آویز گلدان با بافت مکرومه در دهه 1970 بسیار محبوب بود، اما همانطور که در مطلب «بهترین سبک‌های دکوراسیون داخلی برای بهار و تابستان 2018» گفته شد تزییناتی مثل بافت مکرومه به دکوراسیون منزل بازگشته‌اند و امروزه نیز از محبوبیت بالایی برخوردارند. اگر خانه شما کوچک است و فضای کافی برای قرار دادن گلدان‌های زیبای خود روی زمین یا قفسه را ندارید، آویزهای گلدان انتخاب بسیار هوشمندانه‌ای برای شما هستند. مکرومه بافی هم راهی آسان برای افزودن رنگ و بافت به دکوراسیون داخلی است. وقتی گیاهان شما رشد کنند همچون آبشار بر روی این بافت زیبا ریخته و ظاهری رویایی به خانه می‌دهند. در ادامه مطلب روش ساده بافت آویز گلدان مکرومه را خواهید آموخت. 

در مطلب «» یک روش برای بافت ساده آویز گلدان را آموختید، اما این بار با روشی کمی پیچیده‌تر بافتی زیباتر را به شما آموزش خواهیم داد.  

وسایل لازم:

  • 6 قطعه 3 متری نخ مکرومه (قیطان) یا حتی نوارهای بریده شده از یک لباس کهنه
  • 1 قطعه 15 سانتیمتری نخ مکرومه
  • لوله اتصال مسی 
  • قیچی
  • قلاب S شکل

روش کار:

  1. 6 قطعه نخ را کنار هم بچینید. دسته رشته‌ها را برداشته و از وسط تا کنید تا 12 نخ در دست داشته باشید. قسمت تا شده را از داخل لوله اتصال رد کنید تا یک حلقه تشکیل شود. 

    گلدان آویز

  2. قطعه نخ 15 سانتیمتری را از لوله فلزی رد کنید، تا جایی که نصف آن سمتی که حلقه نخ قرار دارد، باشد. آن را چند بار دور حلقه بپیچید تا مطمئن شوید که حلقه نتواند از لوله بیرون بیاید. قسمت پایانی رشته را داخل لوله پنهان کنید. 

    گلدان آویز

  3. دسته نخ‌ها را به 3 گروه 4 تایی تقسیم کنید. هر دسته 4 تایی به 2 گروه «رشته‌های کار» (2 رشته بیرونی) و «رشته‌های پرکننده» (2 رشته میانی) تقسیم می‌شوند. 

    گلدان آویز

  4. یک گره مربع بزنید. به این شکل که: رشته کار سمت راست را بردارید و روی 2 رشته پرکننده و زیر رشته کار سمت چپ قرار دهید. رشته کار سمت چپ را پشت هر سه رشته دیگر برده و از حلقه‌ای که توسط رشته سمت راست و رشته‌های پرکننده ایجاد شده، رد کنید. هردو رشته‌ها را بکشید و محکم کنید و این نیم گره را به سمت لوله فلزی هل دهید. برای تکمیل گره مربع، باید این روش را به صورت برعکس هم تکرار کنید. یعنی این بار از رشته سمت چپ شروع کنید.

    گلدان آویز

  5. این فرآیند را آنقدر تکرار کنید تا 7 گره مربعی محکم پشت سر هم داشته باشید. سپس همین کار را برای 2 گروه رشته دیگر هم تکرار کنید.

    گلدان آویز

  6. 7 سانتی‌متر (یا 4 انگشت) بعد از گره‌ها پایین بروید.

    گلدان آویز

  7. بعد از این فاصله، یک نیم گره مارپیچی بزنید، به این شکل که: قسمت اول گره مربعی را اجرا کنید.

    گلدان آویز

  8. 6 نیم گره دیگر را به همین شکل اجرا کنید تا یک مارپیچ متشکل از 7 نیم گره داشته باشید.

    گلدان آویز

  9. همین کار را برای 2 گروه رشته دیگر هم تکرار کنید.

    گلدان آویز

  10. همین فرآیند 7 نیم گره مارپیچی را برای هر سه گروه رشته‌ها، بعد از گذاشتن یک فاصله 7 سانتی‌متری دیگر تکرار کنید.

    گلدان آویز

  11. حالا رشته‌ها را به دسته‌های جدید 4 تایی از 2 رشته سمت راست از یک گروه و 2 رشته سمت چپ از گروه مجاور تقسیم کنید.

    گلدان آویز

  12. 5 سانتی‌متر پایین‌تر از این گروه جدید، شروع به بافت 4 گره مربعی (مرحله 4) کنید.

    گلدان آویز

  13. برای دو گروه رشته باقی‌مانده نیز مرحله 11 و 12 را اجرا کنید.

    گلدان آویز

  14. 50 سانتی‌متر از بلندترین رشته ببرید (به اندازه‌ای که طول مناسبی از رشته برای منگوله آخر باقی بماند).

    گلدان آویز

  15. این رشته بریده شده را دور تمام رشته‌ها، درست زیر 4 دسته گره مربعی با یک گره جمع کننده ببنیدید. به این شکل که: با تا کردن 10 سانتی‌متر از انتهای رشته بریده شده، یک حلقه ایجاد کنید. حلقه را روی همه رشته‌ها (در انتهای دسته گره‌های مربعی) به شکلی قرار دهید که حلقه در پایین و دو سر آزاد رشته (یکی کوتاه و یکی بلند) روی گره‌های مربعی قرار گیرند. از پایان گره‌های مربعی شروع کنید و سر آزاد بلند رشته را دور تا دور همه رشته‌ها و حلقه، به سمت پایین، 6 یا 7 بار بپیچید. انتهای رشته را از حلقه رد کنید و نگه دارید، سر آزاد بالایی رشته را از بالا آنقدر بکشید تا حلقه پایینی در بین گره‌ها ناپدید شود.

    گلدان آویز

  16. انتهای اضافی همه رشته‌ها را ببرید تا منگوله ایجاد شود.

    گلدان آویز

  17. در پایان از گلدان آویز زیبای خود لذت ببرید.

    گلدان آویز