حدود هشتاد و پنج سال از عمر کارخانه اتومبیل پورشه در شهراشتوتگارت می گذرد، اما مدل 911 از سال 1963 به دنیا معرفی شد. این سری اتومبیلهای پورشه بر پایه مسابقات طراحی شد و یکی از قدیمی ترین خودروهای اسپرت دنیا به شمار میآید. اما در اینجا میخواهیم جزئیات این مدل اتومبیل اسپرت که در جولای 2016 به بازار آمده است را کمی مرور کنیم.
نامگذاری:
اگر نگاهی به وبسایت پورشه بیندازیم از مدلهای مختلف تولیدی سری 911 (خوانده می شود نه یازده) را مشاهده میکنیم، ولی در وبسایتهای مختلف مدلهایی با اسم پورشه 991 را هم میبینیم که در اصل نسل هفتم طراحی داخلی سری پورشه 911 هستند که از سال 2011 در نمایشگاه ماشین فرانکفورت به نمایش گذاشته شدهاند، اما پورشه تمامی مدلهای این سری را با نام 911 در وبسایت خود معرفی میکند.
GT3 کوتاه شده Cup Grand Touring Cars است که شامل قوانین وضع شده توسط فدراسیون بینالمللی اتومبیلرانی برای اتومبیلهای اسپرت است. تا سال 2013 حدود 20 کارخانه اتومبیل سازی اتومبیلهایی را بدین منظور طراحی و ساختهاند. هیچ محدودیتی برای اندازه و مشخصات موتور در این دسته از خودروها وجود ندارد. وزن اتومبیلهای GT3 به طور معمول حدود1200 الی 1300 کیلوگرم با قدرت 500 الی 600 اسب بخار است که پورشه GT3 911 وزن و قدرت کمتری را نسبت به دیگر رقبا به خود اختصاص داده است . نمونه RS در نمایشگاه ماشین ژنو سال 2015 به نمایش درآمد و RS کوتاه شده به زبان آلمانی RennSport به معنی مسابقه اتومبیلرانی است.
مشخصات فنی:
موتور6 سیلندر با حجم 4 لیتر، گشتاور 460 نیوتن متر و قدرت 500 اسب بخار قابلیتی به این اتومبیل میدهد که تنها در 3.3 ثانیه سرعت را از صفر به 100 کیلومتر در ساعت برساند. مصرف سوخت 12.7 لیتر در هر 100 کیلومتر با خروجی 296 گرم دیاکسیدکربن در هر کیلومتر بوده و بیشترین سرعت این اتومبیل 310 کیلومتر بر ساعت است. ابعاد این اتومبیل 1.291 متر ارتفاع، طول 4.545 متر، عرض 1.880 متر بوده و فاصله بین دو تایر 2.456 متر است. وزن تقریبی این غول آلمانی نیز حدود 1420 کیلوگرم است. باک در نظر گرفته شده برای این محصول توان ذخیره 64 لیتر سوخت را دارد. پورشه نام برده دارای 7 دنده اتوماتیک با کلاج دوگانه بوده و بدین وسیله توان رانندگی در سرعتهای بالا را برای راننده فراهم میسازد.
آیرودینامیک و طراحی:
12 پرههای فیبرکربنی در کنار و بالای قوس چرخهای جلویی اتومبیل، هوای پرفشار ورودی به چرخ ها را خارج میسازد که تنها در اتومبیلهای مسابقه ساخته شدهاند. این طراحی، نیروی به جلو راندن خودرو را افزایش میدهد. بعد از دربهای اتومبیل به سمت عقب اگر با دقت نگاه کنیم، ورودی هوا درهر دو سمت، برای خنک کردن موتور که درعقب اتومبیل جایگذاری شده، را میبینیم. نمای عقب عضلانی و توپر به نظرمیرسد که دلیل آن را میتوان به تایرهای 21 اینچی پهن عقب نسبت داد.
یکی از ویژگیهای منحصربه فرد این اتومبیل سقف کم وزن منیزیومی و جای صندوق از نوع کربنی آن است. تمام چراغهای این اتومبیل با تکنولوژی LED نصب شدهاند. از نمای جلو با دو چراغ بزرگ، این اتومبیل شکل قورباغه آماده پرش را تداعی میکند.
رنگ بیرونی این اتومبیل در 4 رنگ، دو رنگ استاندارد سفید و نقرهای متالیک و برای دو رنگ سفارشی نارنجی آتشین و ماورابنفش ارائه میشود. رنگ صندلیهای چرمی و داخل کابین تمام مشکی و یا برای سفارشات ترکیبی از مشکی و نارنجی آتشین یا ترکیبی از مشکی و نقرهای طوسی رنگ طراحی شدهاست.
ایمنی:
یکی از ویژگیهای اتومبیل با کیفیت، ایمنی آن در سرعتهای بالا است. البته مهارت راننده در کنترل اتومبیل در سرعتهای بالا هم جایگاه ویژهای دارد. سیستم ترمزدیسکی این مدل پورشه بسیار سبک با قابلیت مهارسرعتهای بالا را داراست. برای تایرهای جلو، لنتهای آلومینیومی با 6 پیستون و برای تایرهای عقب با 4 پیستون به رنگ قرمز تعبیه شده است. اما نکته جدیدی که به کار بسته اند بزرگتر کردن این دیسکها برای تطبیقشان با افزایش قدرت موتور است. ترمزهای این مدل پورشه قدرتمندی خود را در شرایط سخت و طاقت فرسای آب و هوایی هم نشان دادهاند. پورشه GT3 RS 911 6 کیسه هوا شامل 2 کیسه هوا جلوی سرنشینان اتومبیل، 2 عددکیسه هوا پردهای کناری جلو و 2 عدد کیسه هوا کناری جلو با محافظ سر را داراست.
از دیگر فاکتورهای ایمنی، پایداری اتومبیل است که پورشه سیستم PSM یا Porsche Stability Managment را در این مدل به کار بردهاست. سنسورهایی که همیشه مسیر، سرعت و شتاب اتومبیل را کنترل میکنند و در مواقعی که کارایی دینامیک رانندگی از حدود تعیین شده تجاوز نماید در دو مرحله زمانی سیستمهای اتومبیل را از کار میاندازد.
امکانات:
خودروی مورد بحث ما با انبوهی از امکانات عرضه می شود، اما خریدار نیز میتواند گزینههای بیشتری به دلخواه خودش اضافه کند، در اینجا ما امکانات اصلی را برای شما توضیح میدهیم.
در داخل کابین راننده و سرنشین میتوانند ارتفاع صندلی خود را برای راحتی بیشتر تنظیم کنند. همینطور راننده می توانند ارتفاع فرمان را با توجه به قدش تنظیم کند. در جلوی راننده نمایشگر 4.6 اینچی شامل شماشگر سرعت، کیلومترشمار، مقدار سوخت، آمپرسنج و وضعیت تایرها، دمای بیرون، کرنومتر و سیستم موقعیتیاب انتخابی را میتوان دید. چرم، آلکانتارا، کربن و نقره داخل کابین به کاررفتهاست. صندوق درجلو ماشین برای ساک یا چمدان تعبیه شده وهمچنین فضای مناسبی در کابین، پشت صندلی ها وجود دارد.
یکی از تکنیکهای به کاررفته در این مدل مصرف سوخت بهینه با کنترل کردن خروجی دیاکسیدکربن است. جالب است که درنظر داشتن تغییرات اقلیمی یکی از فاکتورهای ساخت در این اتومبیل بوده است. نکته قابل توجه دیگر مواد به کار رفته در این مدل تا 95 درصد قابل بازیافت است. تمامی مدلهای پورشه طوری برای سوخت طراحی شدهاند که با اتانول بیشتر از 10 درصد کار نمیکنند. اتانول تاثیر مستقیمی بر جذب دیاکسیدکربن توسط گیاهان دارد و این موضوع از نظر زیست محیطی مهم میباشد. درآخر قیمت حدودی این مدل پورشه 175900 دلار آمریکا است.