کیا ریو 2016 یک انتخاب مقرون به صرفه در زمره خودروهای سابکامپکت بهشمار میآید. در ساخت این قبیل خودروها به ندرت پیش میآید که از فناوریهای پیشرو و جذاب مدلهای پرچمدار و لوکس استفاده شود، با این حال از محبوبترین کلاسهای خودرویی جهان است که به دلیل قیمت اندک، امکانات متوسط و استهلاک پایین، مشتریان فراوانی به خرید آنها تمایل دارند. ریو در دو مدل سدان و هاچبک عرضه میشود و هر دو مدل نسخههای پایه(LX)، نیمهفول(EX) و فولآپشن(SX) را ارائه میدهند.
طراحی و دیزاین
ظاهر خودرو تا حد زیادی سلیقگی است, با این حال ریو 2016 یکی از خودروهای زیبا این کلاس محسوب میشود. این محصول کرهای ها از لحاظ ظاهری دچار تغییرات جزئی و سطحی نسبت به مدل 2015 شده و با ظرافت و دقت بیشتری طراحی گردیده است. در نمای جلو اولین موردی که در نگاه نخست جلب توجه می کند تغییرات صورت پذیرفته در چراغ است که موجب شده رخ خودرو نسبت به نسل قبل خشمگینتر به نظر آید. همچنین پنجره زیر سپر هم دستخوش تغییراتی شده و با استفاده از خطوط افقی کشیدهتر بهنظر میآید. بهطور کلی بخش جلویی خودرو جذاب و هیجانانگیز است. در قسمت پشتی چراغها همسو با جلو حالت تهاجمی دارند و از خطوط هدفمند استفاده شده است. ظاهر عقب ریو در مقایسه با مدل پیشین پهنتر و عضلانیتر وانمود میکند. در نگاه از کناره ها این خودرو ظاهر کوپه مانند و اسپرت دارد، همچنین یک منحنی زیباشناسانه روی درب نقش بسته است. این اتومبیل در نسخه پایه از رینگهای 15 اینچی فولادی و در نسخه های EX و SX به ترتیب به رینگهای 15 اینچی آلومینیمی و 17 اینچی آلومینیمی مجهز شده است.
کابین و امکانات
بهطور کلی ریو 2016 از طراحی نهچندان خاص و هیجانانگیز، اما در عین حال شیک بهره میبرد. وقتی وارد کابین میشویم کیفیت مواد استفاده شده در مدل پایه LX چنگی بهدل نمیزند! اما در نسخه EX و SX، روکش نرم داشبورد، استفاده از تریم فلز و صندلیهای چرمی به چشم میخورند. با توجه به اینکه ریو یک خودروی کامپکت شهری است اما در زمینه فضا و راحتی امتیاز خوبی دریافت میکند.
حتی رانندگان بلند قد نیز در پشت فرمان تلسکوپی نسخه EX و SX احساس راحتی خواهند کرد. صندلی های عقب فضای ایدهآلی را نسبت به ابعاد خودرو برای سرنشینان فراهم میکند. این موضوع نیز در فضای صندوق عقب صدق میکند و حجمی معادل 388 لیتر در مدل های سدان در اختیار شما قرار میگیرد، این حجم با خواباندن صندلی های عقب افزایش مییابد. در مدل هاچبک این حجم 424 لیتر بوده و با خواباندن صندلی های عقب به 1410 لیتر افزایش مییابد. برخی از تجهیزات قابل توجه کابین در نسخههای آپشندار عبارتاند از: پنجرههای الکترونیکی، بلوتوث، ورود بدون کلید، سیستم صوتی با 6 بلندگو، جلو پنجره فراگیر کروم و روکش چرمی فرمان.
پیشرانه
این اتومبیل از یک موتور بنزینی با حجم 1.6 لیتر بهره میبرد که توان تولید 138 اسببخار قدرت را دارد و قادر خواهد بود طی مدت زمان 10.3 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر در ساعت برسد. سدان LX به جعبه دنده شش سرعته دستی مجهز شده که البته قابلیت انتخاب جعبه دنده اتوماتیک وجود دارد. در نسخه های EX و SX و تمامی مدلهای هاچبک جعبه دنده به صورت اتوماتیک ارائه میشود. تخمین مصرف سوخت این خودرو طبق استاندار EPA در هر 100 کیلومتر مسافت شهری 8.8، در بزرگراهها 6.4 و به صورت ترکیبی 7.6 میباشد.
حس سواری
کیا ریو 2016 از نظر هدایتپذیری هیچ کموکسری در مقایسه با خودروهای موجود در این کلاس از خود نشان نداد و همچنین شتاب فراتر از انتظار را در اختیار راننده قرار میدهد. متاسفانه موتور ریو در دورهای بالا صدای نسبتا آزاردهندهای را ایجاد کرده و باعث برهم خوردن آرامش کابین میشود. یکی از مشکلاتی که در مورد نسخه Sx باید گفت ضرباتی است که در مسیر های ناهموار با توجه به رینگ های بزرگ و سیستم تعلیق خشک، به کابین وارد میشود. از این رو اگر کیفیت سواری بالاترین اولویت شماست بهتر است به سراغ نسخه EX بروید که از سیستم تعلیق نرمتری برخوردار است.
ایمنی
هر دو مدل سدان و هاچبک ریو در تصادف از جلو 4 ستاره و در تصادف از پهلو موفق به کسب 5 ستاره ایمنی شدند. از تجهیزات ایمنی ریو میتوان به 6 کیسه هوا (جانبی و پردهای)، ترمز ضدقفل، کنترل پایداری و سیستم شروع حرکت در سربالایی اشاره کرد. به علاوه، دوربین دنده عقب، تنها در نسخه SX به صورت استاندارد ارائه میشود.
نقاط مثبت
- طراحی شیک در خارج و داخل خودرو
- استفاده از مواد با کیفیت در نسخه EX و SX
- پیشرانه فراتر از انتظار
- فضای مناسب داخلی و صندوق بار
نقاط منفی
- مجهز نبودن نسخه LX به چراغ مهشکن و فرمان تلسکوپی
- عملکرد سیستم تعلیق در نسخه SX در سطح متوسطی قرار دارد.