آب هم می خورم چاق می شوم!

در طب چینی درصد زیادی از بیماران چاق، اشتهای زیادی ندارند ولی دچار اختلالات و سندرم‌هایی هستند که منجر به چاقی می‌شود.

آب هم می خورم چاق می شوم!

دکتر الهام امیر آذر

 

در طب چینی درصد زیادی از بیماران چاق، اشتهای زیادی ندارند ولی دچار اختلالات و سندرم‌هایی هستند که منجر به چاقی می‌شود. ضعف در کانال انرژی طحال باعث ضعف در معده نیز می‌شود چون این دو عضو با هم جفت هستند و اختلالات‌شان روی هم اثر می‌گذارند. ذکر این نکته نیز اهمیت دارد که ضعف کانال طحال در نهایت می‌تواند در بدن تولید دَمپ (DAMP) یا بلغم (رطوبت) نمایند. که خود به چاقی در فرد دامن می‌زند و درمان آن مشکل‌تر می‌شود.

غذاهای مفید

رژیم پروتئین و سبزیجات که شامل گوشت خوب پخته (گوشت قرمز، ماهی قزل‌آلا، ماهی‌های شمال بهترند) و سبزیجات بخارپز (نه خیلی پخته شده) مانند (هویج، بروکلی، کدو تنبل) بادام زمینی، فندق، گردو، پسته و کنجد توصیه می‌شود.

اقدامات دیگر

گرم کردن شکم (با کیسه نمک گرم شده) ورزش شکم و ماساژ شکم که به افزایش گردش خون کمک می‌کند.

طب سوزنی

طب سوزنی می‌تواند اثرات چشمگیری در درمان این سندرم داشته باشد. در همان جلسات اولیه بیمار می‌تواند بهبودی نسبی را تجربه کند. معمولاً درمان به 12 جلسه نیاز دارد که هر هفته 2 بار می‌باشد و سپس هر 2 هفته و با یک ماه یکبار ویزیت می‌شود. درمان ممکن است 3 تا 6 ماه برای حصول بهبودی کامل به طول انجامد.

سوزنکاری در نقاط طحال (SP) – معده (ST) – کبد (liv) و... انجام می‌گیرد. می‌توان از روش کاشت نخ نیز برای درمان بیماران استفاده کرد و در این روش بیمار هر 3 تا 4 هفته یکبار مراجعه می‌کند. استفاده از بادکش درمانی و ماساژ شکم نیز خالی از لطف نیست.

هویج نوعی گیاه ریشه‌ای

هویج، نوعی گیاه ریشه‌ای از خانواده‌ جعفری است که برگ‌های سبز آن در سطح خاک و ریشه‌ی گوشتی و خوراکی آن در زیر خاک رشد می‌کند. سایر اعضای این خانواده را گیاهانی مثل رازیانه، شوید و کرفس تشکیل ‌می‌دهد. ریشه‌ی خوراکی هویج استوانه‌ای و نارنجی رنگ است و عمدتاً مزه‌ی آن شیرین می‌باشد. دیگر گونه‌های این سبزی، به رنگ‌های سفید، زرد، نارنجی یا زرد و ارغوانی است.

یک سبزی برای فصول مختلف سال

این سبزی، در سراسر سال در دسترس می‌باشد؛ ولی نوعی از آن را به نام زردک یا هویج ایرانی، می‌توان در فصل‌های پائیز و زمستان تهیه کرد. در هنگام خرید، هویج‌هائی که بافت سفت، سطح صاف، بدون ترک خوردگی و  رنگ نارنجی تیره دارند، انتخاب کنید. هویج‌های سالم را بعد از شستن و ضدعفـونی کـردن، خشک کنید و در دستمال نخی بپیچید و داخل کیسه‌ی نایلونی تمیز، در یخچال نگه دارید.

هویج پر آب و کم‌ انرژی

هویج، گیاهــی پر آب، کم انرژی و فاقد چربـی است؛ منبـــع سرشاری از کاروتنوئیدها بویژه بتا کــاروتن می‌باشد. رنگ زرد یا نارنجی این سبزی نیز، به خاطر وجود همین رنگدانه‌هاست. رنگدانه‌ی بتاکاروتن، در بدن به ویتامین A تبدیل می‌شود. علاوه براین، هویج حاوی فیبرغذائی، ویتامین C و انواع مواد معدنی مثل پتاسیم است.

میان ‌وعده مناسب

هویج، خوراکی مغذی و مناسبی برای میان وعده کودکان و نوجوانان است. حتماً از این سبزی در کنار میوه و خوراکی‌های دیگر، در زمان مدرسه‌ی فرزندانتان استفاده کنید. هویج رنده کرده (به شکل فالوده)، خوراکی خوشمزه‌ای برای میان وعده‌ی منزل می‌باشد. علاوه بر این‌ها،  استفاده از این سبزی به شکل خام یا آبپز در انواع سالاد (سالاد کاهو و کلم، الویه، ماکارونی و...)،  باعث بهبود طعم، مزه و افزایش ارزش تغذیه‌ای آن‌ها می‌شود.

آب هویج؛ خوشمزه و مقوی

آب هویج نوشیدنی مغذی و خوشمزه‌ای برای همه‌ی گروه‌های سنی است. در فصول سرد سال، حتماً از این نوشیدنی پیوسته استفاده کنید. برای جذب بهتر بتا کاروتن این نوشیدنی، مقداری شیر به  آب هویج بیفزائید. آب هویج و بستنی نیز، نوشیدنی مقوی و مناسبی برای فصل تابستان است.

هویج؛ غذای کامل

با افزودن هویج رنده کرده به بسیاری از غذاها مثل ماکارونی، استانبولی پلو، لوبیاپلو، کتلت، کوکو، سوپ، آش، خوراک حبوبات و... می‌توان میزان ویتامین A را در آن‌ها افزایش داد. از  هویج آبپز یا تفت داده در کنار بسیاری از غذاها، برای تزئین بشقاب غذا و بالا بردن کیفیت غذائی آن‌ها استفاده کنید. پخت هویج در کمی روغن، باعث جذب بهتر بتاکاروتن آن می‌شود.

هویج؛ سبزی پر فیبر

انرژی ناچیز، فیبر غذائی فراوان، بافت سفت و مزه‌ی شیرین این سبزی، ‌سبب شده تا خوردن آن برای رفع حس گرسنگی در کسانی که رژیم کاهش وزن دارند، بسیار مناسب باشد.

هویج؛ سرشار از بتاکاروتن

با استفاده‌ی مرتب از هویج  یا آب هویج، مقدار فراوانی بتا کاروتن وارد بدن ما می‌شود. این ترکیب، خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و از بدن ما در برابر بیماری‌های گوناگون مثل انواع سرطان، بیماری‌های قلب و عروق و... حفاظت می‌کند. همچنین، در تأمین سلامت  و پیشگیری از چین و چروک پوست هم مؤثر است.

هویج و سلامت بینائی

بتا کاروتن فراوان موجود در هویج، در کبد انسان به ویتامین A تبدیل می‌گردد. دریافت کافی این ویتامین، در پیشگیری از شب کوری و  تأمین سلامت بینائی  بسیار ضروری است. همچنین ویتامین A، به حفاظت از ریه‌ها بویژه در افراد سیگاری و در  کسانی که در شهر‌های شلوغ با آلودگی هوا زندگی می‌کنند، کمک می‌کند.

کمک به جذب آهن

بتاکاروتن فراوان موجود در هویج با اتصال به آهن در روده، آن را در حالت محلول نگه می‌دارد و به جذب بهتر آن از مواد غذائی کمک می‌کند. بنابراین، با دریافت بیش‌تر بتا کاروتن، جذب آهن بهبود می‌یابد.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان