ماهان شبکه ایرانیان

بررسی ماشین راین V۵: یک تازه وارد

وضعیت بازار خودروهای ایران طی چند سال اخیر تغییراتی زیادی پیدا کرده است. در زمانی که خودروسازان داخلی در خواب زمستانی‌‌شان مانده بودند، اژدهاسوارانی از سرزمین چین به یکه‌تازی پرداختند و توانستند برای ماشین‌هایشان، بازاری تشنه به خودروی ارزان قیمت پیدا کنند.

وضعیت بازار خودروهای ایران طی چند سال اخیر تغییراتی زیادی پیدا کرده است. در زمانی که خودروسازان داخلی در خواب زمستانی‌‌شان مانده بودند، اژدهاسوارانی از سرزمین چین به یکه‌تازی پرداختند و توانستند برای ماشین‌هایشان، بازاری تشنه به خودروی ارزان قیمت پیدا کنند.

خودروسازان کشورمان نیز برای اینکه از رقابت جا نمانند، به جای تولید خودرو، شروع به واردات و فروش خودروهای چینی کردند. راین خودرو نیز یکی از همین شرکت‌هاست که در دوره‌ای به فروش و مونتاژ خودروهای هیوندای می‌پرداخت و اکنون در مقابل چینی‌ها کمر خم کرده و خودروهای آنان را به فروش می‌رساند. یکی از محصولات جدید راین خودرو که البته قسمت‌هایی از آن در ایران تولید می‌شود، تولید FAW بوده که یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌های چینی به شمار می‌رود. البته این ماشین در ایران به نام راین V5 (فاو ویتا V5) به فروش می‌رسد که شاید برای تاکید بر ساخت مقداری از خودرو در ایران، چنین کاری انجام شده است.

در ادامه به بررسی این خودرو می‌پردازیم تا ببینیم راین V5، چه چیزی برای خریدارانش ارائه می کند؛ خودرویی که با قیمت 37 میلیون تومانی، شاید مهم‌ترین امکاناتش فرمان برقی‌ باشد.

طراحی خارجی

Rayen-02

طی چند سال اخیر چینی‌ها رشد به‌سزایی در تولید خودرو‌ها و به خصوص در بخش طراحی داشته‌اند. این رشد را در کپی‌ برداری‌هایشان نیز می‌توان پیدا کرد؛ نمونه‌اش هم لیفان 820 که چندی پیش در چرخان بررسی شد. اما باز کپی‌برداری‌هایی ضعیف در بین ماشین‌های چینی دیده می‌شود. نمی‌توان گفت که طراحی راین V5 جزء ضعیف‌ها به شمار می‌رود، اما زیبا هم نیست. در قسمت جلو کاملا با خودرویی معمولی روبرو هستیم. کاپوت صاف طراحی شده و تنها دوخطی که تا کنار جلوپنجره ادامه یافته‌اند، به پویایی ماشین مقداری افزوده‌اند؛ اگرچه فاصله میان چراغ و کاپوت کمی در ذوق می‌زند.

faw-vita-v5-008

در قسمت کناری شاهد کپی‌برداری فراوان از تندر 90 هستیم. خطی که از چراغ عقب شروع شده و از زیر پنجره رد می‌شود و در نزدیکی چراغ‌های جلو خاتمه پیدا می‌کند، چندان با قسمت‌های دیگر همخوانی ندارد و کپی‌برداران تنها به وجود این خط در تندر 90 احترام گذاشته‌اند! البته در کل نمی‌توان هماهنگ بودن قسمت‌های مختلف را در طراحی این ماشین انتظار داشته باشیم. چرخ‌های 14 اینچی نیز اصلا مناسب چنین خودرویی به نظر نمی‌رسند و چهره‌ آن را زشت کرده‌اند.

Rayen-06

قسمت عقب را می‌توانیم عجیب‌ترین بخش V5 بنامیم. فاصله زیاد در صندوق با دیگر قطعات زیاد جالب نیست. باید از طراحان محترم بپرسیم که هدف از کشیدن دو خط در سپر چیست! شاید آن‌ها می‌خواستند به مقدار بیش‌تری، هماهنگ نبودنِ طراحی را گوشزد کنند! به هرحال نمی‌توان به V5 امتیاز زیادی در بخش طراحی داد و در این بازه قیمتی تندر 90 و ام‌وی‌ام 315 شاید طراحی متعادل‌تری داشته باشند.

طراحی داخلی

intro-v5_1

بر خلاف طراحی خارجی، این ماشین در داخلش حرف‌هایی برای گفتن دارد. طبق معمول نباید انتظار کیفیت مناسبی در خودروهای ارزان قیمت داشته باشیم و V5 نیز از این قاعده مثتثنی نیست. به هر حال طراحی داشبورد و آمپر‌ها بسیار زیباتر از تندر 90 است و همچون آن، طراحی ساده‌ای ندارند. نوارهای کرم استفاده شده در کابین، جذابیت داخل ماشین را بیش‌تر کرده‌اند. این نوار از روی درهای عقب با ضخامت کمی شروع شده و تا روی داشبورد ادامه پیدا می‌کند.

faw-vita-v5-034 faw-vita-v5-031

صندلی‌ها با روکش چرمی در قسمت عقب به صورت نیمکتی و صاف طراحی شده‌اند که از آن‌ها نباید راحت بودن را توقع داشته باشیم. به نظر نمی‌رسد که بیش‌تر از دو نفر در قسمت پشت بتوانند برای مدت طولانی بنشینند و همین دو نفر نیز اگر قد بلندی داشته باشند، با جای پایشان به مشکل خواهند خورد.

faw-vita-v5-036

ظرفیت صندوق‌‌عقب 420 لیتر اعلام شده است که وقتی این عدد را با تندر 90 مقایسه می‌کنیم، به اختلاف 90 لیتری پی می‌بریم که به نسبت مقدار زیادی است؛ البته نمی‌توان به این مقدار فضا ایراد گرفت و در نوع خود خوب است.

مشخصات فنی

MG_3776

پیشرانه 1.5 لیتری چهارسیلندر راین V5 با 16 سوپاپ می‌تواند در 6000 دور در دقیقه، 97 اسب‌بخار تولید کند. حداکثر گشتاور این موتور نیز 135 نیوتون‌متر اعلام شده است که دسترسی به آن در دور 4400 میسر می‌شود. راین خودرو تاکید زیادی بر کم استهلاک و اقتصادی بودن این ماشین دارد و معتقد است با مصرف سوخت 6.1 لیتر در صد کیلومتر، می‌توان V5 را در دسته ماشین‌های کم‌مصرف قرار داد. مخزن سوخت نیز توانایی نگهداری از 45لیتر بنزین را دارد.

در حال حاضر تنها گیربکس 5 سرعته دستی برای این ماشین در دسترس است و مشخص نیست که در آینده گیربکس اتوماتیک قابل سفارش خواهد بود یا نه.

faw-vita-v5-049

این ماشین 995 کیلوگرمی می‌تواند به حداکثر سرعت 180 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند و رسیدن به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت از حالت سکون با این ماشین 11 ثانیه طول خواهد کشید که قابل قبول است.

ایمنی

راین V5 در تست موسسه چینی c-ncap تنها 2 ستاره ایمنی دریافت کرده که با این شرایط باید آن را جزء خودروهای با ایمنی ضعیف قرار بدهیم. البته خودروهای داخلی نیز چندان وضعیت بهتری نسبت به V5 ندارند و نمی‌توان آن‌ها را برتر از این ماشین بدانیم.

faw-vita-v5-test

ترمزهای جلو از نوع دیسکی و عقب کاسه‌ای هستند و سیستم‌های EBD و ABS هم در این ماشین به کار رفته است. دو ایربگ نیز برای ایمنی بیش‌تر سرنشین جلو و راننده قرار دارد.

امکانات

لیست امکانات یک خودروی 37 میلیونی چندان پربار نخواهد بود. از جمله امکانات معدود این ماشین می‌توان از شیشه‌ بالابر برقی، رینگ آلیاژی، تنظیم الکترونیکی چراغ‌های جلو، تنظیم برقی آیینه‌های جانبی و سنسور دنده عقب یاد کرد.

MG_3748

همانطور که در قبل نیز اشاره کردیم، یکی از مهم‌ترین امکانات این ماشین، فرمان برقی‌اش به شمار می‌رود که مقداری مصرف انرژی کمتری دارد و می‌تواند در کاهش مصرف سوخت مؤثر واقع شود و درضمن فرمان‌پذیری نیز  بهبود پیدا می‌کند.

نتیجه‌گیری نهایی

Rayen-04

با قیمت 37 میلیونی، V5 رقیبان سرسختی همچون مدل پایه تندر 90، سورن، ام‌وی‌ام 315 و برلیانس H230 را پیش‌رو دارد. اگر شما به دنبال خودرویی با خدمات پس از فروش مناسب و بازار دست دوم خوب هستید، بهتر است نه سراغ این ماشین و نه دیگر چینی‌ها بروید. درضمن در این صورت پیشنهاد می‌کنم پنج دلیل برای خرید تندر 90 و پژو پارس را بخوانید.

اما اگر خواستار خودرویی با طراحی داخلی نسبتا مناسب و طراحی خارجی قابل قبول، موتوری کم‌مصرف و پرشتاب برای خانواده‌های کم جمعیت هستید، راین V5 می‌تواند در لیست انتخاب‌هایتان قرار بگیرد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان