سال جدید زمان عمل به تصمیمات جدید است. تصمیماتی که در تمام یک سال قبل ذهن آدم را به خود مشغول کرده اند و تمام برنامه ریزی ها برای عملیاتی شدنشان صورت می گیرد.
اگر کارمند هستید و مدتی است که به راه اندازی کسب و کار جدید برای خودتان فکر می کنید یا حتی تازه از دانشگاه فارغ التحصیل شده اید و در اندیشه داشتن یک شرکت برای خود هستید این مطلب را تا انتها بخوانید.
1- اگر هم-بنیانگذار فنی ندارید کسب و کاری در زمینه تکنولوژی راه اندازی نکنید
پیدا کردن یک فرد حرفه ای در حوزه تکنولوژی هیچگاه ساده نبوده اما اگر بخت با شما یار باشد و بتوانید این فرد را بیابید کارتان نتیجه می دهد. برای این منظور هر فرصتی را غنیمت شمرده و شبکه سازی کنید. در نظر داشته باشید با اولین شخصی که برخورد کردید قرارداد همکاری منعقد نکنید و سر فرصت مناسب بهترین شخص را بیابید.
2- در بازارهای کوچک به دنبال حل مساله نباشید
اگر برای ورزشکاران مرد بالای پنجاه سال قرص تقویتی می سازید این ایده را فراموش کنید چراکه چنین بازاری خیلی کوچک است. در عوض بهتر است که به ساخت محصول ورزشی برای ورزشکارانی در تمام سنین فکر کنید که البته از تمامی رقبایش متمایز باشد. رویاهای بزرگ در سر داشته باشید و فرصت های موجود در بازارهای انبوه را دنبال کنید.
3-حقوق را به صورت 50/50 یا 33/33/33 تقسیم نکنید
همه بنیانگذاران سهم یکسانی در یک کسب و کار ندارند. البته اینکه حقوق به صورت برابر تقسیم شوند بسیار خوب است اما می تواند خطراتی هم داشته باشد. وقتی دو نفر کسب و کاری را شروع می کنند یکی از آنها تقریبا همیشه مسئولیت بیشتری را بر عهده دارد و ارزش آفرینی بیشتری دارد. نکته کلیدی این است که ارزش آفرینی افراد را مورد سنجش قرار داده و براساس آن حقوق و سهام را تقسیم بندی نمایید.
4- درخواست پول از دیگران را متوقف کنید. مشکلی را حل نموده و در ازای آن پول بخواهید
خیلی ها فکر می کنند که اگر فلان مبلغ پول داشته باشند می توانند کسب و کار موفقی را راه بیاندازند و دنیا را با آن تصاحب کنند. اما این طرز فکر اشتباه است. بنیانگذاران منعطف ابتدا محصول یا سرویسی می سازند و بعد با فروش آن به مشتریان پول در می آورند. اگر محصولی بسازید و بتوانید آن را بفروشید آنگاه پول در می آورید.
5- سعی نکنید در همه چیز بهترین باشید. یک کار را به نحو احسن انجام دهید
اوراکل امروز محصولات نرم افزاری زیادی دارد اما در سال 1977 که لری الیسون این شرکت را راه اندازی کرد تنها یک محصوول داشت: یک دیتا بیس واقعا خوب. شما هم باید تمام تلاش خود را صرف توسعه یک محصول یا سرویس اولیه خوب کنید و آن را به مشتریان تان عرضه نمایید.
6- تعصب روی الگوی کاری اولیه تان نداشته باشید
اولین الگوی کاری شما به احتمال خیلی زیاد با شکست روبرو می شود. یوتوب در ابتدای امر تنها ویدیوهایی خاص را منتشر می کرد و توییتر نیز کاری غیر از امروزش داشت. نکته کلیدی این است که تا زمان پیدا کردن بهترین محصول و بازار مناسب برای آن تغییر را ادامه دهید. نسبت به تغییرات بزرگ دید بسته نداشته باشید و مصمم باشید مشکلی را حل می کنید که برای مردم اهمیت دارد.
7- از همان ابتدا درآمد تکرار شونده داشته باشید
نقطه مقابل درآمد تکرارشونده درآمد پروژه ای است. پروژه ها نقطه شروع و پایان دارند و لاز م است که شما به عنوان کارآفرین مرتبا مشتریان جدید پیدا کنید. یک راهکار بهتر فروش محصول یا خدمات به مشتریان این قبیل پروژه هاست به نحوی که هر ماه درآمدی برایتان داشته باشند. درآمدهای تکرار شونده ثبات و ارزش برای کسب و کارتان ایجاد می کنند.
8- با افزایش درآمدها حواستان به هزینه ها باشد
فرض کنید سال هاست برای کسب و کارتان تلاش کرده اید و در نهایت موفقیت حاصل می شود. نصیحت این است که همیشه حواستان به هزینه ها باشد. وقتی پول فراوان باشد ولخرجی آسان است اما همیشه با اصول پول خرج کنید و برای پولی که به زحمت کسب کرده اید حساب و کتاب داشته باشید.