برای این‌که نرمی و لطافت پوست در طول روز حفظ شود لازم است از کرم‌های مرطوب کننده استفاده کنید. امروزه این کرم‌ها دارای تنوع بسیار زیادی بوده و گاهی ممکن است انتخاب را برای شما سخت کنند! اگر با ویژگی‌های یک کرم مرطوب کننده با کیفیت و عالی آشنا باشید می‌توانید بهترین و مناسب‌ترین مرطوب کننده را برای خود انتخاب کنید و با خیال راحت از آن استفاده نمایید. در این مطلب با ویژگی‌های یک کرم مرطوب کننده با کیفیت بیشتر آشنا شوید.

کرم مرطوب کننده باید بدون عطر مصنوعی باشد

کرم‌های مرطوب کننده باید فاقد هرگونه عطر و رایحه مصنوعی باشند. عطر مصنوعی مورد استفاده در این کرم‌ها اولین و شایع‌ترین دلیل ایجاد حساسیت‌های پوستی هستند که در اثر استفاده مداوم می‌تواند سبب بروز بسیاری از مشکلات پوستی شود. پس مهم‌ترین نکته‌ای که در خرید یک کرم مرطوب کننده باکیفیت باید به آن توجه داشت این است که از انواع بدون عطر و رایحه استفاده کنید. 

کرم مرطوب کننده حاوی روغن‌های پایدار و اشباع شده بخرید

روغن های‌اشباع شده و منحصر به فرد بهترین گزینه برای استفاده در کرم‌های مرطوب کننده هستند. روغن‌های اشباع دارای ترکیبات شیمایی ویژه‌ای هستند و به همین دلیل در برابر آسیب‌های رادیکال آزاد مقاوم خواهند بود. روغن‌هایی مانند روغن نارگیل، کره شی، کره کاکائو و روغن جوجوبا بهترین روغن‌های تشکیل دهنده در کرم‌های مرطوب کننده هستند.

روغن‌های اشباع نشده نیز گزینه‌ی دیگری برای ساخت کرم مرطوب کننده هستند، اما معمولا کیفیت و پایداری کمتری نسبت به روغن‌های اشباع شده دارند. از این روغن‌ها می توان به روغن گل رز، دانه انگور، کنجد، آفتابگردان و سویا اشاره کرد.

کرم مرطوب کننده

کرم مرطوب کننده باید بدون سیلیکون (Silicone) باشد

سیلیکون‌ها ترکیبات و پلیمرهای مصنوعی هستند که امروزه در ترکیبات اولیه بسیاری از کرم‌های مرطوب کننده استفاده می‌شود. این ترکیبات معمولا ارزان قیمت هستند، بافت مخملی و نرم برای کرم‌ها ایجاد می‌کنند و سریع سطح پوست را نرم و صاف خواهند کرد.

این ترکیبات تنها یک نوع مرطوب شدن کذایی در پوست را ایجاد می‌کنند و هیچ گونه تاثیری در ایجاد رطوبت واقعی در پوست ندارند. سیلیکون‌ها باعث تجمع روغن، سلول‌های مرده و گرد و غبار در منافد پوست شده و به سادگی بروز جوش و آکنه را در پوست تشدید خواهند کرد. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود از کرم مرطوب کننده‌ای استفاده کنید که فاقد سیلیکون بوده و یا این‌که تنها 5 تا 10 درصد از آن در ترکیبات اصلی کرم مرطوب کننده استفاده شده باشد.

کرم مرطوب کننده نباید حاوی مشتقات نفتی باشد

مشتقات نفتی نیز درست مانند سیلیکون‌ها باعث ایجاد یک لایه صاف و نرم بر روی پوست شده و یک سد در پوست ایجاد می‌کنند. این مشتقات نفتی دارای مولکول‌های بزرگی هستند و به راحتی توسط پوست جذب نخواهد شد و به همین دلیل حالت آبرسانی را برای پوست ایجاد نمی‌کنند و حتی ممکن است از پوست در برابر از دست دادن آب و رطوبت طبیعی نیز محافظت نکنند.

از دیگر مشکلاتی که مشتقات نفتی برای پوست ایجاد می‌کنند، می‌توان به مسدود شدن منافد پوستی، کدر شدن رنگ پوست و خشکی پوست اشاره کرد.

مشتقات نفتی معمولا با نام‌های روغن پارافین، پارافین مایع، نفت مایع و روغن سفید در ترکیبات و مواد تشکیل دهنده کرم مرطوب کننده نوشته می‌شوند.

کرم مرطوب کننده

مواد نگهدارنده در کرم مرطوب کننده!

اگر کرم‌های مرطوب کننده حاوی آب باشند باید از ترکیبات و مواد نگهدارنده در ساخت کرم استفاده شود در غیر این صورت این مواد نگهدارنده می‌تواند محیطی مساعد برای رشد باکتری‌ها را ایجاد کنند. بنابراین در صورتی که برچسب preservative-free را روی کرم مرطوب کننده دیدید از خرید آن صرف نظر کنید. 

کرم مرطوب کننده باید بدون مواد پاک کننده یا امولوسیون کننده‌ها باشد  

مواد پاک کننده که معمولا در شوینده‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند یکی از اصلی‌ترین دلایل ایجاد خشکی پوست هستند و می‌توانند به سادگی باعث تحریک شدن پوست یا ایجاد جوش و آکنه شوند. اگر پوست تحریک‌پذیر و حساسی دارید حتما در خرید کرم مرطوب کننده دقت داشته باشید.