فواید بی نظیر ( شیر سویا)

خاصیت معجزه آسای شیر سویا برای دانستن خواص شیر سویا با دلگرم همراه باشید. خواص شیر سویا تاریخچه ی تهیه ی شیر سویا به ۴ هزار سال قبل بازمی‌ گردد که چینی‌ ها توانستند شیر سویا را به روش خانگی تولید کنند

خاصیت معجزه آسای شیر سویا

برای دانستن خواص شیر سویا با دلگرم همراه باشید.

فواید شیر  سویا

فواید شیر  سویا

خواص شیر سویا

تاریخچه ی تهیه ی شیر سویا به 4 هزار سال قبل بازمی‌ گردد که چینی‌ ها توانستند شیر سویا را به روش خانگی تولید کنند. جالب است بدانید شیر سویا نزد چینی ‌ها از اهمیت خاصی برخوردار است؛ چرا که سویا جزو 4 دانه مقدس چینی‌ ها به‌ حساب می ‌آید و شیر سویا استخراج آبی پروتئین ‌های دانه سویا است.

سویا یکی از انواع حبوبات است و بومی جنوب شرقی آسیا می‌باشد. دانه سویا بدلیل کاربردهای بسیار آن و خاصیت خوراکی‌اش بسیار معروف می‌باشد.

مواد غذایی حاصل از سویا شامل شیر سویا، توفو، سس سویا و روغن سویا می‌باشد. دانه های سویا حاوی مقادیر زیادی اسید فیتیک، آلفا لینولیک اسید و ایزوفلاون می‌باشد. تحقیقات مختلف نشان می‌دهد که دانه سویا با کاهش خطر سرطان سینه و پروستات در ازتباط است. در ادامه به بررسی خواص درمانی سویا و مضرات آن می‌پردازیم.

مهندس حمید خسروی، متخصص صنایع غذایی و مشاور کارخانجات مواد غذایی در صنعت لبنیات و سویا درباره ی فرآیند و خواص تغذیه ‌ای این نوشیدنی چنین می گوید:

فرآیند تولید


فرآیند تولید شیر سویا روش‌ های مختلفی دارد، اما روشی که در ایران از آن استفاده می ‌شود، به این شکل است که ابتدا دانه‌ های سویا را تمیز و مواد اضافه را جدا می‌ کنند. سپس آن را در آب خیس می‌ کنند و در اثر این خیساندن، برخی قندهای نامطلوب مانند رافینوز و استاکیوز که عوامل ایجاد‌کننده ی نفخ هستند، تا حدی از دانه خارج می ‌شوند. دانه خیس‌ شده، خرد می ‌شود و در اثر خرد شدن محصولی به نام اسلاری به دست می ‌آید.

در مرحله ی بعدی به اسلاری، بخار تزریق می‌ شود و دمای آن تا 120 درجه سانتیگراد بالا می ‌رود. هدف از این فرآیند حرارتی، غیر فعال کردن مواد نامطلوب دانه سویا است. مواد نامطلوب، موادی هستند که باعث می ‌شوند پروتئین ‌های موجود در سویا جذب بدن نشوند.

پس از آن، مرحله بوگیری انجام می ‌شود؛ به این شکل که بخاری را که به اسلاری تزریق شده بود و دمای آن را به 120 درجه سانتی ‌گراد رسانده شده، از آن جدا می‌ شود. با انجام این فرآیند، بوی لوبیایی سویا تا حد ممکن کم می شود.

آخرین مرحله نیز سانتریفیوژ کردن اسلاری است. در سانتریفیوژ، شیر یا عصاره سویا از پسماند یا فیبر آن که اصطلاحا به آن اُکارا می ‌گویند، جدا می ‌شود. این ماده همان ماده اولیه ‌ای است که از آن فرآورده ‌های شبه لبنی یا فرآورده‌ های شیری سویا تهیه می ‌شود که خواروبار جهانی(fao) نام سوی ‌میلک یا شیر سویا را بر آن نهاده است.

فواید شیر  سویا

فواید شیر سویا

ارزش غذایی شیر سویا


به طور کلی محصولات سویا خواص شبیه خواص دارویی دارند و این نکته بسیار مهمی در ارزش غذایی سویا است. سویا اولین گیاهی است که خواص آن به شدت به فرآورده های حیوانی نزدیک است به دلیل پروتئین بالا و اینکه این پروتئین از نظر ارزش غذایی به جز دو اسید آمینه متیونین و سیستئین بسیار غنی و تقریباً شبیه گوشت هستند. اما خواص اصلی سویا مربوط به گروهی از مواد بنام ایزوفلا و نوئیدهاست که دارای خاصیت آنتی اکسیدانی و فیتواستروژنیک می باشند و این دو خاصیت این ماده غذایی را بسیار خاص کرده است.

شیر سویا و کاهش عوارض یائسگی


شیر سویا حاوی موادی بنام فیتواستروژن است. فیتواستروژن یعنی استروژن بسیار ضعیف. فیتو استروژن موجود در شیر سویا موجب می شود حالتی در بدن ایجاد شود مانند اینکه استروژن در بدن وجود دارد در نتیجه هم پوکی استخوان و هم عوارض یائسگی ایجاد نمی شود. البته به شرط آنکه خانمها قبل از یائسگی شروع به مصرف شیر سویا کرده باشند.

شیر سویا و پوکی استخوان


شیر سویا در درمان پوکی استخوان در دراز مدت نقش مؤثری می تواند داشته باشد.شیر سویا حاوی ترکیبات ایزو فلاوینی است. که این ترکیبات می توانند به عنوان هورمونهای جنسی عمل کنند. در حقیقت کمبود هورمونهای جنسی در یائسگی باعث مختل شدن جذب کلسیم شده و به دنبال آن پوکی استخوان ظاهر می شوند.

شیر سویا در مقابل سقط جنین


مصرف شیر سویا در زنانی که از طریقINF یا کاشت تخمک بارور شده اند می تواند تا6 برابر سبس موفقیت روند بارداری شود. از سوی دیگر شیر سویا احتمال سقط جنین را به شدت کاهش می دهد.

فواید شیر  سویا

عوارض شیر سویا


مهم ترین مسئله ای که شیر سویا می تواند ایجاد کند حساسیت است. زیرا بعضی ها به این مواد حساسیت دارند بنابراین وقتی شیر سویا را برای اولین بار استفاده می کنند مانند افرادی که به بادمجان یا گوجه فرنگی حساسیت دارند دچار کمبودهای پوستی و گرفتگی صدا می شوند.

فواید شیر  سویا

گردآوری شده ی مجله ی اینترنتی دلگرم

مرجان امینی

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان