ماهان شبکه ایرانیان

فیلم هفته/ ماحی؛ روایت فساد اقتصادی و قربانیان آن

این هفته در بخش «فیلم هفته» با معرفی فیلم جذاب و جنجالی «ماحی» در خدمت شما عزیزان خواهیم بود. این فیلم که پس از کش و قوس های فراوان و حواشی زیاد، این‌روزها در سینماها اکران شده، پرده از اختلاس‌ها و سو استفاده‌ی برخی از سودجویان، در دوران تحریم برمی‌دارد. در ادامه با بنیتا همراه باشید.

 این هفته در بخش «فیلم هفته» با معرفی فیلم جذاب و جنجالی «ماحی» در خدمت شما عزیزان خواهیم بود. این فیلم که پس از کش و قوس های فراوان و حواشی زیاد، این‌روزها در سینماها اکران شده، پرده از اختلاس‌ها و سو استفاده‌ی برخی از سودجویان، در دوران تحریم برمی‌دارد. در ادامه با بنیتا همراه باشید.

خلاصه داستان: داستان این فیلم که بر اساس اتفاقات واقعی است؛ قصه‌ای از حواشی زندگی یک زن که در کشمکش پشت پرده‌ی اختلاس های مالی تا پرونده‌های پزشکی سربه مهر که هیچ‌گاه مطرح نشده است را پرده برداری می‌کند. داستان فیلم بین سال های 91 تا 92 می گذرد و روایتگر شرایط زن فیلم به نام «ماحی» است. شرایطی که بازگوکننده‌ی معنای کلمه‌ی ماحی است که از آن به معنای محوکننده یا نابودکننده یاد می شود.

عوامل فیلم: نویسنده و کارگردان: داود خیام/ بازیگران: آنا نعمتی، مهران احمدی، همایون ارشادی، سپیده اعلایی

فیلمبردار: مسعود سلامی/ تدوین: بهرام دهقانی/ موسیقی: بهزاد عبدی/ تهیه کننده: جواد نوروز بیگی.  

 آنا نعمتیآنا نعمتی در نمایی از فیلم «ماحی»

صحبت های عوامل فیلم:

آنا نعمتی: خیلی سخت است که بخواهید چنین روایتی را که ساختاری علمی و واقعی دارد، به صورت سینمایی به تصویر بکشید. این پروتزها فقط در جهان سوم عرضه می‌شود و در کشورهای مدرن فقط توسط قشر خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ایران، دخترانی با سنین 18 و 20 سال می بینیم که پروتزهای مختلفی را در صورت و یا سایر بدنشان کار می‌گذارند. بسیاری در جامعه‌ی امروز ما قربانی اتفاق مورد بحث فیلم می‌شوند و شما می‌توانید شاهد استفاده از پروتزها در مراکز زیبایی و حتی آرایشگاه‌ها باشید که این کارها را با هزینه‌هایی ارزان تر انجام می‌دهند.

داود خیام: به دلیل ناهنجاری اقتصادی که در مقطعی از تاریخ کشور رخ داد، داروهای تقلبی بسیاری وارد ایران شد. به طور مثال پروتزهای شرکت پی.آی.پی فرانسه وارد ایران شد و بسیاری از دختران در سنین کم و بسیاری از خانم‌های میان سال از آن‌ها استفاده کردند و به این دلیل که سیلیکون مورد استفاده در آن‌ها صنعتی بود همه با مشکل مواجه شدند. من حدودا با 30 خانم صحبت کردم که برای استفاده از این پروتزها دچار مشکل شده بودند یا شوهرانشان از آن‌ها جدا شده بودند چون احساس می کردند همسرشان به واسطه‌ی عمل‌هایی که داشته، مصنوعی شده و یا جامعه و خانواده دیگر او را با ظاهر جدیدش نمی پذیرفت.

آنچه منتقدان گفتند:

سایت سینما سینما: «ماحی» از نمونه فیلم‌هایی است که جای خالی‌اش درسینمای ایران به شدت احساس می‌شود. فیلمی با رگه‌های پررنگ سیاسی که از معضلات سیاسی و اقتصادی جامعه به عنوان بستری برای درام داستان استفاده می‌کند و در قالب یک داستان مهیج، عروسک‌های خیمه شب بازی یک جامعه پر زد و بند را به خوبی ترسیم می‌کند.

سایت سلام سینما: «ماحی» فیلم پرنشانه ای که اجتماعی نیست، این فیلم یک فضای مینیمال و استریلی از «کاسبان تحریم» را نشان می‌دهد، فضایی از یک داستان واقعی و مشهور که در آن سعی می‌شود روح سرمایه‌داری و پشت پرده­‌ی کاسبان تحریم را نشان دهد، اما این نوع نگاه با تمام دیدگاه‌هایی که پیش از این مطرح شده متفاوت است. عمده ی فیلم‌هایی که به مسائل سیاسی و اجتماعی می‌پردازند با بیان صریح عقیده‌ی خود و افزودن یک درام عاشقانه سعی دارند تا از تند و تیزی اثر بکاهند.

مجله‌ی هنری هفت: داوود خیام برای ساخت اولین فیلم سینمایی‌اش دغدغه داشته است، خیام توانسته با طرح یک داستان اجتماعی به جریانات سیاسی هم برسد، اگر چه قصه‌ی فیلم  می‌خواهد روایتی از زندگی ماحی باشد، اما این فیلم به هیچ وجه قصد ندارد تماشاگرش را وارد فضای زنانه کند، اگرچه ماحی هسته‌ی مرکزی قصه است، اما خیام به درستی خط روایی فیلمش را به جلو برده، این فیلم بر اساس یک داستان واقعی ساخته شده و فیلمساز سعی داشته درامی خلق کند که پولشویی و رانت خواری و واردات غیرمجاز نکته‌ی اساسی قصه باشد.

 

نظر کاربران چیست:

لیلی کاربر سلام سینما: جزو بهترین‌هایی که امسال دیدم... واقعا دیدنی بود و متفاوت!

محسن ابراهیمی کاربر سلام سینما: ماحی فیلمی است که داستان خود را بر اساس وقایع واقعی بنا نهاده است. ماحی، نماد مظلومیت ملت ایران است. ملتی که بازیچه‌ی دست ثروت‌طلبان و قدرت‌نشینان شده است. مسئله‌ی فیلم ماحی، چندین قدم فراتر از اکثر فیلم هایی است که در سینما به نمایش در می‌آید.

نازلی ارجمند کاربر خبرگزاری مهر: فیلم خیلی واضح به زنان در زمینه‌ی جراحی‌های زیبایی در آرایشگاه‌ها و مطب‌های غیر قانونی هشدار می‌داد. به‌نظرم فیلم خوبی بود.

 

حواشی:

فیلم کاملا پرحاشیه بود. ابتدا برای حضور درجشنواره انتخاب نشد و عوامل دلیل آن‌را مضمون سیاسی فیلم دانستند.

 حوزه‌ی هنری این فیلم را تحریم کرد. ماحی در هیچ یک از سینماهای پرتعداد، حوزه‌ی هنری به نمایش درنیامد.

فیلم از روی داستانی واقعی اقتباس شده و به کاسبان تحریم و وضع آشفته‌ی اقتصادی دولت قبلی اشاره دارد.

آنا نعمتی بازیگر نقش ماحی به در شب اکران خصوصی فیلم به شدت از عملکرد حوزه‌ی هنری و سایر نهادها به‌خاطر دیده نشدن فیلم اعتراض کرد. او دراین مراسم به کنایه گفت «از خیام که دو سال پای فیلم ایستاد، تشکر می‌کنم. از کسانی که فیلم را به جشنواره راه ندادند و فیلم ما را تحریم کردند هم قدردانی می کنم.»  

فریدون جیرانی در برنامه «هفت» شبکه سوم سیما، انتخاب نشدن «ماحی» در بخش نگاه نو را تلویحاً به دلیل تصمیم شخص دبیر جشنواره دانست و از نبود این فیلم در جشنواره فیلم فجر ابراز تاسف کرد.

با وجود تحریم حوزه‌‌ی هنری، نهاد نزدیک به صداوسیما به لحاظ خط فکری و سیاسی؛ صداوسیما تیزرهای این فیلم را تحریم نکرده و همچنان پخش می‌کند.

این فیلم قرار است در کشورهای اروپایی نظیر انگلیس روی پرده برود.

 ماحیآنا نعمتی در مراسم اکران خصوصی فیلم «ماحی»

 

نظر من را بخواهید:

فیلم سر و شکل داری است و با اینکه کارگردان مضمون ملتهبی را برای اولین اثر سینمایی‌اش انتخاب کرده اما مسحور این ایده نشده و به فکر ساختار و فرم هم بوده است. فیلمبرداری مسعود سلامی خوب و میزانسن‌ها پویا هستند. حتی در بخش‌هایی که فیلم به وسیله‌ی دوربین روی دست فیلمبرداری شده همه چیز به قاعده است و مخاطب دچار سرگیجه‌ای که معمولا این نوع فیلمبرداری در ایران برایش ایجاد می‌کند نمی‌شود.

داستان فیلم جدید و مضمون آن نو است. دکتری منفعت طلب (همایون ارشادی) اقدام به واردات لوازم زیبایی پروتز برای زنان می‌کند در حالی‌که می‌داند این مواد ممکن است از کیفیت بسیار پایینی برخوردار باشند و برای زنان مشکلات جدی ایجاد کنند. این دکتر زنی جوان به نام ماحی (آنا نعمتی) را به بهترین نحو و با جراحی های زیبایی به زنی اغواگر تبدیل کرده و در بیزینس‌اش هر جا به مشکل برمی‌خورد از این زن اغواگر در جهت رسیدن به منافعش استفاده می‌کند.

محموله‌ی آخر دکتر در گمرگ گیر می‌کند و ماحی مانند همیشه برای فیصله دادن به ماجرا، برای اغفال رئیس گمرک (مهران احمدی) اقدام می‌کند و این‌بار کار به ازدواج و بچه دار شدن می رسد اما...

«ماحی» با نادیده گرفتن ضعف‌هایش در بخش فیلمنامه و یکی دو گاف بزرگ منطقی به لحاظ حقوقی و قانونی، کارگردانی مقبولی دارد و کارگردان با اینکه مصالح لازم را برای سقوط به سانتی مانتالیسم در دست داشته اما به سمت احساسات‌گرایی نرفته و از داستان عاشقانه و پایان غم انگیز آن به نفع پیام اصلی فیلم سودجسته نه برانگیختن احساسات تماشگران. 

آنچه برای من به عنوان مخاطب مهم بود نگرش کارگردان در تعریف قصه و شخصیت پردازی‌های دقیق بود. اینکه خیام در دام اسم پرطمطراق فیلم سیاسی نیفتاده و خوب می‌دانسته به عنوان یک سینماگر و فیلمساز در درجه‌ی نخست باید قصه تعریف کرده و مخاطب را با داستان همراه کند و سپس به دنبال ارائه‌ی مانیفست و پیام و روشنگری اجتماعی باشد.

در کلامی کلی فیلم «ماحی» اثری مقبول است که می‌تواند مخاطب را با داستان پرکشش خود همراه کرده و در نهایت هم او را به فکر فرو ببرد. 

آنا نعمتی آنا نعمتی در مراسم اکران خصوصی فیلم »ماحی»

اگر دوست داشته باشید می‌توانید سری هم به مطلب «فیلم هفته/ خوب، بد، جلف؛ آبرومند با شوخی های بامزه» بزنید.


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان