحبت میکند ، اگر برای تو علی را جانشین خلق نمیکردم ، هرگز تو را خلق نمیکردم چرا که در حق تو جفا می بود !
و در انتها در فقره سوم که ترجمه آن میشود :
و اگر فاطمه نبود هر دوی شما را خلق نمیکردم ، همین لطافت و عشق بازی خدا با محبوبش تکرار میشود ، اگر دختری ، مادری و همسری همچون فاطمه کبری نبود هر دوی شما را خلق نمی کردم ، چرا که برای پیامبر غیر از فاطمه دختری تا لایق شود نامیدن او به ام ابیها و برای علی مرتضی هم همسری نبود تا هم کفو و هم شأن او باشد تا در مراحل زندگی همراهیش کند .
لذا آن خالق حکیم که تمام افعال او از روی حکمت بوده و عقل ناقص آدمی فادر به درک آن نیست ، اینبار بریی حبیب خود اینگونه سخن ایراد میکند : که اگر فاطمه نبود شما دو نفر را خلق نمی کردم .
در انتها امیدوارم که با خواندن این مقاله اندکی به بصیرت شما افزوده باشم و برای دستور مقام معظم رهبری در مورد بالا بردن بصیرت ، جامه ای از عمل مهیا کنیم .

ارسال توسط کاربر محترم سایت :pcsepehr
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان