درد سیاتیک و درمان سیاتیک،چگونه به درد سیاتیک خود کمک کنیم؟

درد سیاتیک و درمان سیاتیک:احتمالا شما هم به خاطر فعالیتهایی که داشته اید ــ در دوران کودکی و در دوران بزرگسالی ــ درد کمر و پشت را تجربه کرده اید

درد سیاتیک و درمان سیاتیک:احتمالا شما هم به خاطر فعالیتهایی که داشته اید ــ در دوران کودکی و در دوران بزرگسالی ــ درد کمر و پشت را تجربه کرده اید.بعضی اوقات درد قسمت پایین پشت فقط به ستون فقرات محدود نمیشود. آن درد به نحوی میتابد که کفل را فرا گرفته، پایین رفته به زیر پا، زیر زانو، و حتی به پا و انگشتان پا سرایت میکند و بعضا بی حسی هم ایجاد مینماید. اگر اینطور عمل کند، ممکن است دچار درد سیاتیک شده باشید.

درد سیاتیک و درمان سیاتیک

درد سیاتیک و درمان سیاتیک


درد سیاتیک ممکن است در هر وضعیتی بروز کند، و به همین جهت است که آغازش با تعجب کامل روبرو میشود. ممکن است باغچه را از علف هرز پاک کرده باشید، و در حالی که میخواهید روی پای خود بلند شوید، ناگهان احساس کنید کسی سوزن به پایتان فرو کرده است. یا زمانی که روی صندلی نشسته، کتاب مورد علاقه خود را در یک دست، و فنجان چای را در‌ دست دیگر داشته، میخوانید و می آشامید، تصمیم میگیرید بلند شوید تا چای دوم را بیاورید اما احساس میکنید بخش پایین پشت تان درد‌ گرفته و سوزش دارد و همینطور در پایتان هم سوزش احساس میکنید.

هر یک از این دو داستان که باشد، آغاز بروز درد سیاتیک را برای شما بازگو میکند. دکتر جان توماسی متخصص Chiropractic (مداوای ناراحتی بدن از طریق ماساژ ماهرانه استخوانهای ستون فقرات) در ویرجینیاپیچ میگوید: چنانچه به درد سیاتیک مبتلا شده باشید، علت آن تحریک عصبی است که از سراسر کپل گذشته، به ران، عضلات ساق پا و پای شما میرسد.


بعضی اوقات دیسک های لاستیکی شکل بین ستون فقرات بزرگ شده و به ریشه اعصاب فشار وارد‌ میکند. به این بزرگ شدن دیسک بین ستون فقرات از نظر پزشکی Heniated Disc میگویند، یعنی دیسک خزیده شده. بلند کردن اشیاء در وضعی نامناسب، و همچنین جراحات ممکن است عامل درد سیاتیک باشند.


صفحات بین ستون فقرات به مرور حالت طبیعی را از دست میدهند. و لذا در زمان بازنشستگی این صفحات نیاز به مداوا پیدا میکنند.در زمان سالمندی فرد دچار نارساییهای گوناگونی میشود، این صفحات یا دیسک ها به هم فشار وارد میکنند، استخوانهای ستون فقرات تیز و برجسته میشوند، و به احتمال زیاد تحریکات عصبی به وقوع میپیوندد.

درمان سیاتیک و کمک به درد سیاتیک با این روش ها:

اولین اقدام

درمان سیاتیک:موضع دردناک را سرد‌ نمایید

با گذاشتن یخ روی محل درد سیاتیک، به درد تسکین بخشید. برای حفظ پوست، حوله ای بین پشت و بسته یخ قرار دهید. ممکن است در هر یک ساعت پانزده تا بیست دقیقه یخ را روی محل درد بگذارید. یا اینکه روش را تغییر داده و به جای یخ از بسته های گرم کننده روی محل قرار دهید، و یا از دوش آب گرم و حمام استفاده نمایید. حرارت به عضلات آرامش میبخشد.

درمان سیاتیک:مصرف دارو را کنترل کنید

پزشک برای تسکین دادن درد سیاتیک ممکن است استامینوفن، آسپرین یا داروهای ضد تورم غیر استروئیدی نظیر بروفن تجویز نماید. چون این داروها ممکن است با سایر داروها در هم تاثیر متقابل داشته باشند، لذا اطمینان حاصل کنید که پزشک را از مصرف هر نوع دارویی مطلع کرده باشید.

راه های عاقلانه دیگر

درمان سیاتیک:راست و مستقیم بنشینید

نشستن طولانی ناراحتی را تشدید مینماید، زیرا به انحنای طبیعی پشت صدمه وارد میکند. نشستن ممکن است صفحات بین مهره ای را تحت فشار قرار داده و پی های پایین پشت و عضلات آن را ضعیف کند. وقتی که مینشینید، راست بنشینید و پشت خود را در وضع مناسبی قرار دهید. زانوها را در سطحی که باسن قرار دارد، نگهدارید، پاها در سطح زمین صاف قرار گرفته باشند، و پشت راست باشد.

درمان سیاتیک:زاویه ها راست و 90 درجه ای باشند

زمانی که پشت میز یا کامپیوتر هستید، صندلی تان را طوری قرار دهید که آرنج ها بتوانند خود را در وضع 90 درجه ای قرار داده و بازوان جلو موازی سطح زمین باشند. متکای کوچکی را به نحوی در پشت سر خود بگذارید که قادر باشید راست بنشینید و انحنای طبیعی ستون فقرات را حفظ کنید.

درمان سیاتیک:به خود استراحت بدهید

وقتی که کار میکنید مرتب به خود استراحت بدهید. هر نیم ساعت دست از کار بکشید و دور و اطراف قدم بزنید. اگر با اتومبیل مسافرت میکنید، از نشستن طولانی در پشت فرمان یا صندلی مسافر خودداری نمایید. در هر ساعت رانندگی لااقل یک توقف داشته باشید.

درد سیاتیک و درمان سیاتیک

درمان سیاتیک:از داروهای غیرنسخه ای بهره گیرید

دردکُش های کانتر داروخانه ها مانند استامینوفن، بروفن، یا Naproxen ممکن است به ناراحتیهای موقت یاری رسانند.
اما برای استفاده از آنها بایستی با پزشک مشورت گردد. زیرا داروهای غیرنسخه ای کانتر داروخانه ها میتوانند اثرات جنبی داشته باشند.

درمان سیاتیک:از کفش پاشنه کوتاه استفاده نمایید

کفش راحت پاشنه کوتاه بپوشید. پاشنه هایی که بلندتر از یک و یک دوم اینچ باشند وزن بدن را به جلو کشیده و ستون فقرات را از نظم خود خارج میسازند.

درمان سیاتیک:اشیاء را به نحو درستی بلند نمایید

اگر پس از کمردرد احساس بهبودی نمودید، برای جلوگیری از عود مجدد درد بایستی در بلند کردن اشیاء دقت به خرج داده و آنها را به نحوی که به سلامتی صدمه ای وارد نیاید از زمین بلند نمایید.اغلب افراد در نتیجه بلند کردن ناصحیح اشیاء به کمر خود صدمه وارد میکنند. سبد لباسشویی یا جعبه ابزار را که بلند میکنید، مطمئن شوید پاهایتان نسبت به شئی چهارگوش قرار گیرد، سپس زانوها و باسن را در حالی که پشت راست باشد، خم نموده و شئی را بلند نمایید.
شئی را به بدن نزدیک نموده و پشت را راست نگهدارید و آن را بلند کنید. اگر بایستی بچرخید و خم شوید یا به شئی دسترسی پیدا کنید، قبل از بلند کردن تامل نمایید تا وضعیت مناسبی به خود بگیرید. و اگر ممکن نباشد از کسی کمک بگیرید.

درمان سیاتیک:به پهلوها بخوابید

اگر بخواهید درد پشت و درد سیاتیک را کاهش دهید و یا آن را از بین ببرید، هرگز روی معده نخوابید. در عوض به پهلو خوابیده، ساقها را جمع نموده و بالشی زیر زانوها قرار دهید. با قرار دادن بالش یا حوله لوله شده زیر زانوها، شکم را به طرف بالا قرار دهید. اگر میخواهید در وقت خواب بالشی زیر سر بگذارید، با گذاشتن بالش بزرگ به گردن فشار وارد نسازید. در عوض از بالش کوچکی که سر، گردن، و قسمت بالایی پشت را در یک خط قرار دهد، استفاده نمایید.

درمان سیاتیک:قدم بزنید

زمانی که دوران نقاهت از درد سیاتیک را میگذرانید، تا آنجا که ممکن است فعال بمانید، حتی اگر فقط دور خانه راه بروید. دکتر ماندل میگوید: بعد از آن که درد فروکش کرد، بدن را به طور ملایم بکشید، و سپس ورزش های نرمی را معمول دارید.

چه زمانی بایستی به پزشک مراجعه شود؟
اگر درد به طرف پایین بدن رفت، فکر نکنید که فقط به علت ابتلای به سیاتیک میباشد. هر زمان که درد پشت با پرتوافکنی، سوزش، یا گزش، توأم باشد، بایستی به پزشک مراجعه گردد.چند حالت، از جمله حمله قلبی، مرض قند، و کمبود ویتامین B12 در بدن این نوع درد را ایجاد میکند.
حتی حالت مذکور ممکن است بر اثر آرتروز استخوانی که بیشتر ما سالمندان را رنجور میسازد، پیدا شود. از آنجا که بسیاری از این نوع توضیحات وجود دارد، بهتر است در صورت بروز چنین دردی اجازه دهیم که پزشک

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان