به گزارش مهر، دیروز یک روزنامه نگار امریکایی توئیتی منتشر کرد و در آن به نقل ازمقامات بوئینگ اعلام کرد که موعد تحویل هواپیمای 777 به ایران به سال 2019 موکول شده است.
در پی این توئیت، خبرگزاری رویترز در تماس تلفنی با مقامات بوئینگ، درباره این تصمیم از آنها سوال کرد و مقامات بوئینگ اعلام کردند که برای جتهایی که قرار بود امسال به ایران تحویل دهند مقاصد جدیدی پیدا کرده اند. به نوشته رویترزف با این اقدام، چشمانداز تحویل فوری هواپیما به ایران را بیشتر در حالهای از ابهام فرو رفته است.
مدیرعامل بوئینگ در گفتگوی تلفنی با رویترز اشاره کرد که به علت افزایش تقاضا، بوئینگ دیگر نگران نیست که سقوط توافق هستهای به خط تولید جت 777 این شرکت آسیب بزند و صدها شغل را به مخاطره بیاندازد. دنیس مویلینبرگ، مدیر اجرایی ارشد بوئینگ گفت: امسال ما هیچ تحویل هواپیمایی به ایران در زمانبندی خود نداریم و تولید این هواپیماها مطابق با روند تحولات دولت آمریکا به تعویق افتاده است. او ادامه داد: من میتوانم با اعتماد به نفس به شما بگویم ما کاهش ریسک را در برنامه تولید جت 777 خود آغاز کردهایم.
تحت توافق هستهای ایران با قدرتهای جهانی که برنامه هستهای ایران را در ازای از سرگیری تجارت با این کشور، محدود میکرد، بوئینگ در سال 2016 توافق کرد که 80 فروند هواپیما به ایران بفروشد. از این میان 15 هواپیما از سری جت 777-300ER برد بلند هستند که بوئینگ برای آنها مجوز صادرات دولت آمریکا را دریافت کرده بود.
منابع صنعتی به رویترز خبر دادند که قرار بود 3 فروند از این جتهای 777 امسال به ایران تحویل شوند اما بوئینگ دوباره نوبت تحویل آنها را با خریداران دیگر خود عوض کرده است.
توافق اصلی با ایران پشتیبانی حیاتیای از خط تولید 777 بود که یک از سودآورترین جتهای بوئینگ است که به یک دهه تولید خود نزدیک میشد و امکان تغییر آن به مدلی جدیدتر وجود داشت.