ماهان شبکه ایرانیان

سریال حملات به استارتاپ‌ها ادامه دارد: بیمه‌بازار مورد غضب بازار سنتی قرار گرفت

تقابل بازار سنتی و استارتاپ‌ها، در بخش‌هایی از جامعه روز به روز بیشتر می‌شود و به جای رسیدن به یک نقطه تعامل، دشمنی بین آنها افزایش پیدا می‌کند. به تازگی کار به حملات فیزیکی نیز رسیده و بعد از حمله به دفتر اسنپ در کرمان و حمله به کسب‌وکارهای لجستیک در پایانه‌ها، حالا خبر از یورش شبانه نمایندگان بازار بیمه سنتی به دفتر استارتاپ «بیمه‌بازار» می‌رسد.

سریال حملات به استارتاپ‌ها ادامه دارد: بیمه‌بازار مورد غضب بازار سنتی قرار گرفت

تقابل بازار سنتی و استارتاپ‌ها، در بخش‌هایی از جامعه روز به روز بیشتر می‌شود و به جای رسیدن به یک نقطه تعامل، دشمنی بین آنها افزایش پیدا می‌کند. به تازگی کار به حملات فیزیکی نیز رسیده و بعد از حمله به دفتر اسنپ در کرمان و حمله به کسب‌وکارهای لجستیک در پایانه‌ها، حالا خبر از یورش شبانه نمایندگان بازار بیمه سنتی به دفتر استارتاپ «بیمه‌بازار» می‌رسد.

«محمدرضا فرهی» رئیس هیئت مدیره‌ی بیمه‌بازار در توییتی خبر و تصاویر این حمله شبانه را منتشر کرده و عنوان نموده که نامه‌ای به رییس بیمه‌ ایران و البته چندتن از دولتمردان نظیر «سورنا ستاری»، «محمدجواد آذری جهرمی»، دکتر «همتی» و... فرستاده است تا پیگیر این اوضاع شوند.

به گفته اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی کشور، به علت نوپا بودن پدیده استارتاپ‌های حوزه بیمه، سهم بازار مجموع شرکت‌های بازاریابی و فروش آنلاین بیمه هنوز به یک درصد هم نرسیده است و در حقیقت چیزی حدود 99 درصد بازار در دست نمایندگان بیمه و بازار سنتی است. این ادعا به آن معناست که علت این حجم از هیاهو و بلوا تنها برای سهم 1 درصد است.

در متن نامه فرهی ضمن تشریح تفصیلی بازار بیمه و خدمات استارتاپ‌های آنلاین بیمه آمده است:

«نمایندگان معترض در طول این 10 ماه، مکرراً به بیمه مرکزی و شرکت‌های بیمه مراجعه و آنها را برای عدم همکاری با استارتاپ‎های حوزه بیمه (موسوم به صنعت اینشورتک) تحت فشار قرار داده‎اند. ما در بیمه‎بازار، به عنوان اولین استارتاپِ مقایسه و فروش آنلاین بیمه، انتظار چنین واکنش‎هایی را داشته و داریم. این دسته اعتراض‌های کلاسیک قرن‌هاست توسط بازیگران سنتی در واکنش به ورود ارزش‌آفرینان نوآور در هر صنعت رخ می‌دهد و رویدادی جدید نیست.»

البته در حال حاضر آخرین اظهار نظری که رییس بیمه ایران درباره این استارتاپ‌ها داشته چندان مثبت نیست. « محسن پورکیانی» در آخرین مصاحبه خود که ساعاتی پس از انتشار این نامه انجام شده گفته است:

 «این استارت آپ ها فضای فروش بیمه شخص ثالث را دچار ناآرامی و بی نظمی کردند و به همین دلیل مدیر بیمه های اتومبیل دستور قطع همکاری داده است. ممکن است این موضوع در آینده مورد بازنگری قرار گیرد اما فعلا دستور قطع همکاری داده ایم.»

به گفته فرهی سیاست اصولی بیمه مرکزی و همین‌طور دیدگاه تقریبا تمامی شرکت‌های بیمه در خصوص لزوم الکترونیکی شدن این صنعت، در مصوبه آخرین جلسه مجمع عمومی بیمه مرکزی که به ریاست وزیر امور اقتصادی و دارایی برگزار شد، به خوبی منعکس شده و الکترونیکی شدن صنعت بیمه در صدر آن قرار گرفته است. رئیس هیئت مدیره‌ی بیمه‌بازار به دیجیاتو می‌گوید:

«کمپین اعتراضی نمایندگان تمامی بیمه‌ها هم‌اکنون نزدیک به 2500 نفر عضو دارد که توانسته‌اند بالاخره با کمک بیمه‌ ایران که تنها بیمه دولتی کشور محسوب می‌شود قدمی در راستای اهداف خود بردارند و از مدیر بیمه اتومبیل ایران نامه‌ای مبنی بر عدم اجازه همکاری شرکت‌ها با استارتاپ‌ها و بیمه‌های آنلاین بگیرند. باقی شرکت‌های بیمه با بیمه‌های آنلاین مشکلی ندارند و ما از جانب آنها مزاحمتی ندیدیم و حتی استقبال هم می‌بینیم.»

بخشی از گروه تلگرامی نمایندگان بیمه معترض و اظهار نظرات آنها در مورد بیمه‌بازار و موارد مشابه.

فرهی از کارگروهی موسوم به تدوین ضوابط عملکرد بازاریابان آنلاین بیمه توسط بیمه مرکزی می‌گوید که در آن 8 المان آمده تا با رعایت آنها هرکسی بتواند در زمینه بیمه‌آنلاین فعالیت کند: «در حقیقت بیمه مرکزی به جای ورود به حوزه مجوز و اعطای آن، چیزی شبیه ای‌نماد برای استارتاپ‌های بیمه‌ای تهیه کرده که اگر کاری خارج از این 8 المان در آنها صورت بگیرد، بتواند با آنها برخورد کند.»

رئیس هیئت مدیره‌ی بیمه‌بازار این مساله که کسب‌وکارهای نوپا شغل‌های سنتی را از بین می‌برند را چندان قبول ندارد و معتقد است که آن روی سکه نادیده گرفته می‌شود. به گفته فرهی اگر اسنپ توانست با استارتاپ خود چندین هزار نفر را به شغل رانندگی در بیاورد، بیمه‌بازار و امثالهم دارند بازار به قهقهرا رفته بیمه کشور را سروسامان می‌دهند و آن را به جایگاه واقعی خود برمی‌گردانند که در آن جایگاه، نمایندگان بیمه هم به جای منشی‌گری وارد بازار اصلی بیمه و پولسازی می‌شوند:

«سهم عمده بیمه در کشور را بیمه‌های شخص‌ثالث یا همان بیمه‌های اجباری گرفته و تمام نمایندگان بیمه هم با دلخوشی به همین بیمه‌های اجباری، کار اصلی و پولساز یعنی مجاب کردن مردم به خرید بیمه‌های اختیاری را فراموش کرده‌اند. این مساله باعث شده که آنها بیشتر در نقش منشی ظاهر شوند تا یک نماینده واقعی بیمه.

بیمه‌های اختیاری همانند بیمه عمر در آمریکا هم به طور 70 درصد توسط نمایندگان به فروش می‌رسد و نه آنلاین. این مساله یعنی که نمایندگان فیزیکی بیمه‌ها باید به سمت موارد اختیاری حرکت کنند و در نهایت هم بدانند که بازار آنلاین بیمه در کشور ما هنوز به یک درصد هم نرسیده است.»

بخشی از گروه تلگرامی نمایندگان بیمه معترض و اظهار نظرات آنها در مورد بیمه‌بازار و موارد مشابه.

فرهی خبر از اجرایی کردن میکرو اینشورنس یا همان خرده بیمه‌ها توسط بیمه‌های آنلاین برای اولین بار در کشور می‌دهد و باور دارد که این نوع از بیمه اصلا در قالب نمایندگان بیمه نمی‌گنجد که بخواهد سهمی از آنها گرفته شود: «این بیمه‌ها مثلا برای یک مسافرت دو هفته‌ای در تابستان برای فرد لحاظ می‌شود و قیمت‌های بسیار کمی دارد که سودی برای نمایندگان در پی نخواهد داشت.»

وی جوسازی رسانه‌ای برخی سایت‌های خبری علیه بیمه‌بازار را کار ناقص و زیرکانه‌ای از نمایندگان معترض می‌داند و امید دارد که این جوسازی منفی علیه کسب‌وکارهای نوپا با کمک مقامات و خود بیمه‌مرکزی به زودی حل و فصل شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان