بدون شک چینیها سریعترین پیشرفت را در صنعت خودروسازی دارند و آنها بعد از مدت کوتاهی توانستهاند به سطح نسبتا خوبی از تکنولوژی دست پیدا کنند. بهتر است از خودروسازان داخلی حرفی به میان نیاوریم که هنوز بعد از دههها، نتوانستهاند دل از خودروهای قدیمیشان بکنند و هنوز به مونتاژ، آن هم در سطحی پایین و بیکیفیت ادامه میدهند.
بعضی از شرکتهای خودرویی ایران نیز وقتی پیشرفت خودروسازان چینی را دیدند، بهجای اینکه کمی درس بگیرند، به سراغ آنها رفتند تا از این رشد آنان کمال استفاده را برای سودآوری انجام بدهند و در دوران تحریم، ماشینهای آنان را به مردم بفروشند. اما مسئله اینجاست که ظاهرا این خواسته آنان برای سودآوری سیری ناپذیر است و بهجای وارد کردن خودروهای با کیفیتتر چینی، دست روی نسخههای ارزان و بیکیفیت آنان گذاشتند تا این ماشینهای ارزان را به اسم خودروی با کیفیت (!) به مردم بفروشند و در نهایت نیز بگویند ما در حال ضرر دهی هستیم.
ام وی ام 110 قدیمی
داستان خودروهای چری و مدیران خودرو نیز یادآور همین موضوع است. از چندسال پیش این شرکت نسخه کپی شده دوو ماتیز را با نام MVM 110 در ایران به فروش میرساند که جز خودروهای شهری کوچک به شمار میرود. حالا مدیران خودرو قصد دارد فیسلیفت این ماشین را به بازار عرضه کند که البته دیگر شباهتی به دوو ماتیز ندارد و با ظاهری عجیب و غریب، قرار است که خودروی اسپرت شهری زیر 30 میلیونی باشد. در ادامه به بررسی کوتاه امکانات و مشخصات این ماشین میپردازیم که البته کمی با ماشینهای قبلی این شرکت تفاوت دارد و ظاهرا چری در حال پیشرفت است.
طراحی
چینیها توانایی خاصی در جهت طراحی ماشینهای زشت دارند و از این بابت باید به آنها تبریک گفت. البته گفته شده که طراحی این ماشین بر عهده تیمی ایتالیایی بوده است. به هر حال در قسمت جلو میتوان شباهتهایی با نسل قبل پیدا کرد. چراغها بزرگتر شدهاند و حالا چراغهای راهنما نیز به کنار چراغ اصلی آورده شده است. ورودی هوای بزرگتر، به چراغهای مه شکن متصل شده و چهرهای مدرنتر به ماشین بخشیده. خط کاپوت منحنی و خطوط زیر آن، چهرهای خندان به ماشین بخشیدهاند و بهگفته چری، برای طراحی ماشین از “نمو” الهام گرفته شده است!
به بخش کناری ماشین میرویم. با نگاه به دستگیره در عقب، به اوج هنر و زیرکی طراحان پی میبریم. بله، هدف آنان از قراردادن دستگیره به این شکل، ایجاد شکل حرف Q بر روی شیشه عقب است و این زیرکی وقتی به اوجش میرسد که دو Q در دو سمت این ماشین وجود دارد و بالاخره نام ماشین (QQ) پدیدار میشود! اما خب این کار قطعا باعث سختتر شدن بازکردن درها خواهد شد.
از نمای کنار نیز متوجه حضور چراغی نسبتا بزرگ در قسمت پشتی میشویم. واقعا باید به چراغهای این ماشین لقب عجیب را بدهیم. خطوط منحنی زیادی نیز در پشت ماشین همچون دیگر نقاط دیده میشود. شیشه عقب بزرگ طراحی شده، پس نگرانی بابت دید عقب بهوجود نخواهد آمد. در پشت به کمک جکهای هیدرولیکی باز خواهد شد و کار را کمی راحتتر خواهد ساخت.
در مورد کیفیت قطعات نمیتوانیم حرفی بزنیم اما قطعا نباید انتظاری جز استفاده از پلاستیک خشک در ماشین داشته باشیم. چری در طراحی داشبورد از ترنسفورمرز الهام گرفته است! با طراحی خطوطی بر روی درها، سعی شده از سادگی در این قسمت پرهیز شود و در این کار ظاهرا موفق بودهاند. خبری از شمارنده دور موتور نیست و تنها کیلومتر شماری بزرگ روبروی راننده قرار دارد.
پیشرانه و سیستم انتقال قدرت
به نظر میرسد از همان موتور قبلی نیز در این ماشین استفاده شود. موتوری 1.1 لیتری که توان تولید حدود 70 اسب بخار را دارد. البته این موتور بهبودهایی داشته و ورودی هوای آن بزرگتر شده و مصرف سوخت آن مقداری کاهش یافته است. درضمن از گیربکس AMT نیز در این ماشین استفاده خواهد شد. با وزن 936 کیلوگرمی و این موتور، ام وی ام 110 میتواند به سرعت 150 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. درضمن چرخها نیز 14 اینچی خواهند بود.
ایمنی
مدل قبلی از جمله ماشینهای ضعیف در بخش ایمنی به شمار میرفت. اما سیستم ترمز ABS و EBD، کیسه هوای سرنشینان جلو و فریم جدید بدنه، ایمنی این خودروی شهری را افزایش داده است. درضمن سپرهای جلو و عقب برای کاهش صدمه در هنگام برخورد بهبود یافتهاند.
امکانات
شیشه بالابر اتوماتیک برای قسمت جلو و عقب، موزیک پلیر با ورودی USB و جا لیوانی و قسمتهای متعدد برای گذاشتن وسایل از جمله امکانات معدود این ماشین ارزان قیمت به شمار میروند.
جمع بندی
ام وی ام 110S قطعا خودرویی مناسب برای بانوان به شمار میرود که این قشر را راضی خواهد کرد. همچنین برای کسانی که نمیخواهند پول زیادی برای داشتن خودرویی کوچک برای داخل شهر پرداخت کنند و یا نگران پارک کردن ماشین هستند، این ماشین گزینهای ایده آل خواهد بود که با موتوری نسبتا کم مصرف، هزینههای کمی برای خریدارش در پی خواهد داشت.