دانشکده دین و رسانه افتتاح شد

رییس دانشگاه صداوسیما گفت: رسانه ظرفیتی بالنده در اعتلای دین در جامعه است، اما متاسفانه چنین ظرفیتی به خوبی مورد بهره‌برداری قرار نمی‌گیرد.

به گزارش رجانیوز به نقل از ایسنا، دکتر شهاب اسفندیاری در آیین افتتاح دانشکده دین و رسانه در قم عنوان کرد: در سال 1379 فیلمی به نام «زیر نور ماه» ساخته شد که اولین فیلم سینمایی در مورد روحانیت و مشکلات آن بود.
 
رییس دانشگاه صداوسیما افزود: در پس این داستان مباحث عمیقی نسبت به جامعه و روحانیت وجود داشت در آن زمان به سختی می‌توانستیم اندیشمندانی را در حوزه دین و رسانه پیدا کنیم که راجع به این فیلم سخن بگویند؛ در حالی که در شرایط فعلی چنین ظرفیت‌هایی وجود دارد.
 
وی خاطرنشان کرد: در جشنواه جهانی فجر و در نشستی علمی در دانشگاه امام صادق(ع) با عنوان دین و سینما از حضور مبتکران و اندیشمندان دینی استفاده شد و مباحث خوبی ارائه شد.
 
اسفندیاری بیان کرد: متاسفانه علیرغم اینکه در جامعه دینی زندگی می‌کنیم هنوز پژوهش‌ها و مطالعات در مرحله توسعه‌یافته‌ای پیرامون دین و رسانه وجود ندارد؛ در حالی که در جوامعی که به ظاهر دین از زندگی حذف شده است پژوهش‌های فراوانی در مورد رسانه و دین به صورت پیشرفته‌تر دیده می‌شود.
 
وی اظهار کرد: ما حتی مجله دین و سینما نداریم، اما در کشورهای غربی مجلات علمی با این موضوعات وجود دارد و حتی مراکزی مانند واتیکان در جشنواره‌های سینمایی جهان حضور دارند و تاثیرگذار هستند اما ما با وجود اهمیت رسانه‌ها و هنرها به این مقوله توجهی نداریم.
 
ریس دانشگاه صداوسیما یادآوری کرد: بنای این دانشکده نشان از اهمیت موضوع دین و رسانه دارد که باید نسبت به آن اهتمام ورزید.
 
وی گفت: متاسفانه در دانشکده‌های سینمایی رویگردانی از مسائل دینی وجود دارد و در رشته‌های الهیات نیز رویگردانی از مساله رسانه را می‌بینیم این دانشکده گامی در جهت پر کردن خلاءها برداشته است.
 
اسفندیاری عنوان کرد: حتی اگر دین‌دار نبودیم نگاه به آینده جهان باید ما را وا می‌داشت که به مساله دین و رسانه توجه داشته باشیم طبق تحقیقات جهانی جمعیت مسلمان جهان به 3 میلیارد نفر می‌رسد و 70 درصد نسبت به مسیحیت رشد بیشتری را نشان خواهد داد ما باید این جمعیت انبوه را مطالعه کنیم.
 
وی تصریح کرد: این دانشکده دو هدف مهم را دنبال می‌کند که شامل توسعه پژوهش‌های بنیادی در حوزه رسانه و دین با تلفیق نگاه برخاسته از هستی‌شناسی و دانش‌ها و علوم رسانه‌ای و در بحث آموزش‌های تخصصی است.
 
رییس دانشگاه صداوسیمای قم بیان کرد: با راه‌اندازی رشته‌های جدید و دعوت از اندیشمندان برآنیم در این دو هدف مهم گام برداریم در این عرصه برآنیم نسل‌های برنامه‌ساز را با بینش عمیق و تسلط هنری معرفی کنیم.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان