گرفتگی عضلات و راه درمان آن

گرفتگی عضلات و راه درمان آنحتماً برای شما هم اتفاق افتاده موقع ورزش، پیاده‌روی یا حتی نصف شب عضلاتتان بگیرد و یکجا میخکوب شوید

گرفتگی عضلات و راه درمان آن

گرفتگی عضلات و راه درمان آن

حتماً برای شما هم اتفاق افتاده موقع ورزش، پیاده‌روی یا حتی نصف شب عضلاتتان بگیرد و یکجا میخکوب شوید. البته گرفتگی عضلات مشکل حاد و خطرناکی نیست اما به راحتی می‌تواند زندگی هر کسی را مختل کند. برای رفع این مشکل راه‌های مختلفی وجود دارد. ما در این مطلب کوتاه چند روش تغذیه‌ای برای مقابله و رفع این مشکل عنوان می‌کنیم. لطفاً با ما همراه باشید.

مواد غذایی ضد گرفتگی عضلات

نوشیدن آب سرشار از منیزیم می‌تواند باعث نرمی و انعطاف عضلاتتان شود. اگر به چنین آبی دسترسی ندارید می‌توانید منیزیم مورد نیازتان اگر ورزش می‌کنید حتماً آب میوه‌های تازه و طبیعی میل کنید تا توکسین‌ها یا همان سموم بدنتان راحت‌تر دفع شوند.همچنین می‌توانید عسل را در برنامه‌ی غذایی‌تان بگنجانید. عسل سرشار از مواد معدنی مورد نیاز بدن است. مصرف روزانه 3 قاشق غذاخوری عسل می‌تواند عضلاتتان را محافظت کند.

توصیه می‌کنیم از مصرف محصولات لبنی، میوه‌های خشک سرشار از کلسیم و پتاسیم مانند زردآلوی خشک و غیره غافل نشوید و هر روز یک عدد موز میل کنید. به خاطر اینکه موز سرشار از پتاسیم است و این ماده‌ی معدنی هم مانع گرفتگی عضلات می‌شود.این مواد غذایی را با احتیاط مصرف کنیدگوشت‌های قرمز، کله‌پاچه و سوسیس و کالباس سرشار از ازت هستند و اجازه نمی‌دهند توکسین‌ها به راحتی از بدن خارج شوند

به اندازه‌ی کافی آب بنوشید

برای جلوگیری از گرفتگی عضلات باید روزانه حداقل یک و نیم لیتر آب بنوشید. زمانی که عضلات آب کافی نداشته باشند خشک می‌شوند و مواد معدنی مورد نیازشان (پتاسیم، منیزیم، کلسیم) را دریافت نمی‌کنند. برای همین هم دچار گرفتگی می‌شوند.از مصرف محصولات لبنی، میوه‌های خشک سرشار از کلسیم و پتاسیم مانند زردآلوی خشک و غیره غافل نشوید و هر روز یک عدد موز میل کنید. به خاطر اینکه موز سرشار از پتاسیم است و این ماده‌ی معدنی هم مانع گرفتگی عضلات می‌شود

گرفتگی عضلات و راه درمان آن

زمانی که ورزش می‌کنید بدن از طریق تعریق، آب و املاح زیادی از دست می‌دهد. برای همین لازم است قبل، حین و بعد از ورزش یک لیتر آب بنوشید. یعنی باید هر 20 دقیقه یک جرعه آب بنوشیدتوجه داشته باشید بعضی از داروها مانند دیورتیک‌ها (اد‌رارآورها) یا ملین‌ها می‌توانند باعث از بین رفتن املاح بدن و گرفتگی عضلات شوند.از این‌ها بپرهیزید

سرما به خصوص در افرادی که در آب‌های سرد شنا می‌کنند باعث کاهش جریان خون می‌شود. برای همین هم عضلات اکسیژن کافی دریافت نمی‌کنند. این مسئله هم باعث تجمع لاکتیک و در پی آن خستگی و گرفتگی عضلات می‌شود.گرمای شرجی به ویژه در ورزشکاران و افرادی که کارهای یدی سنگین انجام می‌دهند و به میزان کافی آب مصرف نمی‌کنند نیز باعث مشکل گرفتگی عضلات می‌شود.

توصیه می‌کنیم از مصرف الکل و مصرف زیاد قهوه، چای، دخانیات و نوشیدنی‌های انرژی‌زا بپرهیزید به خاطر اینکه سرعت دفع توکسین‌ها را می‌گیرند. باید بدانید که تمام نوشیدنی‌های کافئین دار باعث دهیدراته شدن بدن یعنی از بین رفتن آب آن می‌شوند.توجه داشته باشید مصرف داروهای ضد کلسترول، دیورتیک‌ها، ملین‌ها و داروهای ضد سرطان باعث گرفتگی عضلانی می‌شود.

گرفتگی عضلات چیست؟

گرفتگی عضلات زمانی رخ می دهد که بطورناگهانی یک و یا چند عضله شما دچار انقابض و کشیدگی می شود. اگر تاحالا بطور ناگهانی هنگام دویدن و یا در خواب دچار گرفتگی عضلات شده باشید، پس می دانید که چقدر دردناک و آزاردهنده است. هرچند عموما گرفتگی عضلات خطرناک نیست، اما درد آن آزاردهنده می باشد و می تواند بطورموقت استفاده از ماهیچه را غیرممکن نماید.

بعلاوه گرفتگی عضلات پا و ساق پا، سایر ناهیچه ها همچون ماهیچه های کمر، دست ها، شکم و ... نیز دچار گرفتگی می شوند. ورزش طولانی مدت و یا کارهای فیزیکی در هوای داغ، ممکن است باعث گرفتگی عضلات شود. بعضی داروها و بعضی از بیماری خاص می توانند باعث گرفتگی عضلانی شوند. عموما امکان درمان گرفتگی عضلات در خانه و با روش های خانگی ممکن می باشد.

گرفتگی عضلات و راه درمان آن


دلایل گرفتگی عضلانی کدام اند؟

استفاده بیش از حد از ماهیچه ها، کم آبی بدن، کشیدگی ماهیچه ها و یا حتی زیاد قرار گرفتن در یک حالت برای مدت طولانی، می تواند باعث گرفتگی ماهیچه ها شود. بااینحال در خیلی از موارد علت گرفتگی عضلات معلوم نیست. هرچند اکثر انواع گرفتگی عضلانی بی خطر هستند، بعضی از این گرفتگی ها می تواند مربوط به مشکلاتی همچون:

گردش خون ناکافی

تنگ شدن رگهای خونرسان به پاها می تواند باعث درد ماهیچه ها در ورزش شود. این گرفتگی ها عموما بعد از توقف ورزش متوقف می شوند.


فشار بر اعصاب

فشار آمدن برروی اعصاب درون ستون فقرات نیز می تواند باعث درد و گرفتگی شود. راه رفتن منعطف (مانند موقعی که در حال حرکت دادن سبد فروشگاه هستید)، می تواند به بهبود درد و فاصله انداختن بین دفعات گرفتگی کمک نماید.


کمبود موادمعدنی

پتاسیم، کلسیم و یا منیزیم کم در رژیم غذایی شما، می تواند باعث گرفتگی عضلات پا شود. داروهای دیروتیک هم که عموما برای فشار خون بالا تجویز می شوند، قادر به محروم کردن بدن از این مواد معدنی می باشند.

گردآوری: مجله اینترنتی دلگرم

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان