ماهان شبکه ایرانیان

تکنولوژی سبز در دست کره ای ها؛ بررسی هیوندای نکسو ۲۰۱۹

این نخستین مرتبه نیست که شاهد یک محصول برقی با باتری الکترولیزی از شرکت هیوندای هستیم. پیش از این و در سال ۲۰۱۵، خودروساز کره‌ای مدل ix۳۵ پیل-سوختی را روانه بازار نمود که اولین خودروی هیدروژنی-برقی با تولید انبوه به شمار می‌ رفت. بهای آن معادل ۵۳,۱۰۵ پوند بود و در نتیجه فروش آنها کار سختی به نظر می‌ رسید.

تکنولوژی سبز در دست کره ای ها؛ بررسی هیوندای نکسو 2019

این نخستین مرتبه نیست که شاهد یک محصول برقی با باتری الکترولیزی از شرکت هیوندای هستیم. پیش از این و در سال 2015، خودروساز کره‌ای مدل ix35 پیل-سوختی را روانه بازار نمود که اولین خودروی هیدروژنی-برقی با تولید انبوه به شمار می‌ رفت. بهای آن معادل 53,105 پوند بود و در نتیجه فروش آنها کار سختی به نظر می‌ رسید.


اما محصول جدید تنها یک ix35 نیست که موتور درون سوز آن را برداشته باشند و محفظه عقب آن را مخازن هیدروژن اشغال نموده باشد. نکسو یک مدل سفارشی است که هیوندای انتظار فروش هزاران دستگاه از آن را در سر می‌ پروراند.

البته نباید انتظار فروش بالای خودروهای پیل سوختی را به این زودی‌ ها داشت؛ حداقل نه تا زمانی که صدها ایستگاه شارژ باتری سلول-سوختی در نقاط مختلف جهان همچون آلمان، ژاپن و آمریکا ایجاد شده باشد.


با وجود فشار 700 بار، تنها 5دقیقه برای پر کردن مخازن 52لیتری سه گانه نکسو زمان لازم است که از این جهت بر خودروهای برقی معمولی برتری دارد. نیروگاه هیدروژنی نکسو قادر به تولید نیرویی معادل 161 اسب بخار و بیشینه گشتاور 394 نیوتن‌متر است که خودروی مذکور را ظرف مدت 9.5 ثانیه از حالت سکون به سرعت یکصد کیلومتر بر ساعت خواهد رساند.

دامنه حرکتی هیوندای نکسو با یک مرتبه سوخت گیری، معادل 600 کیلومتر است که می‌ تواند نقش یکی از برگ های برنده این مبارز کره‌ ای را ایفا نماید.


به طور خلاصه نحوه کار این نوع از پیشرانه ها بدین صورت است که هیدروژن موجود در مخازن را به سمت سلول سوختی ارسال نموده و در آنجا پس از ترکیب با اکسیژن، منجر به تولید الکتریسیته مورد نیاز موتور الکتریکی می‌ شود. باقی مانده این واکنش هم چیزی جز آب نیست. بنابراین میزان آلایندگی خودروهای هیدروژنی را می‌ توان صفر در نظر گرفت.


در اینجا ما با یک کراس اوور خانوادگی طرف هستیم که از جذابیت ظاهری برخوردار بوده و با محصولات تویوتا نیز تفاوت دارد.خطوط متقارن آیرودینامیکی بدنه نکسو به همراه طراحی جدید چراغ‌ ها و مه شکن های جلو، ظاهری مدرن و آینده‌نگرانه به این خودرو بخشیده که آن را از ix35 و سایر محصولات هیوندای (به جز سانتافه جدید) متمایز نموده است.

در داخل کابین با فضای مدرنی روبه رو هستیم. صفحه نمایشگر لمسی 12.3 اینچی در میانه داشبورد و بالای دریچه‌ های تهویه جا خوش کرده و در کنار آن، صفحه سرعت سنج دیجیتال، آمار و ارقام مرتبط با پارامترهای رانندگی را به آگاهی راننده می رساند.


همچنین سسیتم مانیتورینگ نقاط کور نیز به هنگام راهنمازدن، تصویر دوربین همان سمت را که در آینه جانبی تعبیه شده، به صورت خودکار نمایش می‌ دهد.

کابین نکسو را می توان ترکیبی از سطوح نرم و سفت در نظر گرفت که روی هم رفته از کیفیت مناسبی برخوردار هستند. در نگاه اول ممکن است که کابین مملو از دکمه نکسو کمی ناجور به نظر برسد اما در قیاس با کابین های تمام لمسی، حس واقعی‌تری داشته و صفحه نمایشگر لمسی آن به میزان کافی از عملکرد مناسب و درخور برخوردار شده است.

بهای این خودرو هنوز مشخص نشده اما براساس اظهار امیدواری یکی از مسئولان شرکت هیوندای مبنی بر گرانتر بودن نکسو نسبت به ix35 هیدروژنی، می‌ توان حدس هایی در رابطه با قیمت بالای هیوندای نکسو زد. با این حال ما شاهد یک گام بزرگ رو به جلو از خودروساز کره‌ای، چه در زمینه طراحی داخلی و خارجی و چه در زمینه قوای محرکه سلول-سوختی هستیم.

تجربه رانندگی با نکسو

بهترین توصیفی که از این خودرو می‌ توان بیان نمود آن است که بگوییم: « با یک وسیله نقلیه کاربر پسند مواجه هستیم.»

برای شروع داخل کابین نکسو می‌ نشینیم و با فشردن دکمه استارت خودرو را روشن می‌ نماییم. پدال ترمز را نگه داشته و با اعمال فشار بر روی دکمه D حالت درایو را انتخاب می‌ کنیم. خبری از اهرم تعویض دنده نیست و تنها دکمه‌ های D ،N،R ،P موجود هستند.

حرکت در بزرگراه با سرعت های پایین تر از 65 کیلومتربرساعت، تجربه بسیار بی صدایی را برای سرنشینان رقم خواهد زد. اما این سکوت در سرعت‌ های بالاتر به وسیله صدای ناشی از تماس لاستیک ها با سطح جاده و آواهای برخاسته از سامانه های هشدار و مسیریابی، در هم می شکند.

عملکرد سیستم تعلیق بسیار نرم بوده و کیفیت سواری مناسبی را رقم می‌ زند اما سیستم فرمان چندان با راننده ارتباط برقرار نکرده و حس کافی را از سطح جاده به دستان راننده منتقل نمی‌ کند.در مجموع سواری راحتی را از نکسو در بزرگراه شاهد هستیم.

همچنین عملکرد برخی از سامانه های کمکی نکسو در برترین سطح این کلاس خودرویی جای می‌ گیرد. به کمک سامانه حرکت بین خطوط، نکسو قادر است تا به طور خودکار در بزرگراه های چند مسیره و حداکثر تا سرعت 150 کیلومتربرساعت، حرکت نماید.

عملکرد کروز کنترل تطبیق پذیر هم واقعا قابل تحسین است به نحوی که این سیستم برخلاف سایر رقبا، همواره در مسیر تعامل با راننده گام برداشته و خود را با شرایط و تمایلات شخص راننده سازگار می‌ نماید.

آیا نکسو برای مصارف خانوادگی مناسب است؟

اگرچه محفظه بار نکسو برای جادادن سه مخزن هیدروژنی کمی باریک به نظر می‌ رسد اما همچنان حجم 471 لیتری این بخش می‌ تواند جوابگوی نیازهای یک خانواده کم جمعیت باشد.

چهار سرنشین به راحتی در کابین نکسو جا می‌ شوند اما پنج نفر تاحدی با ناملایمتی مواجه خواهند شد. صندلی‌ های جلو مجهز به گرمکن، سردکن، تنظیم برقی و فوق‌العاده راحت هستند. کیفیت این صندلی‌ ها فراتر از حد انتظار ما بوده است. اما به نظر ما اندازه سانروف با آنچه در خودروهای مدرن انتظار می رود هم خوانی ندارد و تا حدی کوچک به نظر می رسد.


سخن پایانی

نکسو را بایستی یک تلاش قابل از خودروساز معتبر کره‌ ای به شمار آورد که می‌ تواند راه را برای سایر خودروهای هیدروژنی که در آینده پا به عرصه رقابت خواهند گذاشت، هموار نماید.

تنها مسئله ای که می‌ تواند بسیاری از خریداران در خرید این خودروی کراس اوور دچار شک و تردید نماید، قیمت بالای احتمالی این خودرو خواهد بود. با توجه به قیمت 66 هزار پوندی تویوتا میرای، احتمالا بهای نکسو هم در یک چنین محدوده ای سیر کند. به هرحال این تلاش شرکت هیوندای قابل تقدیر بوده و بهتر است رقبای بزرگی همچون تویوتا نگاهی نیز به پشت سر خود بیندازند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان