یکی از سردرگمیهای خریداران گوشیهای سامسونگ، گارانتیهای نامعتبری است که در بازار پیدا میشود. خیلی از مشتریان تفاوت بین گارانتیهای اصلی و متفرقه را ندانسته و با ترفندهای سودجویان، در دام آنها افتاده و هنگامی میفهمند که گوشیشان گارانتی نداشته که کار از کار گذشته است.
یکی از این مشکلات، یکسان بیان کردن خدمات همراه سرویس خاورمیانه (اینترنشنال) و پارس مایکروتل است. در حالی که این دو واژه با هم تفاوت دارند.
ما هم تفاوت میان این دو واژه و گارانتی را بررسی کردیم. برای این کار از مهران معظمی، یکی از مدیران مایکروتل تفاوت بین این دو واژه و خدمات را پیگیر شدیم.
به گفتهی معظمی، پارس مایکروتل تمام گوشیهای خود را به صورت رسمی وارد ایران میکند. هر شرکتی که بخواهد واردکننده رسمی در ایران باشد، باید گارانتی و خدمات پس از فروش محصولات وارد شده را تضمین و تأمین کند. به همین خاطر شرکت پارس مایکروتل برای مشتریان خود، خدمات پس از فروش را تحت نام مایکروتل پلاس ارائه میدهد. در جعبهی تمام گوشیهای گارانتی پارس مایکروتل کارت طلایی گارانتی این شرکت موجود است تا خریداران از صحت این گوشیها و گارانتیشان اطمینان حاصل کنند.
شرکت بینالمللی متعلق به پارس مایکروتل که با سامسونگ قرارداد داشته و خدمات پس از فروش گوشیها از طریق آن پیگیری میشود، همراه سرویس خاورمیانه نام دارد. همراه سرویس خاورمیانه خدمات به گوشیهای عرضه شده در منطقه را بر عهده دارد و بر اساس قرارداد خود با سامسونگ باید به گوشیهای منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا که کدهای خاصی دارند و با استفاده از IMEI قابل شناسایی هستند، خدمات ارائه دهد.
بدین ترتیب گوشیهای مخصوص منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا در ایران میتوانند برای دریافت خدمات خود به خدمات مایکروتل تحت نام همراه سرویس خاورمیانه مراجعه کنند. البته باید دقت داشت که گوشیهای سامسونگ در مناطق دیگر دنیا نمیتوانند خدمات گارانتی و پس از فروش را از همراه سرویس خاورمیانه دریافت کنند.
به همین علت گوشیهایی که از راههای غیرقانونی یا توسط واردکننده غیر رسمی وارد ایران میشوند، در بازار معروف به گارانتی اینترنشنال هستند. این گوشیها اگر متعلق به محدودهی خاورمیانه باشند میتوانند که از خدمات همراه سرویس خاورمیانه استفاده کنند. در بازار موبایل، افرادی که گوشیهای وارد شده به صورت غیر قانونی و غیر رسمی دارند، از نام گارانتی همراه سرویس خاورمیانه یا اینترنشنال استفاده میکنند. در حالی که ممکن است گوشی متعلق به خاورمیانه نبوده و نتوانند از گارانتی و خدمات پس از فروش استفاده کنند.
چرا نباید بدون گارانتی خرید
خرید گوشیهای بدون گارانتی که میتوانند خدمات همراه سرویس خاورمیانه را دریافت کنند، چند مشکل را به همراه خواهد داشت:
1- احتمال دارد گوشیهای بدون گارانتی برای منطقه خاورمیانه نباشند و خدمات همراه سرویس را دریافت نکنند.
2- احتمال دارد قطعات لوزام جانبی این گوشیها مانند شارژر، کابل یا هندزفری تغییر پیدا کرده و قطعات جانبی اصل نباشند.
3- احتمال دارد این گوشیها کارکرده بوده و ریست فکتوری شده یا ریفربیشد باشد.
گارانتی معتبر در منطقه
بر اساس سیاستهای سامسونگ و قرارداد پارس مایکروتل، گوشیهای سامسونگ با گارانتی پارس مایکروتل در کشورهای منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا(MENA) میتوانند خدمات پس از فروش سامسونگ را دریافت کنند.