بیماری‌های قلبی عامل اول کشنده در سراسر دنیا و همین طور ایران است. طبق آمار منتشر شده بیش از یک سوم مرگ‌ومیر به دلیل بیماری‌های قلبی است. تحقیقات به اثبات رسانده است که سبک زندگی‌ و رژیم غذایی نقش بسیار مهمی‌ در سلامت قلبی دارند. تعدادی از مواد غذایی هستند که دارای اثر ویژه روی فشار خون، تریگلسیرید، کلسترول خون و همینطور التهاب در بدن هستند که همه اینها از عوامل خطر مهم برای سلامت قلب است. در این مطلب به تعدادی از موثرترین غذاها برای سلامت قلبی اشاره شده است.

سبزیجات برگ سبز تیره

سبزیجات برگ سبز تیره مثل اسفناج، کلم به عنوان منابع مهمی‌ از ویتامین و مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان شناخته شده هستند. این مواد غذایی همینطور سرشار از ویتامین ک هستند که سلامت قلبی عروقی را بهبود می‌دهد به ویژه برای بهبود شریان خون و جلوگیری از لخته شدن خون مفید است. تحقیقات نیز نشان داده است که مصرف سبزیجات برگ سبز تیره منجر به کاهش خطر بیماریهای قلبی می‌شود.

غلات کامل

منظور از غلات کامل یعنی‌ این که دانه غله می‌بایست حاوی تمام قسمتهای آن یعنی‌ پوست و فیبر نیز باشد. مصرف غلات کامل می‌تواند که میزان کلسترول بد خون را کاهش دهد و همین منجر به کاهش خطر بیماری‌های قلبی نیز می‌شود. این خاصیت  غلات کامل در بسیاری از مطالعات نیز نشان داده شده است

خانوداه توت و تمشک

انواع توت و تمشک مثل توت فرنگی‌، بلوبری و سایر آنها یک بسته سرشار از آنتی‌اکسیدان هستند و همینطور مواد مغذی که برای سلامت قلبی نقش مهمی‌ ایفا می‌کنند. ماده ویژه درون این مواد غذایی موجود است به نام آنتوسیانین که به خصوص برای کنترل استرس و کاهش التهاب در بدن بسیار موثر هستند. مطالعات بیانگر آن است که مصرف تمشک می‌تواند خطر بیماریهای قلبی را کاهش دهد. خوردن این مواد غذایی می‌تواند که عملکرد سلولهای دیواره خونی را بهبود دهد و با همین روش ریسک بیماری قلبی را کم کند.

آواکادو

آواکادو یک غذای بسیار مفید برای سلامت قلبی است چرا که حاوی اسید چرب تک زنجیره‌ بسیار مفید است، مصرف آواکادو منجر به کاهش سطح کلسترول بد در خون می‌شود. در یک مطالعه در افراد دارای اضافه وزن مشخص شده است که مصرف آواکادو منجر به کاهش 40 درصدی کلسترول بد در خون می‌شود.

ماهی‌ چرب و روغن ماهی‌

ماهی‌ چرب مثل سالمون، ساردین و ماهی‌ تن غنی‌ترین منابع غذایی اسیدهای چرب امگا 3 هستند، که برای مدت زیادی است که اثر مثبت آنها روی سلامت قلب شناخته شده است. نتایج تحقیقات بلند مدت نشان داده است که مصرف دو تا 3 وعده ماهی‌ در هفته می‌تواند که میزان فشار خون دیاستولی را کاهش دهد. مصرف ماهی‌ منجر به کاهش سطح کلسترول، تری‌گلیسرید، قند خون ناشتا و فشار خون می‌شود.