ماهان شبکه ایرانیان

سه مدل ایکس باکس وان؛ تفاوت ها در چیست؟

شرایط در نسل هشتم بازی های ویدیویی به گونه ای رقم خورد که حالا خرید یک کنسول بازی تنها به انتخاب میان سه برند سونی، نینتندو و مایکروسافت ختم نمی شود. یک سالی است که نینتندو کنسول سوییچ را روانه بازار کرده کرده و مدل های مختلفی از پلی استیشن و ایکس باکس نیز عرضه شده اند.

سه مدل ایکس باکس وان؛ تفاوت ها در چیست؟

شرایط در نسل هشتم بازی های ویدیویی به گونه ای رقم خورد که حالا خرید یک کنسول بازی تنها به انتخاب میان سه برند سونی، نینتندو و مایکروسافت ختم نمی شود. یک سالی است که نینتندو کنسول سوییچ را روانه بازار کرده کرده و مدل های مختلفی از پلی استیشن و ایکس باکس نیز عرضه شده اند.

اگر مطمئن هستید که می خواهید به سراغ کنسول های مایکروسافت بروید، همچنان با سه گزینه مختلف رو به رو هستید. جیمی تانگ (Jimmy Thang)، نویسنده وبسایت گیم اسپات در مقاله ای به بررسی سه مدل ایکس باکس وان،‌ ایکس باکس وان اس و ایکس باکس وان ایکس پرداخته تا مشخص کند کدام کنسول مناسب شما است.


مشخصات سه مدل ایکس باکس وان

  ایکس باکس وان ایکس باکس وان اس ایکس باکس وان ایکس
پردازشگر مرکزی 1.75Ghz 8-Core AMD 1.75Ghz 8-Core AMD 2.3Ghz 8-Core AMD
پردازشگر گرافیکی پردازنده گرافیکی AMD تنظیم شده در 853MHz با قدرت 1.3 ترافلاپس پردازنده گرافیکی AMD تنظیم شده در 914MHz پردازنده گرافیکی AMD با قدرت 6 ترافلاپس
حافظه رم 8GB DDR3 8GB DDR3 12GB GDDR5
ظرفیت هارد 5000GB (با پشتیبانی از هارد اکسترنال) 500GB, 1TB, 2TB 1TB
ابعاد (اینچ) 13.1x10.8x3.1 11.6x8.9x2.5 11.8x9.5x2.4
وزن (کیلوگرم) 3.5 2.9 3.8
رنگ مشکی مشکی و سفید مشکی
درایو نوری Blu-ray/DVD 4K/HDR Blu-ray 4K/HDR Blu-ray
اتصالات شبکه Gigabit Ethernet, Wi-Fi A/B/G/N 2.4GHz, 5GHz Gigabit Ethernet, Wi-Fi A/B/G/N 2.4GHz, 5GHz Gigabit Ethernet, 802.11ac dual band 2.4GHz, 5GHz
اشتراک اینترنتی داشتن اشتراک برای بازی کردن آنلاین ضروری است داشتن اشتراک برای بازی کردن آنلاین ضروری است داشتن اشتراک برای بازی کردن آنلاین ضروری است
پورت ها منبع تغذیه، ورودی HDMI، خروجی HDMI، سه پورت USB 3.0، پورت کینکت و خروجی IR، S/PDIF منبع تغذیه، ورودی HDMI 2.0a، خروجی HDMI 2.0a، سه پورت USB 3.0، خروجی IR، S/PDIF منبع تغذیه، ورودی HDMI 2.0a، خروجی HDMI 2.0a، سه پورت USB 3.0، خروجی IR، S/PDIF
پشتیبانی از 4K خیر بله (تنها ویدیو) بله
تاریخ عرضه 1 آذر 92 12 مرداد 95 16 آبان 96
قیمت زمان عرضه 500 دلار 300 دلار (500GB)، 350 دلار (1TB)، 400 دلار (2TB) 500 دلار

ایکس باکس وان اس که در سال 2016 عرضه شد، مدلی کوچکتر و کمی قدرتمندتر از ایکس باکس وان معمولی به حساب می آید. مدل اس با داشتن ابعاد 11.6x8.9x2.5 اینچی 40 درصد کوچکتر بوده و در دو رنگ مشکی و سفید تولید شده است. این مدل همچنین 1.4 پوند سبک تر بوده و در مجموع وزن آن به 6.4 پوند می رسد.تفاوت های میان ایکس باکس وان معمولی و مدل اس چیست؟

این کاهش وزن و اندازه به خصوص از آن جایی تحسین برانگیز است که منبع تغذیه مدل اس در داخل خود کنسول بوده و دیگر خبری از منبع تغذیه آجری و بزرگ مدل قدیمی در بیرون کنسول نیست.

تغییرات طراحی مدل اس به همین موارد محدود نمی شود. برای مثال، دکمه پاور کنسول از حالت لمسی به دکمه فیزیکی تغییر یافته که از لمس تصادفی و خاموش شدن کنسول جلوگیری می کند. همچنین در مدل اس دیگر خبری از پورت کینکت نیست. در نهایت مدل اس بر خلاف کنسول اصلی می تواند در وضعیت عمودی نیز قرار بگیرد.

مدل اولیه ایکس باکس وان و طراحی نه چندان جالب آن

مدل اولیه ایکس باکس وان و طراحی نه چندان جالب آن

اگر از لحاظ مشخصات سخت افزاری بررسی کنیم، پردازشگر گرافیکی ایکس باکس وان اس از 835 مگاهرتز به 914 مگاهرتز افزایش یافته است. احتمال آن وجود دارد که متوجه بهبود کمی در عملکرد بازی هایی که نرخ فریم ثابت دارند،‌ بشوید اما مقصود مایکروسافت از این افزایش فرکانس پشتیبانی از پخش ویدیوهای 4K و HDR بوده که مدل اولیه از آن محروم بود. در نتیجه این تغییر، مدل اس دارای پخش کننده بلوری 4K HDR نیز است.

باید اشاره کنیم که بر خلاف مدل اولیه که تنها در ظرفیت 500 گیگابایت عرضه می شد، مایکروسافت سه ظرفیت مختلف 500 گیگابایت، 1 ترابایت و 2 ترابایت را برای مدل اس در نظر گرفته است. آخرین تغییر نیز مربوط به کنترلر کنسول می شود که کمتر در دست لیز می خورد و از بلوتوث پشتیبانی می کند، بنابراین می توانید آن را به کامپیوترهای شخصی نیز متصل کنید.

اگر ایکس باکس وان دارید، آیا ارزش دارید مدل اس را خریداری کنید؟

با وجود آن که ایکس باکس وان اس عملکرد جزئی بهتری دارد اما اگر در حال حاضر کنسول ایکس باکس وان سالمی دارید، خرید مدل ایکس به دلیل سخت افزار بسیار قدرتمندتر انتخاب معقولانه تری است.

ایکس باکس وان و مدل اس در برابر ایکس باکس وان ایکس

ایکس باکس وان ایکس که تا مدت زیادی با نام پروژه اسکورپیو یا همان عقرب شناخته می شد، مدل بسیار قدرتمندتری است که بازار نمایشگرهای 4K را نشانه گرفته است. این مدل همانند ایکس باکس وان اس از HDR نیز پشتیبانی کرده و دارای درایو نوری بلوری 4K HDR است.

ایکس باکس وان ایکس، قدرتمندترین کنسول بازی تا به امروز

ابعاد 30x24x6 سانتی متری ایکس باکس وان ایکس آن را به کوچکترین مدل تبدیل می کند. بار دیگر این موضوع از این حیث تحسین برانگیز است که مایکروسافت منبع تغذیه کنسول را خوشبختانه داخل خود کنسول جا داده است. در کل این مدل به نسخه مشکی رنگ مدل اس می ماند که کمی کوچک تر شده و همچنان فاقد پورت اختصاصی کینکت است.

از لحاظ مشخصات سخت افزاری، ایکس باکس وان ایکس کاملا بهبود یافته است. با وجود آن که این مدل همچنان از پردازشگر AMD هشت هسته ای استفاده می کند اما فرکانس آن از 1.75 گیگاهرتز به 2.3 گیگاهرتز افزایش یافته که 550 مگاهرتز بیشتر از دو مدل قبلی است. این مدل همچنین از یک پردازشگر گرافیکی AMD بهره می برد که 6 ترافلاپس قدرت گرافیکی را در اختیار شما می گذارد، برای درک بهتر باید بدانید این رقم 4.5 برابر بیشتر از مدل اولیه است.

در مورد حافظه رم نیز باید بگوییم که مایکروسافت این بار به جای استفاده از 8 گیگابایت رم DDR3 به سراغ 12 گیگابایت رم GDDR 5 رفته که 9 گیگابایت از آن در اختیار بازی ها و 3 گیگابایت باقی مانده به سیستم عامل اختصاص دارد.

با وجود آن که ایکس باکس وان ایکس همچنان دارای هارد SSD نیست اما HDD آن نسبت به معادلش در مدل اولیه سریع تر بوده و بازی ها را راحت تر بارگذاری می کند.

ایکس باکس وان ایکس چه برتری هایی دارد؟

ایکس باکس وان ایکس سخت افزار مخصوصی دارد که بازی ها را قادر می سازد با فیلتر آنیستروپیک اجرا شوند. این موضوع سبب شده تا بافت ها در فواصل دور واضح تر و صاف تر به نظر برسند.

بازی هایی که مایکروسافت برای آن ها برچسب Enhanced یا همان ارتقا یافته را انتخاب کرده، به طوری بهینه سازی شده اند که از سخت افزار قدرتمندتر ایکس باکس وان ایکس استفاده کنند. این بهبودها می تواند هر یک از سه مورد پشتیبانی از وضوح تصویر 4K، پشتیبانی از HDR و یا افزایش نرخ فریم باشد.

با وجود آن که بهترین عملکرد این کنسول روی تلویزیون های 4K با قابلیت پشتیبانی از HDR است اما تلویزیون های فول اچ دی نیز تا حدی از قدرت بیشتر کنسول برای بالا بردن نرخ فریم و یا بهبود نورپردازی ها و کیفیت بافت ها استفاده می کنند. نمایشگرهای 1080p همچنین از تکنولوژی Supersampling ایکس باکس وان نیز بهره می برند که باعث می شود گوشه های تیز بافت ها حذف شود.

کدام ایکس باکس وان از HDR پشتیبانی می کند؟

هر دو مدل اس و ایکس از تکنولوژی HDR پشتیبانی می کنند اما ایکس باکس وان اولیه فاقد این قابلیت است.

آیا در رابط کاربری این سه مدل ایکس باکس تفاوتی وجود دارد؟

خیر. تمامی مدل های ایکس باکس وان از سیستم عامل و رابط کاربری یکسانی بهره می برند.

در نهایت کدام مدل را باید بخرید؟

اگر پیش تر ایکس باکس وان را نخریده اید، تنها نمایشگر فول اچ دی در اختیار دارید و به دنبال مدلی با قیمت مناسب برای تجربه بازی های ایکس باکس وان هستید، مدل اس منطقی ترین انتخاب است. اما اگر در حال حاضر ایکس باکس وان دارید، ما پیشنهاد نمی کنیم مدل اس را خریداری کنید.

اگر نمایشگر 4K دارید و یا در آینده ای نزدیک می خواهید خریداری کنید، خرید ایکس باکس وان ایکس انتخاب بهتر و مطمئن تری است البته اگر بتوانید از عهده هزینه آن بر بیایید. ایکس باکس وان ایکس قدرتمندترین کنسول ساخته شده تا به امروز است و می تواند تصاویری با جزییات بیشتر، عملکردی بهتر و رنگ هایی زنده تر را به شما ارائه دهد.

اگر ایکس باکس وان دارید، آیا خرید مدل ایکس توصیه می شود؟ ما تنها این تصمیم را در صورتی پیشنهاد می کنیم که تلویزیون 4K و کمی پول اضافه داشته باشید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان