نتایج آخرین مطالعات علمی‌ نشان می‌دهد که کسانی‌ که نوسان بیشتری در کاهش وزن دارند نتایج طولانی‌ مدت ضعیف تری خواهند داشت. اگر روند کاهش وزن شما بیشتر به یویو شبیه است تا به یک توپ که به آرامی از شیب ملایمی پایین می‌رود مهم است که دوباره به برنامه کاهش وزن خود فکر کنید. 

تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که در افرادی که در ابتدای برنامه کاهش وزن نوسان شدیدتری داشتند تثبیت کاهش وزن در طولانی‌ مدت برای آنها بسیار دشوار بوده است در مقایسه با افرادی که به آرامی برنامه کاهش وزن را دنبال کرده و کم کم وزن کم می‌کنند. از سوی دیگر برگشت وزن بعد از یک دوره کاهش وزن بسیار خطرناک است.

اگر از آن دست از افرادی هستید که روند کاهش وزن یویو مانند دارید احتمالا مشکل در غذایی که میخورید و یا برنامه ورزشی نیست بلکه باید دلیل آن را در عادت و رفتارهای اشتباه جستجو کرد که برای طولانی مدت نمی‌توانید آن را ترک کنید.

رژیم غذایی پرنوسان  یا همن یویو میزان موفقیقت کمتری را در کاهش وزن نشان می‌دهد

در یک مطالعه جدید محققین روند کاهش وزن را در بین 183 نفر به مدت یک سال مورد بررسی‌ قرار دادند. نتایج نشان داد افرادی که در چند هفته اول نوسان بیشتری در کاهش وزن داشتند در طول یک سال و بعد از آن در سال دوم نیز موفقیت کمتری در لاغرتر شدن داشتند. 

از تمام افردی که در این مطالعه شرکت کردند خواسته شده بود که رفتار و الگوهای غذایی را مورد توجه قرار دهند مثل پیشرفت کاهش وزن، میزان کالری دریافتی، و همینطور افزایش فعالیت بدنی. نتایج نشان داد در بین افرادی که پرخوری می‌کنند در یک وعده یا پرخوری احساسی‌ و ناشی‌ از استرس دارند نوسان کاهش وزن در ابتدای تحقیقات بیشتر است و در ادامه در پایان سال نیز کاهش وزن کمتری را نشان دادند. به همین علت نوسان وزن می‌تواند روند کاهش وزن را در طولانی‌ مدت پیش‌بینی کند.

تلاش برای داشتن کاهش وزن با ثبات

به عقیده متخصصین تغذیه اگرچه که محدود کردن شدید کربوهیدرات و کالری می‌تواند در ابتدا شما را در روند کاهش وزن جلو بیندازد اما به هیچ عنوان در داشتن کاهش وزن با ثبات و طولانی مدت مفید نخواهد بود. یکی‌ از بهترین روش‌ها برای داشتن کاهش وزن با ثبات آن است که برای خود هدف گذاری داشته باشید و برای رسیدن به آن تلاش کنید. به عنوان مثال برای بهبود وضعیت جسمانی خود و همینطور توان دویدن بهتر است که هدف گذاری واقع گرایانه داشته باشید. از هفته‌ای 2 تا 3 بار آغاز کنید و سعی‌ کنید که برای شروع در حدود 2 تا 3 کیلومتر بدوید و این هدف را در بازه زمانی‌ 2 ماه بالا ببرید به نحوی که بعد از 6 ماه بتوانید در هر بار دویدن 4 تا 5 کیلومتر بدوید. 

همین مثل را می‌توان برای کم کردن میزان کالری نیز زد. ممکن است بتوانید برای یک هفته کالری دریافتی خود را به نصف برسانید اما  این روند در طولانی‌ مدت امکان پذیر نخواهد بود و به شما آسیب می‌زند. بهتر آن است که از کم کردن 20 درصدی کالری برای آغاز استفاده کنید و هیچ وقت بیش از 30 درصد کالری دریافتی خود را کاهش ندهید.