علت درد بعد از عمل دیسک کمر + درمان

درمان درد بعد از عمل جراحی دیسک کمرعلت درد بعد از جراحی دیسک کمر چیست؟چگونه این درد ها را کاهش دهیم؟با دلگرم همراه باشید

درمان درد بعد از عمل جراحی دیسک کمر

علت درد بعد از جراحی دیسک کمر چیست؟چگونه این درد ها را کاهش دهیم؟

با دلگرم همراه باشید.

درمان درد بعد از عمل دیسک کمر

درمان درد بعد از عمل دیسک کمر

علت درد بعد از جراحی دیسک کمر

شکل گیری بافت جای زخم (که همچنین فیبروز اپیدورال نامیده می شود) پس از جراحی کمر بسیار شایع است،این اتفاق به قدری شایع است که اغلب هم برای بیمارانی که عمل جراحی دیسک کمر موفقیت آمیزی دارند و هم در بیمارانی که کمردرد یا پا درد مکرر یا مستمری حتی بعد از عمل دارند، پیش می آید. به همین دلیل، اهمیت بافت جای زخم به عنوان علت بالقوه کمر درد پس از جراحی دیسک کمر بحث برانگیز است.

شکل گیری بافت جای زخم بخشی از فرآیند طبیعی درمان دیسک کمر پس از جراحی دیسک کمر است. با وجود این که بافت جای زخم می تواند علت کمردرد یا پادرد باشد، به خودی خود به ندرت باعث کمر درد بعد از جراحی کمر می شود، زیرا بافت هیچ پایانه عصبی ندارد. بافت جای زخم در صورتی که ریشه عصب کمر را با چسبندگی پس از عمل درگیر کند، علت بالقوه درد بیمار شناخته می شود. از علائم دیسک کمر می توان به موارد زیر اشاره کرد.

این درد علل متفاوتی دارد و چنانچه مراقبتهای بعد از عمل دیسک کمر رعایت شده باشد ، بر اساس یکی از دسته بندی ها از لحاظ زمانی می توان آنرا بصورت های زیر طبقه بندی کرد:

اگر بیمار درست بعد از عمل دیسک کمر درد دارد


1. ممکن است اشکالات تشخیص وجود داشته باشد:

مثلا ممکن است عصب سیاتیک در تعداد زیادی از افراد از بین عضله ای به نام عضله پریفورمیس عبور می کند و درگیری و اسپاسم ان علائم شبیه به علایم انتشاری دیسک کمر را ایجاد می کند . عدم توجه به این سندرم به راحتی می تواند موجب جراحی غیر ضروری دیسک کمر و عدم بهبود بیمار شود.

  • صدمات ناخوداگاه بعد از جراحی دیسک کمر
  • آسیب قبلی و غیر قابل برگشت عصب از قبل
  • بیمار دیسک کمر انقدر دیر مراجعه کرده که دیسک کمر آسیب زیادی به ریشه اعصاب زده .انجام نوار عصب و عضله در این زمینه بسیار شاخص می باشد.

2.درد بلافاصله بعد از عمل دیسک کمر کم می شود ولی بعد از چند هفته دوباره پیدا شود

عفونت یا چسبندگی دیسک بعد عمل از علایم اصلی هستند.
3.درد چند ماه بعد از عمل دیسک ایجاد شود

دیسک کمر در یک سطح دیگر ممکن است باشد و عمل دیسک کمر قبلی روی ان تمرکز نکرده یا اصلا قبلا در این سطح بیرون زدگی دیسک کمر نداشته ایم.

التهاب در ریشه های کمری دستکاری شده به راحتی علایم قبلی را تقلید می کند.

4.چند سال بعد عمل دیسک دوباره علایم ایجاد می شود

درگیری چند دیسک کمری که منجر به تنگی کانال نخاعی شود.و یا جابجائی یا لیزخوردگی در مهره های دیسک کمر در یک سطح دیگر ممکن است باشد و عمل دیسک کمر قبلی روی ان تمرکز نکرده یا اصلا قبلا در این سطح بیرون زدگی دیسک کمر نداشتیم.

درمان درد بعد از عمل دیسک کمر

علائم دیسک کمر

درمان درد بعد از عمل دیسک کمر

عموما، علائم مرتبط با فیبروز اپیدورال (بافت جای زخم دور ریشه عصب) بین 6 تا 12 هفته پس از جراحی کمر ظاهر می شوند. این اتفاق عموما زودتر از تسکین درد اولیه بوجود می آید و پس از آن بیمار به تدریج دچار کمردرد یا پادرد مکرر می شود. گاهی اوقات، فورا بعد از جراحی دیسک کمر بهبودی حاصل می شود، اما گاهی اوقات آسیب دیدگی عصب ناشی از علت کمر درد اولیه بیمار باعث می شود که عصب با سرعت کمتری بهبودی پیدا کند.

به طور کلی، در صورتی که بیمار مستقیما دچار کمر درد بعد از جراحی دیسک کمر شود، اما در سه ماه بعد از آن به صورت تدریجی بهبود پیدا کند، فرآیند بهبودی او باید ادامه پیدا کند. با این حال، در صورتی که سه ماه پس از عمل هیچ بهبودی ای حاصل نشود، عدم موفقیت در جراحی دیسک کمر علت آن بوده و کمر درد و پا درد وی مستمر خواهد بود.

اصلی‌ترین دلیل عوارض ناشی از جراحی ناموفق ستون فقرات قابل پیشگیری است؛ چون فقط تعداد کمی از بیماری‌ها هستند که عمل کمر یا ستون فقرات بر آن‌ها تأثیر دارد که عبارتند از:

دیسکتومی یا میکرودیکتومی برای فتق دیسک کمر که باعث ایجاد درد در پا شده و کمر درد ندارد.
فیوژن یا خشک کردن مهره‌ها برای افزایش پایداری ستون فقرات که به آن اسپوندی لولیزتزیس هم گفته می‌شود. عمل فیوژن برای بیماری دیسک دیژنرتیو چند سطحی که به مراتب احتمال موفقیت آمیز بودن آن کمتر است به کار برده می‌شود.

عمل جراحی ستون فقرات برای کاهش فشار بر ریشه عصب‌ها یا پایدار کردن مفاصل دردناک طراحی شده است بنابرین با انجام عمل نمی‌توان درد را برطرف کرد و فقط آناتومی بدن تغییر می‌کند. بسیاری از بیماران دچار چسبندگی مهره‌ها و فاسد شدن بافت‌ها بعداز عمل جراحی می‌شوند که باعث ایجاد درد و سندرم جراحی ناموفق ستون فقرات می‌شود.

درمان درد بعد از عمل دیسک کمر

روش یافتن دلیل و راه حل برای درمان درد های بعد از عمل دیسک کمر

چون درد پس از جراحی ناموفق ستون فقرات یک عارضه خاص ستون فقرات محسوب نمی‌شود، علائم و شرح حال پزشکی هر بیمار باید به دقت و به طور کامل بررسی شود و مشکل اصلی به خوبی تشخیص داده شود تا بهترین روش درمان تعیین گردد.

تزریق در فضای اپیدورال: تزریق کورتیکواستروئید درد و التهاب ناشی از فتق دیسک، سیاتیک یا تنگی کانال نخاع را بدون نیاز به انجام جراحی کاهش می‌دهد.

تزریق در مفصل فاست: درد و التهاب نشأت گرفته از این مفصل‌ها به کمک این تزریق برطرف می‌شود. تسکین درد برای زمانی طولانی یکی از مزایای این درمان کارآمد است..

تحریک نخاع: پالس‌های برق ملایمی با قرار دادن تجهیزات مخصوص در بدن به نخاع ارسال می‌شود.تحریک نخاع (SCS) فن‌آوری نوینی است که شماری از سخت‌ترین مشکلات دردناک را درمان می‌کند. این روش با توجه به کارآمد بودن‌اش در تسکین دردهای مزمن غالباً در مواجهه با درد عصبی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اگر از درد مزمن عصبی رنج می‌برید، تحریک الکتریکی نخاع به شما کمک خواهد کرد تا درد را کنترل و آرام کنید. متخصصین درد کلینیک دکتر یزدانی مناسب بودن این روش را برای هر بیمار ارزیابی می‌کنند و اجازه نمی‌دهند درد زندگی بیمار را مختل سازد.

رادیوفرکوئنسی: قطع عصب‌ها به وسیله حرارت انرژی امواج رادیوفرکوئنسی درد ناشی از آسیب دیدگی مفصل‌های فاست را کاهش می‌دهد.

رادیوفرکوئنسی صرفاً زمانی انجام می‌شود که پزشک مطمئن شده بود مفصل‌های فاست منشأ درد هستند. این مفصل‌ها مفصل‌های کوچکی هستند که بین مهره‌ها قرار دارند و انعطاف پذیری و پایداری ستون فقرات را تامین می‌کنند. سندرم فاست هنگامی رخ می‌دهد که یک یا چند مفصل فاست ملتهب یا تحریک شده باشد.

بر اساس گزارش‌های بیماران در خصوص فرایند التیام و بهبود پس از رادیوفرکوئنسی، تأثیرگذاری این عمل معمولاً پس از گذشت دو هفته آغاز می‌شود و تسکین دردی 6 تا 12 ماهه را در صورت موفقیت آمیز بودن به ارمغان می‌آورد و درد در برخی موارد حتی به مدت 2 سال یا بیشتر بروز نمی‌یابد.

درمان درد بعد از عمل دیسک کمر

دارو برای درمان دیسک کمر

مسکن ها و داروهای دیگر در هر سطح از درمان برای درد بعد از جراحی دیسک کمر مورد استفاده قرار می گیرند. شایع ترین درمان های دارویی غیرتهاجمی برای کمردرد مزمن از قرار زیر هستند:

مسکن ها: یا داروهای ضد درد مثل استامینوفن
داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی: از قبیل آسپیرین، ایبوپروفن، ناپروکسن و مهارکننده های کوکس-2 (COX-2)
داروهای شل کنننده عضلانی: این دارو ها برای درمان گرفتگی عضلانی ناشی از کمر درد پس از جراحی دیسک کمر و مکانیسم های محافظتی مورد استفاده قرار می گیرند.


داروهای مخدر : مناسب برای تسکین درد حاد و شدید یا کم درد پس از جراحی کمر
داروهای ضد افسردگی و ضد تشنج: برای درمان درد عصبی مورد استفاده قرار می گیرند.


داروهای تنظیم عصب: برای درمان درد عضلانی و عصبی بکار برده می شوند.


تزریقات: تزریق مستقیم داروهای بی حسی همراه با داروهای استروئیدی به مفاصل، رباط ها، عضلات یا دور عصب ها تسکین دهنده درد هستند البته اغلب به صورت موقتی و برای تایید این مساله که آیا ساختار بدنی که تزریق به آن صورت می گیرد منبع کمر درد بعد از جراحی دیسک کمر می باشد، مورد استفاده قرار می گیرند. تزریق اپیدورال کمر باعث تسکین موقتی درد برای درد کمر نواحی تحتانی و فوقانی که ناشی از عصب باریکش در ستون فقرات است، می شود.


لیزر کم توان:در این روش لیزر درمانی عصب های عامل درد کمر با اعمال گرما از طریق سوزن های کوچک می میرند. استفاده از روش لیزر درمانی کمردرد در 60 درصد از بیماران منتخب جواب می دهد و به مدت چندین ماه تا چندین سال اثرگذار است.

درمان درد بعد از عمل دیسک کمر

جراحی

در صورتی که درد مکرر چند سال پس از جراحی کمر ظاهر شود، درد نمی تواند صرفا ناشی از بافت جای زخم باشد. بافت جای زخم چند سال پس از جراحی ستون فقرات گسترش پیدا نمی کند، بنابراین عموما علت کمر درد چند سال بعد از جراحی دیسک کمر در نظر گرفته نمی شود. در عوض، ممکن است عصب با بیرون زدگی دیسک و یا رشد استخوان در نزدیکی آن فشرده شده باشد.

معاینه بالینی عصب فشرده شامل آزمایش بالابردن پا به صورت مستقیم می شود، به عبارت دیگر بالا بردن پا باعث افزایش درد تا پا می شود. در این موارد، تکرار جراحی کمر دیسککتومی یا رفع فشار معمولا نتایج مطلوبی را به بار خواهد آورد.

کمر درد پس از جراحی دیسک کمر باید مورد توجه قرار بگیرد تا با تشخیص علت بروز آن مانند بافت جای زخم، تشخیص اشتباه علت درد کمر، جراحی ناموفق دیسک کمر، چسبندگی مهره و... نسبت به درمان آن اقدام شود.

اگر شما هم از دردهای مزمن ناشی از دیسک کمر رنج می‌برید، احتمالاً سخت به دنبال راهی برای یافتن تسکین کمر درد خود هستید تا مجبور به انجام جراحی ستون فقرات نشوید. البته این در صورتی است که اصلاً امکان استفاده از چنین روشی برای شما وجود داشته باشد. شما باید در مورد شروع یک برنامه درمانی برای کمک به تسکین کمر دردتان و استفاده از جراحی بسته دیسک کمر با یک پزشک متخصص مشورت کنید تا بتوانید با درمان موفق این عارضه به سبک زندگی عادی خود باز گردید.

درمان درد بعد از عمل دیسک کمر

پیشگیری و اقدام‌های احتیاطی

از آنجایی که درد پس از جراحی ستون فقرات در عوارض گوناگون مرتبط با جراحی گردن یا کمر ریشه دارد، یگانه راه جلوگیری از بروز این درد اجتناب از انجام این جراحی است.اما اجتناب از انجام این جراحی دشوار خواهد بود، اگر تنها درمان موجود برای تسکین درد کمر یا گردن باشد. به این ترتیب بیمار بر سر این دوراهی می‌ماند که آیا بهتر است تمام عمر با دردی مداوم دست و پنجه نرم کند یا با انجام جراحی‌ای موافقت کند که شاید عارضه را بهبود بدهد، شاید هم تأثیری نداشته باشد یا حتی شرایط را وخیم‌تر کند.

جراحی ستون فقرات معمولاً به منظور کاهش فشار روی ریشه‌های عصبی در تنگنا قرار گرفته یا پایدار ساختن مفصلی دردناک انجام می‌شود. دلیل انجام جراحی باز گردن یا کمر هر چه که باشد، نقص مادرزادی، آسیب دیدگی یا فرسایش طبیعی ناشی از افزایش سن یا استفاده بیش از حد، تفاوتی نمی‌کند و جراحی ممکن است ناموفق باشد و درد تسکین نیابد.

انواع ورزش بعداز عمل فتق دیسک کمر به چه نحوی است (مراقبت بعد از عمل دیسک کمر )

ورزشهای تخصصی و مهم بعد از عمل جراحی دیسک کمر بسیار واجب و تخصصی است و فقط زیر نظر پزشک متخصص طب فیزیکی انجام می شود ودر غیر اینصورت ممکن است سبب آسیب دیسک شود. عدم انجام ورزش باعث کمک به ایجاد چسبندگی و عدم بهبودی دایم بعد از عمل دیسک کمر می شود.
تکنیک های جدید درمان تکمیلی در درمان درد بعد عمل دیسک کمر

انجام روش های طب سوزنی الکترونیکی با رویکرد استفاده از منافع طب سوزنی به همراه پولاریتی درمانی کمک می کند بسیای از چسبندگی های مرتبط با عمل جراحی باز شود. علاوه بر آن بسیاری از شاخه های ریشه عصب سیاتیک با افزایش شاخه سازی و آزاد سازی از بین بافت های سفت شده موجبات رهایی تدریجی بیمار دیسک کمر بدون عارضه و عمل جراحی مجددرا فراهم می سازد.

انجام ازن درمانی یا اوزون تراپی یکی از روش های جدیدی است که برای درمان بیماران بعد و قبل ازجراحی دیسک کمر استفاده می شود. در این روش گاز ازن بر اساس معاینات بالینی ، ام ار ای بیمار و تست عصب و عضله در بافت آسیب دیده و مسیر عصب درگیر تزریق می شود و انرژی آزاد شده ناشی از افر آیند تبدیل گاز ازن به اکسیژن در بافت موجب ترمیم بافت آسیب دیده و چسبندگی می شود و رضایت تعداد زیادی از بیماران را در بر دارد. اوزن درمانی در20 درصد بیماران پاسخ ایجاد نمی کند اما حسن آن به این است که عارضه ای ندارد.

نسل جدید لیزرهای پرتوان اگر با دوز و شرایط مناسب به کار برده شوند با بالا بردن غذای سلول و تحریک میتوکندری سبب ترمیم بسیاری از ضایعات بعد از عمل جراحی می شوند.

درمان درد بعد از عمل دیسک کمر

گردآوری شده ی مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر