![](/Upload/Public/Content/Images/1397/01/26/10571703697.jpeg)
به گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان، محمدرضا عرشیان معاون فرهنگی دادگستری استان یزد در جلسه شورای قضایی استان، گفت: اعتلای فرهنگ تکریم ارباب رجوع و تقویت میزان رضایتمندی ارباب رجوع به قوه قضاییه از مهمترین اهدافی است که باید با جدیت در دستگاه قضایی دنبال گردد.
معاون فرهنگی دادگستری استان یزد افزود: اهتمام به حفظ حقوق شهروندی و خواستههای قانونی افراد در مراجعه به دستگاه قضایی و همچنین بالا بردن منزلت و شأن دستگاه قضایی نزد مراجعان و مخاطبان دستگاه از دیگر اهدافی است که باید برای آنها برنامه ریزی صورت پذیرد.
وی تصریح کرد: از تعریف تمام رفتارها، تعاملات و روابط مبتنی بر رعایت حقوق انسانی، اخلاق حسنه و مزین به آداب اسلامی همراه با حفظ شئون مراجعان میتوان به عنوان شاکله تکریم ارباب رجوع یاد کرد.
این مقام قضایی، ارائه راهنمایی به مراجعان از روشهای مختلف اعم از تابلوهای راهنمایی، درگاههای مجازی و سیستمهای مخابراتی و ارتباطی را خواستار شد و گفت: طبق ماده 4 دستورالعمل تکریم ارباب رجوع، باید نوع خدمات قابل ارائه بر اساس شرح وظایف، فرایند و مراحل انجام خدمت، مدت زمان انجام کار، مدارک و کاربرگهای مورد نیاز، عناوین واحدها، محل استقرار و نام متصدی انجام امور مربطه به همراه سایر روشها و شیوههای خدمات گیری و همچنین نحوه ارائه انتقادات، شکایات و پیشنهادات به مراجعان اطلاع رسانی کامل و شفاف گردد.
عرشیان آماده سازی و تخصیص فضای مناسب جهت استقرار و آسایش ارباب رجوع را از دیگر مواردی که باید توسط مدیران و مسئولین در نظر گرفته شود اعلام کرد و گفت: دسترسی آسان به امکانات و خدمات مورد نیاز، ارائه استانداردهای بهداشتی و نظافتی، تعبیه سامانههای تهویه، سرمایشی و گرمایشی، تجهیز مراکز پر تردد به سیستمهای نوبت دهی الکترونیک، دسترسی به نمازخانه و ایجاد زیرساختهای خدماتی و امکانات رفاهی همچون، آب آشامیدنی، سرویس بهداشتی، میز و صندلی، تلفن همگانی، عابر بانک و دستگاههای الکترونیک راهنمایی ارباب رجوع نیز از جمله مسایلی است که باید برای مراجعان با کیفیت فراهم گردد.
معاون فرهنگی دادگستری استان یزد، با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری (مدظله العالی) به رقابت در ارائه خدمت به مردم، ابراز داشت: جمله "رقابت صحیح، مشروع و مقبول رقابت در خدمت رسانی به مردم است" از مقام معظم رهبری، یعنی ما باید در ادارات جو رقابت برای ارائه خدمت بهتر به مردم ایجاد کنیم.