به گزارش ایسنا، شبکههای اجتماعی امروزه به بخش جداییناپذیری از زندگی کردم جهان تبدیل شدهاند که در این میان، نوجوانان و جوانان بیشتر به سمت و سوی فضای مجازی، شبکههای اجتماعی و پیامرسانها گرایش پیدا کردهاند.
بنابر تحقیقات فراوانی که تاکنون صورت گرفته، دلیل استفاده جوانان و نوجوانان در جهان گرفتار شدن در دام اعتیادآور شبکههای اجتماعی است که آنان را هر روزه به استفاده هرچه بیشتر از آنها تشویق و ترغیب میکند.
جدول زیر رده سنی کاربران شبکههای اجتماعی در جهان را نشان میدهد:
طبق جدول بالا، 88 درصد از کاربران 18 تا 29 ساله، 78 درصد از کاربران 30 تا 49 ساله، 64 درصد از کاربران 50 تا 64 ساله و 37 درصد از کاربران بالای 65 سال از شبکههای اجتماعی محبوب و پرطرفدار جهان استفاده میکنند و از کاربران فعال و نیمه فعال آنها به شمار میروند.
در این میان سهم شبکههای اجتماعی مختلف از این آمار به صورت زیر است:
بر اساس نتایج این پژوهشها، 94 درصد از کاربران شبکههای اجتماعی که در سنین 18 تا 24 سال به سر میبرند، از یوتیوب استفاده میکنند، این در حالیست که تنها 56 درصد از کاربران بالای 50 سال از این شبکه اجتماعی استفاده میکنند. کاربران در سنین 18 تا 24 سال همچنین از شبکههای اجتماعی اسنپ چت، اینستاگرام و توییتر نسبت به سایر ردههای سنی بیشتر استفاده میکنند.
تقریبا 80 درصد از بزرگسالان نیز در حد فاصل سنین 18 تا 49 سال از کاربران فیس بوکی محسوب میشوند، این در حالیست که تنها 55 درصد از کاربران مسنتر (بالای 50 سال) از فیس بوک استفاده میکنند.
تنها 7 درصد از کاربران اسنپچت در سنین بالای 50 سال به سر میبرند و این رقم نشاندهنده آن است که اسنپچت یکی از پلتفرمهای محبوب و پراستفاده جوانان و نوجوانان در بسیاری از کشورهای جهان است.
نکته جالب دیگری که در این تحقیقات مورد توجه قرار گرفته است، مساله جنسیتی در استفاده از شبکههای اجتماعی است. به گونهای که 41 درصد از کاربران شبکه اجتماعی پینترست را زنان تشکیل میدهند، این درحالیست که تنها 16 درصد از مردان از این پلتفرم مجازی استفاده میکنند.