شباهت کلونی زنبور عسل با سازوکار تصمیم‌گیری انسان

سایکوفیزیک از دو قسمت سایکو (روان) و فیزیک تشکیل شده است. مبدعان این روش سعی کردند تا به کمک روش‌های فیزیکی، حالات روانی انسان‌ها را اندازه‌گیری کنند

شباهت کلونی زنبور عسل با سازوکار تصمیم‌گیری انسان
تحقیقات جدید منتشر شده در مجله “scientific report “ نشان می‌دهد که رفتار زنبور عسل از قوانینی پیروی می‌کند که با مغز انسان در مواجه با شرایط تصمیم گیری شباهت دارد.

سایکوفیزیک از دو قسمت سایکو (روان) و فیزیک تشکیل شده است. مبدعان این روش سعی کردند تا به کمک روش‌های فیزیکی، حالات روانی انسان‌ها را اندازه‌گیری کنند. برای مثال محققان سایکوفیزیک، مغز انسان را مطالعه می‌کنند که چگونه اطلاعات حسی همانند مزه، نور و صدا را پردازش می‌کند و چه عکس‌العملی نشان می‌دهد. به عنوان مثال محققان در دانشگاه شفیلد انگلستان، مشغول به مطالعه و تجزیه تحلیل رفتار سوپر‌ارگانیسم‌ها هستند تا سازوکار تصمیم گیری انسان‌ها را بیشتر درک کنند.

 محققان با رهبری “اندره رینا” اولین افرادی هستند که متوجه شدند رفتار زنبور‌های عسل از قوانینی پیروی می‌کنند که مشابه مغز انسان در شرایط تصمیم گیری است. این یافته‌ها می‌تواند دریچه‌های آسان و جدید برای مطالعه سازوکار مغز انسان باشد.

سه قانون که تصمیم گیری ما را بر عهده دارد

رینا و همکارانش سه قانون اصلی سایکوسوشیال را در رفتار کلونی زنبور‌های عسل مورد بررسی قرار دادند. قانون پیرون، قانون هیک-هیمن و قانون وبرز

محققان در تلاش این هستند که بفهمند آیا این قوانین در فرایند تصمیم‌گیری زنبور عسل صادق هستند یا نه؟ آیا زنبور عسل کندو‌های با کیفیت بالا را با دیگر کندو‌ها مقایسه می‌کند و در آخر تصمیم به انتخاب کدام می‌گیرد.

بنابراین آن‌ها فرایند انتخاب کندو‌های عسل را مدل سازی کردند. کندو‌هایی که بیشترین مشتری را داشتند مورد مطالعه قرار دادند و تغییر جمعیت کندو را در طول زمان زیر نظر گرفتند.

مطالعات نشان داد فرایند تصمیم‌گیری زنبور‌های عسل همانند انسان از سه قانون ذکر شده پیروی می‌کند.

چگونه کلونی‌‌های زنبور عسل تصمیم گیری می‌کنند

مطالعات نشان داد که زنبور‌های عسل در تصمیم‌گیری بین دو کندوی با کیفیت، راحت‌تر عمل می‌کنند. این قضیه قانون پیرون را تصدیق می‌کند. بر اساس این قانون، انسان در تصمیم‌گیری بین دو انتخاب با کیفیت سریعتر عمل می‌کند تا زمانی که دو انتخاب‌ از کیفیت ادراکی و حسی پایینی برخوردار باشد.

همچین قانون هیک-هیلمن اشاره دارد که هرچه تعداد گزینه‌ها بیشتر باشد تصمیم‌گیری برای انسان سخت‌تر می‌شود. با توجه به انتخاب کندو‌های دیگر در بین چند گزینه، این رفتار می‌تواند تصدیقی بر درستی این قانون در کلونی‌ها باشد.

به دنبال قانون پیرون، طبق قانون وبستر، هرچه اختلاف کیفیت بین دو گزینه کمتر باشد تصمیم گیری سخت‌تر می‌شود. و مشکل‌تر از آن تصمیمی است که بین دو گزینه مشابه و  بی‌کیفیت باشد. این قانون برای فرایند تصمیم گیری کلونی‌های زنبور عسل هم صادق بود.

این مطالعات بخوبی نشان می‌دهد که کلونی‌های زنبور عسل مشابه یک ارگانیزم کامل یا بهتر بگوییم سوپر ارگانیزم،  عمل می‌کند. سوپر ارگانیزم متشکل از تعداد زیادی اجزای کالا مستقل است که در تعامل و ارتباط با دیگر اجزا یک هدف یا پاسخ جمعی را محقق می‌کنند.

در آخر رینا اظهار داشت مطالعه رفتار کلونی های زنبور عسل بسیار آسان‌تر و راهگشا‌تر از آن بود تا اینکه به مطالعه نرون‌های مغزی انسان پرداخته شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان