استادان مطالعات سینمای جهان مهمان جشنواره جهانی فیلم فجر می‌شوند

مدیر علمی و دانشگاهی سی‌ و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر از حضور ۲ استاد مطالعات فیلم جهان در جشنواره جهانی فیلم فجر خبر داد.

استادان مطالعات سینمای جهان مهمان جشنواره جهانی فیلم فجر می‌شوند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ستاد خبری سی‌ و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر، شهاب اسفندیاری مدیر علمی و دانشگاهی سی‌ و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر درباره حضور استادان مطالعات فیلم جهان در این دوره جشنواره گفت: پروفسور لوسیا نجیب استاد رشته سینما در دانشگاه ریدینگ انگلستان است و قبلا رییس مرکز مطالعات فیلم دانشگاه لیدز در انگلستان بوده است و یکی از پژوهشگران ارشد و استادان پیشکسوت در حوزه مطالعات سینمای جهان به حساب می آید. وی همچنین حوزه‌ تحقیقاتش بیشتر متمرکز بر رویکردهای چندگانه به سینمای جهان، موج‌های نو و سینماهای جدید، رئالیسم سینمایی و مفهوم بین رسانه‌ای است.

وی در تشریح مفهوم مطالعات سینمای جهان و دلیل پیدایش این مفهوم بیان کرد: مطالعات سینمای جهان یک اصطلاح خاص و شاخه جدیدی در حوزه مطالعات فیلم است که تمرکزش بر سینمای کشورهای غیراروپایی و آمریکایی است چون در دانشگاه‌های غربی بیشتر تمرکز بر سینمای آمریکا و اروپا است و این مساله باعث شده سینمای جهان که بخش عمده تولیدات جهانی را برعهده دارد در بحث مطالعات فیلم نادیده گرفته ‌شود.

اسفندیاری با بیان اینکه جریان مطالعات سینمای جهان رو به رشد است، اظهار کرد: این مفهوم تحت عناوین مختلفی چون سینما اِستادیز، سینمای سوم، غربی زدایی در مطالعات فیلم و مطالعات پسااستعماری از آنها یاد می شود که ما سال گذشته در جریان سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر، کتاب «غربی زدایی مطالعات فیلم» را منتشر کردیم.

وی درباره دیگر استاد مهمان سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر در بخش علمی و دانشگاهی گفت: پروفسور دینا یوردانووا، موسس و رییس مرکز مطالعات فیلم دانشگاه سنت اندروز اسکاتلند، استاد مهمان بعدی جشنواره جهانی فیلم فجر است. یوردانووا صاحب آثار بسیاری در حوزه مطالعات سینمای اروپای شرقی و حوزه مطالعات جشنواره‌های سینمایی است.

مدیر علمی و دانشگاهی سی‌ و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر افزود: دینا یوردانووا را می توان بنیانگذار حوزه جدید مطالعاتی در دانشگاه‌های غربی دانست که به مطالعه جشنواره‌های سینمایی از منظر علمی و آکادمیک پرداخته است و به همین دلیل از او برای حضور در جشنواره دعوت کردیم.

وی از برپایی پنل «مطالعات جشنواره‌های سینمایی» در دانشکده سینما و تئاتر در روز دوشنبه 3 اردیبهشت ماه ساعت 14 خبر داد و گفت: در این پنل علاوه بر لوسیا نجیب و دینا یوردانووا، سیدرضا میرکریمی دبیر سی‌ و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر، دبیر جشنواره فیلم نانت و دبیر جشنواره فیلم داکا حضور دارند.

اسفندیاری در پایان درباره دیگر برنامه‌های لوسیا نجیب توضیح داد: لوسیا نجیب علاوه بر پنل «مطالعات جشنواره‌های سینمایی» که روز یکشنبه 2 اردیبهشت ماه ساعت 14 در دانشکده سینما و تئاتر برگزار می‌شود در هم اندیشی «سینما و فلسفه» دانشگاه تهران با موضوع رئالیسم در سینما سخنرانی دارد که انواع گرایش های رئالیستی در سینمای جهان را بررسی می کند. وی همچنین در روز سه‌شنبه 4 اردیبهشت ماه ساعت 14 پنل «مطالعات سینمای جهان» را در دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران و روز چهارشنبه 5 اردیبهشت ساعت 14 در پنل «مطالعات پسااستعماری» سخنرانی خواهد داشت.

آدرس سایت رسمی جشنواره Fajriff.com و پست الکترونیکی جشنواره Info@Fajriff.com است.

سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر 19 تا 27 آوریل 2018 (30 فروردین تا 7 اردیبهشت 1397) به دبیری سیدرضا میرکریمی در تهران در حال برگزاری است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان