آغاز انتشار «بهین‌نامه» با «بیژن الهی»

فصلنامه تخصصی زبان و ادبیات فارسی «بهین‌نامه» در شیراز و همزمان با فرارسیدن سال نو منتشر شد.

آغاز انتشار «بهین‌نامه» با «بیژن الهی»

فرح نیازکار مدیرمسئول و صاحب‌امتیاز این نشریه که دبیران تحریریه آن خود او و کوروش کمالی سروستانی هستند، در گفت‌وگو با ایسنا درباره چاپ این شماره گفت: این نشریه که نخستین شماره آن  به ویژه‌نامه «بیژن الهی»  اختصاص یافته، در پنج بخش: «درآمد»، «بازتاب»، « در گفتگو با ...»، «در نشست با...» و «بیژن الهی به روایت تصویر» در شیراز  چاپ و منتشر شده است.

او افزود: «درآمد» دربرگیرنده سرمقاله، گاهشمار، کتابشناسی و منبع‌شناسی زندگی بیژن الهی است و «بازتاب» نیز انعکاس‌دهنده مقالاتی از دیدگاه: رضا پرهیزگار، محمدرضاپورجعفری، علی معصومی، نایب شیرازی، سایه اقتصادی‌نیا، غلامرضا صراف، حسین خلیلی، مجید اسلمی و علی مباشرزادگان درباره شعر، زبان، ترجمه و نقاشی‌های بیژن الهی است.

به گفته نیازکار، بهمن رحیمیان، هرمز علی‌پور و قاسم آهنین‌جان در گفت‌وگویی صمیمانه به بازخورد ارتباط، شناخت و تاثیرپذیری از بیژن الهی و بیان نکاتی نغز در این خصوص پرداخته‌اند و در نشست با علی معصومی، نایب شیرازی، سیروس نوذری، سارا هلاله و فرح نیازکار «شیوه شاعری و ترجمه‌های بیژن الهی» مورد بحث و کنکاش قرار گرفته است.

در بخشی از سخنان سردبیر درباره این شماره می‌خوانیم:

«برآیند ادبیات، دستمایه فرهنگی و هنری مردمی است که با بنیادهای فکری و حس زیبایی‌شناسیِ جهان پیرامون خود رابطه‌ای درونی دارند و بر عرصه گسترده آن، هر یک به قدر همّت و دانش خویش، ره‌توشه‌ای برمی‌چینند. چشم‌انداز ادبیات و ادبیت نیز همانا ریشه‌های فرهنگی یک ملت مدنی را رو به سوی آیندگان و نسل‌های فردا، به فضای روزهایی تازه از قضاوت و هم‌اندیشی می‌کشاند و چنین است که ادبیات، بازتاب ناگفته‌های فرصت‌های انسانی‌یی می‌شود که از قلمرو ذهن به حوزه زبان و شکل‌بندی‌های تازه و بدیع، به سمت مخاطب هدایت می‌شود. گویی عرصۀ ادبیات، عرصۀ خودیابی مخاطب و همدلی با ویژگی‌های متن است. شاعران و نویسندگان می‌توانند به هر خطه‌ای از این جهان هستی تعلق داشته باشند و با دغدغه‌های مشترکی از آمال و رنج‌های بشری در آثارشان سخن بگویند و در دل و ذهن مردمان جهان ماندگار شوند. و بدین ترتیب، در زندگی هرروزه ما ساری و جاری شوند؛ گویی با ما از زبان ما سخن می‌گویند؛ آشنایی هستند که دردهای ما را و آمال ما را می‌شناسند و از آن، با ما سخن می‌گویند. در آثار برخی تنوع مضامین بسیار است و با همین تنوع نگاه به مفاهیم و مصادیق، در پی یافتن راهی برای ارتباط با مخاطب خویشند. آنان با به کار بردن اندیشه‌های ناب خویش و نیز خلاقیت‌های ویژه هنری خود، برآنند تا بازتاب زندگانی اجتماعی، فردی، فرهنگی، سیاسی و هنری مردمان عصر خویش را به تصویر کشند و در لابه‌لای آن، خواسته‌ها، افتخارات، اندوه‌ها و دلتنگی‌های بشری را به نمایش بگذارند. شناخت، ارزیابی و معرفی کیفیت این آثار از سویی موجب لذت بیشتر از متن در ذهن خواننده خواهد شد و از سوی دیگر منجر به ساخت جامعه‌ای بر پایه اندیشه، تفکر و خواست‌های معقول بشری در جامعه می‌شود.

گردآوری این دفتر ، رهیافتی به این منظور است؛  سخن گفتن از شاعر و مترجمی که اگرچه نام‌آشنایان و هواخواهان در خور تاملی دارد؛ اما همچنان در هاله‌ای از ناشناختگی و کم‌شناختگی سیر می‌کند. و اگرچه یافته‌های این دفتر، سخنی تام پیرامون همه­ وجوه ارزشی شاعری و مترجمی او نیست، و چونان سرآغازی می‌نماید برای ورود به عرصه‌ای فراخ‌تر در بازجست نقد و نشان وی، اما چونان روشنانی می‌ماند که  او را از سایه‌­ها به روشنای دید باز آورد. بیژن الهی؛  شاعر «شعر دیگر»که شعر را «تعقیب حقیقت از بیراهه» می‌دانست و شناخت بیراهه را «شناخت راه و رابطه ».


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر