ماهان شبکه ایرانیان

واقعیاتی درباره ایران که نتانیاهو نتوانست انکار کند

تارنمای نشریه آتلانتیک با اشاره به نمایش تلویزیونی دیشب (دوشنبه شب) نخست وزیر رژیم صهیونیستی نوشت: نتانیاهو نتوانست اثرگذاری توافق هسته ای ایران را زیر سوال ببرد و صریحا خواستار خروج آمریکا از این توافق نشد.

واقعیاتی درباره ایران که نتانیاهو نتوانست انکار کند

نشریه آمریکایی تصریح کرد: بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در سخنرانی دیشب خود ادعا کرد که چیزی را به دنیا نشان خواهد داد «که تاکنون ندیده است» و وعده داد که مدارکی را از «حیله گری های» تهران در مورد برنامه هسته ای و بویژه تعهدات هسته ای خود در ضمن برجام، ارائه می کند، اما بیشتر این سخنرانی حول جزییات برنامه هسته ای محرمانه ایران در فاصله سال های 1999 تا 2003 چرخید و در آن مدرکی دال بر ادامه این فعالیت ها در نقض توافق هسته ای، ارائه نشد.

در صورت ارائه شواهدی در تثبیت این ادعا، دولت ترامپ توجیه لازم را برای خروج از این توافق به دست می آورد. آتلانتیک در ادامه بدین گونه به ناگفته های «این سخنرانی که بیشتر به زبان انگلیسی انجام شد و آشکارا مخاطبانی غربی داشت»، پرداخت:

**نتانیاهو اثرگذاری توافق هسته ای را زیر سوال نبرد
حتی برخی از منتقدان برجام نیز موافقند که این توافق دست کم در کوتاه مدت به هدف تعیین شده که همانا جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای است، دست یافته است. مخالفان توافق هسته ای عموما می گویند که این توافق دیگر فعالیت های ایران را از جمله برنامه موشکی این کشور و حمایت آن از گروه های وابسته در سوریه و یمن، مهار نمی کند. اما معماران برجام می گویند که هدف این توافق هیچگاه بر رسیدگی به این مسائل نبوده است. نتانیاهو توافق هسته ای را «فاجعه آمیز» خواند اما در مورد موثربودن یا نبودن این توافق ادعایی نکرد.

ایران بارها از جمله در سخنان پریروز بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرده است که حضورش در سوریه و یمن مستشاری و برای مبارزه با تروریسم و به خواست دولتهای این دو کشور است.

**نتانیاهو صریحا نگفت که ایران بر ساخت یک بمب اتمی کار می کند
هر چند نتانیاهو گفت که ایران در مورد برنامه خود برای دستیابی به سلاح اتمی دروغ گفته و برنامه های خود را برای ساخت این سلاح در آینده مخفی نگه داشته است، اما نگفت که جمهوری اسلامی به تعهدات بین المللی خود پایبند نبوده است. وی در این باره، اجماع آژانس بین المللی انرژی اتمی را که باید بطور مستمر پایبندی ایران را به توافق هسته ای تایید کند و دیگر امضاکنندگان این توافق را از جمله آمریکا، بازتاب داد.

**نتانیاهو صریحا خواستار خروج آمریکا از برجام نشد
این برجسته ترین بعد نمایش نخست وزیر اسرائیل بود. وی به ایران و فعالیت های هسته ای این کشور تاخت و برجام را توافقی فاجعه بار نامید که هیچگاه نباید منعقد می شد، اما از آمریکا نخواست تا از این توافق خارج شود و فقط گفت که امیدوار است ترامپ « کار درست » را انجام دهد. احتمالا هدف نتانیاهو از این اقدام در این بود که نمی خواست به نظر برسد که بر ترامپ، که گفته است در 12م مه (22م اردیبهشت ماه) در مورد خروج یا باقی ماندن آمریکا در توافق هسته ای تصمیم می گیرد، فشار می آورد.

دیدارهای سراسیمه مقامات آمریکایی و اسرائیلی در هفته های گذشته نشان می دهد که دست کم در مورد اقدامات خود در قبال ایران با یکدیگر گفت و گو می کنند. نتانیاهو اذعان داشت که اطلاعاتی را که در روز دوشنبه افشا کرده، قبلا با آمریکا در میان گذاشته بود و می خواست آنها را در اختیار دیگران نیز بگذارد.

ترامپ در واشنگتن گفت که «می بینیم که چه پیش خواهد آمد. به شما نمی گویم که چکار می کنم اما بسیاری از افراد هستند که گمان می کنند می دانند. در روز 12 مه یا قبل از آن در این باره تصمیم خواهیم گرفت.»

به گزارش ایرنا، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در نمایشی تلویزیونی مدعی شد که اسنادی در اختیار این رژیم است که نشان می دهد ایران پیش از برجام برای رسیدن به تسلیحات هسته ای تلاش می کرده و پس از این توافق، آن فعالیت ها را به صورت مخفیانه ادامه می دهد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان