گزارش تازه موسسه تحقیقاتی IDC نشان می دهد که بازار جهانی موبایل های هوشمند در سه ماهه نخست سال جاری میلادی و به دنبال رکود به وجود آمده در بازار چین با افتی 3 درصدی در عرضه محصول مواجه شده است.
بر این اساس موبایل سازها در سه ماه آغازین سال 2018 در مجموع 334.3 میلیون دستگاه تلفن هوشمند را روانه بازار کرده اند، در حالی که این رقم در مدت مشابه سال قبل برابر با 344.4 میلیون دستگاه بوده است.
همان طور که پیش تر اشاره شد مقصر اصلی این وضع بازار چین است که در این بازه زمانی شاهد کاهش 100 میلیونی عرضه خود نسبت به سال قبل از آن بوده است. افتی بزرگ که از سال 2013 تا به امروز بی سابقه بوده است.
گزارش IDC همچنین نشان می دهد که در حدود یک سال گذشته تمایل خریداران به موبایل های پرچمدار افزایش یافته، اما از آن طرف نرخ به روز آوری موبایل های قدیمی تر به شکل قابل توجهی افت کرده است.
با وجود این افت اما میانگین قیمت ها در بازار جهانی موبایل همچنان در حال افزایش است و فروش پرچمداران سامسونگ، هوآوی و آیفون X اپل به خوبی نشان می دهد که مردم چندان هم موافق پرداخت قیمت های گزاف برای خرید موبایل ها نیستند.
کارشناسان IDC معتقد هستند که روند پرشتاب قیمت گیری بهترین های موجود در بازار سبب شده تا چرخه تعویض موبایل های قدیمی طولانی تر از قبل شود. البته در کنار عامل قیمت نباید از اثر کم شدن تفاوت ها (چه در حوزه سخت افزار و چه قابلیت های نرم افزاری) و کم رنگ شدن عنصر خلاقیت در میان نسل های مختلف پرچمداران نیز در بروز چنین وضعی چشم پوشی کرد.
همین مسئله باعث شده تا این کارشناسان پیش بینی کنند میان رده های قدرتمند در نیمه دوم سال جاری حاکم اصلی بازار اسمارت فون ها خواهند بود و می توانند دوباره آمارها را رو به پیشرفت کنند.